[ATB] Budownictwo

Szwedzi otwierają kolejną elektryczną drogę

Data publikacji:

W elektromobilności jedni stawiają na wożenie baterii, a inni na częste ładowanie. W tym drugim przypadku pojawiają się pomysły ładowania baterii w czasie jazdy i to rozwiązanie coraz częściej na świecie jest testowane. Prym w tej kwestii wiedzie Szwecja. W 2016 roku otwarto tam pierwszą drogę w technologii eHighway, a teraz do użytku został udostępniony odcinek trasy, który pozwala na ładownie aut w czasie ruchu. Tym razem zastosowano jednak inne rozwiązanie.

eRoadAirlanda

Nowa elektryczna droga biegnie od lotniska Sztokholm-Arlanda do logistycznego sektora po drugiej stronie miasta. Jej zelektryfikowany odcinek liczy ok. 2 km. Na tym fragmencie w jezdni zamontowano specjalną elektryczną szynę, która pozwala na transfer energii do pojazdu poprzez specjalne ramię, które jest zamontowane do podwozia samochodu.
Kiedy auto wyposażone w tę technologię znajdzie się nad elektryczną szyną, a ramie zostanie na nią opuszczone, dochodzi do ładowania baterii znajdującej się na jego pokładzie. Według pomysłodawców projektu eRoadAirlanda, każdy pojazd można dostosować, aby mógł być ładowany za pomocą tej technologii.

Szwedzka sieć

Jak podaje „The Guaridain” – Szwedzi mają już plan na rozwój elektrycznych tras i wiedzą, które drogi mają być elektryfikowane. W Szwecji obecnie istnieje o,5 mln km dróg, z czego 20 tys. km to autostrady.
– Zelektryfikowanie tych 20 tys. km autostrad byłoby wystarczające – powiedział Hans Säll, dyrektor generalny eRoadAirlanda. – Dystans dzielący dwa odcinki autostrad to maksymalnie 45 km, a elektryczne auto jest w stanie przejechać taką odległość – dodaje.

Różne technologie

Jest to kolejna technologia ładowania samochodów elektrycznych w ruchu, która jest testowana w Szwecji. Pierwsza z nich nosiła nazwę eHighway i polegała na instalacji sieci trakcyjnej nad jezdnią. Tu pojawia się jednak problem polegający na braku możliwości dostosowania takiego rozwiązania jednocześnie do ruchu tranzytowego jaki i osobowego.
To zagadnienie nie stanowi problemu w przypadku nowej trasy nieopodal Sztokholmu realizowanej w ramach projektu eRoadAirlanda. Tu z kolei może pojawiać się problem z zabrudzeniem szyny znajdującej się w jezdni.

Źródło: rynekinfrastruktury.pl

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.