Jeśli chodzi o wartość sprzedaży i przychody z działalności operacyjnej, tegoroczne wyniki korporacji Terex w drugim kwartale i pierwszym półroczu nie osiągnęły poziomu z roku ubiegłego, jednak nie wszystkie obszary aktywności firmy w jednakowym stopniu odpowiadają za taki stan rzeczy. Stosunkowo niewielki wpływ na spadek miał segment podnośników koszowych, reprezentowany w koncernie przez markę Genie.
Sprzedaż Terex Corporation w drugim kwartale br. osiągnęła wartość 1181,7 mln dolarów i była niższa o 116 mln od ubiegłorocznej (1297,7 mln USD) za ten sam okres, a przychód z działalności operacyjnej, który w 2017 r. wyniósł 75,9 mln (6,4% sprzedaży), był nawet nieco wyższy niż w analogicznym okresie 2016 r., kiedy osiągnął pułap 73,4 mln USD (5,7% sprzedaży). Jednak wyniki za całe I półrocze br. okazały się wyraźnie gorsze od ubiegłorocznych. W ciągu pierwszych 6 miesięcy tego roku firma uzyskała wartość sprzedaży na poziomie 2188,6 mln dolarów i przychód operacyjny w wysokości 69,6 mln (3,2%), podczas gdy w ubiegłym roku było to odpowiednio 2412 mln i 84,7 mln dolarów (3,5%).
Na razie bez przełomu
Tymczasem w segmencie podnośników koszowych (platform dostępu) do prac na wysokości (Aerial Work Platforms) obejmującym produkty marki Genie różnice nie były aż tak wyraźne, zwłaszcza pod względem sprzedaży. Drugi kwartał w tym i w ub. roku zamknął się niemal identyczną wartością sprzedaży - 593 mln w 2017 i 593,7 mln USD w 2016 r., a pierwsze półrocze przyniosło relatywnie niewielki spadek sprzedaży - o 49 mln, z poziomu 1114,4 mln w 2016 do 1065,4 mln USD w roku bieżącym. Jeśli chodzi o przychód z działalności operacyjnej w tym segmencie, spadek był bardziej widoczny - w II kwartale br. przychód wyniósł 60,8 mln USD (10,3% sprzedaży), natomiast w ub. roku 72,5 mln (12,2% sprzedaży). W odniesieniu do całego półrocza różnica była nieco wyższa, gdyż w roku 2016 przychód sięgnął poziomu 110,6 mln USD (9,9% sprzedaży), podczas gdy w roku 2017 zaksięgowano 82,5 mln dolarów (7,7% sprzedaży).
Obiecujący portfel zmówień
Dobre wyniki regularnie osiąga za to segment obróbki materiałów (Material Processing), obejmujący sprzęt do produkcji surowców mineralnych i recyklingu, który zarówno w perspektywie II kwartału, jak i półrocza zanotował w porównaniu z rokiem 2016 wzrosty sprzedaży - za II kwartał z 256,2 do 280,5 mln USD oraz za I półrocze z 480 do 529,6 mln USD, a także przychodu - kwartalnie z 28,6 do 35,4 mln USD i półrocznie z 44,4 do 60,9 mln USD. Po raz pierwszy od dłuższego czasu w II kwartale przychód (14,5 mln USD) zamiast straty zanotował również segment żurawi. – Będziemy kontynuować realizację naszej strategii konsolidowania i upraszczania firmy oraz budowania potencjału w kluczowych obszarach handlowych i operacyjnych. Nasz segment żurawi powrócił w drugim kwartale do rentowności, co jest efektem programu restrukturyzacji. Z kolei segment obróbki materiałów notuje doskonałe wyniki sprzedaży i wzrost marży operacyjnej już trzeci kwartał z rzędu. Również w segmencie podnośników koszowych sprzedaż na rynku amerykańskim była lepsza od spodziewanej, ale wzrost marży ograniczyły wyższe koszty stali oraz umocnienie się dolara. Wybiegając w przyszłość, portfel zamówień w naszych trzech segmentach znacznie wzrósł, o 36% licząc rok do roku. Drugi kwartał br. jest już drugim kolejnym ze wzrostem zamówień. W segmencie podnośników koszowych portfel w Ameryce Północnej, Europie i Azji urósł aż o 46%, w segmencie obróbki materiału o 33%, a żurawi o 29% – informuje John Garrison, prezes Terex Corporation.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę