Trasa Riksvei 3/25 o długości 27 km, szerokości do czterech pasów ruchu i 28 oddzielnych obiektach inżynieryjnych jest jedną z największych i najważniejszych dróg krajowych w Norwegii, łączącą Oslo na południu z Trondheim na północy. Tak więc, gdy przyszło do modernizacji tej trasy komunikacyjnej - trafnie nazwanej Zielonym Skrótem (Den Grønne Snarvei) ze względu na jej przebieg przez spokojne, naturalne krajobrazy - projekt okazał się dużym osiągnięciem w zakresie planowania i inżynierii dla Norweskiego Zarządu Dróg Publicznych.
– Pracowałem nad tym projektem przez około 10 lat. Główną ideą było stworzenie dobrego połączenia drogowego przez Østerdalen, ale żeby to zrobić, trzeba przesunąć wiele mas ziemi i skał oraz poradzić sobie z różnymi rodzajami terenu – powiedział Arne Meland, kierownik projektu w Norweskim Zarządzie Dróg Publicznych. Obok tych wyzwań geologicznych, środki bezpieczeństwa i ochrony środowiska również wymagały szczegółowego rozważenia. – Bezpieczeństwo ruchu jest zawsze najważniejszym aspektem, ale ograniczenie wpływu na środowisko i lokalną społeczność jest również kluczowe – dodał.
Mając do dyspozycji skomplikowany przypadek, Norweski Zarząd Dróg Publicznych rozpoczął kompleksowy proces przetargowy, skupiający się nie tylko na doświadczeniu każdego wykonawcy i jego zdolności do realizacji, ale także, co najważniejsze dla projektu tej skali, na jego zdolności do efektywnego planowania i harmonogramu. Po otrzymaniu propozycji od pięciu wykonawców, w 2018 r. do realizacji projektu wybrana została firma Skanska. Kluczem do nominacji tego renomowanego wykonawcy był jednak nacisk który Skanska położyła na optymalizację ilości cięcia i wypełnienia, a także minimalizację odległości masowego transportu, przy zachowaniu bezpieczeństwa i jakości. Sercem tej optymalizacji było oprogramowanie Topcon Magnet Project.
Oprogramowanie Magnet, będące usprawnionym cyfrowym obiegiem prac ziemnych, umożliwia klientom wizualizację wszystkich danych projektowych w jednym widoku, ocenę różnych opcji projektowych i natychmiastowe sprawdzenie, jak wpływają one na koszty, tworząc realistyczne i dokładne plany prac ziemnych. Umożliwia on również planowanie i harmonogramowanie budowy w oparciu o lokalizację, pomagając w rozwiązywaniu problemów związanych z planowaniem ruchu, bezpieczeństwem, opóźnieniami i konfliktami zasobów - wszystko w jednym miejscu.
Dla firmy Skanska i realizowanego przezeń Zielonego Skrótu, Magnet przyniósł kilka korzyści, a mianowicie możliwość identyfikacji rozwiązań konstrukcyjnych i projektowych oszczędzających koszty i czas, a także optymalizację transportu masowego. Marcus Wiksten, manager ds. rozwiązań programowych Topcon, wyjaśnił: – Oprogramowanie zawiera technologię optymalizacji. Oznacza to, że zespół Skanska mógł skoordynować za pomocą jednego narzędzia 120 koparek, ciężarówek i wywrotek na placu budowy, a następnie odtworzyć ruch w celu zmniejszenia skali realizowanego transportu, jednocześnie upewniając się, że wszystko jest tam, gdzie powinno być.
Z kolei Lucia Calzado Teruel, planistka w firmie Skanska, zgadza się co do różnicy, jaką zastosowanie oprogramowania Magnet zrobiło w odniesieniu do wydajności projektu: – W jednym pliku otrzymaliśmy wszystkie informacje dotyczące planów działania czy raportów. Zanim zaczęłam używać oprogramowania Magnet, potrzebowałam różnych plików, które nie współgrały ze sobą. Magnet jest znacznie bardziej wydajny czasowo i zapewnia dostarczenie wysokiej jakości pracy.
Zdolność oprogramowania do modelowania i symulowania rozmaitych scenariuszy, zanim wydarzą się one w świecie rzeczywistym, okazała się jak dotąd owocna również podczas modernizacji trasy Riksvei 3/25. Niclas Törnroos, który był konsultantem ds. planowania projektu z firmy Topcon pracującym dla firmy Skanska na etapie składania oferty, powiedział: – W pierwszych etapach planowania Magnet został wykorzystany do zbadania, w jaki sposób zmiany w przebiegu drogi mogłyby uzyskać najbardziej efektywne wykorzystanie mas ziemnych i skalnych. Pierwotna koncepcja zakładała przeniesienie około 4 mln m³ materiałów sypkich i zastąpienie ich 2 mln m³ pokruszonego kamienia. Z kolei Tom-Arne Gullord, inżynier projektu w Rv3/25, skomentował: – Dzięki wykorzystaniu Magnet do optymalizacji masowego transportu i harmonogramu prac, Skanska była w stanie zredukować masę materiału, która musiała zostać przeniesiona, co z kolei obniżyło koszty i zmniejszyło wpływ na środowisko.
Ogólnie rzecz biorąc, Magnet Project pomógł zmniejszyć budżet planowania i budowy na Riksvei 3/25 o 20%, poza tym nadal wspiera Skanska i Państwowy Zarząd Autostrad w realizacji celów środowiskowych. Oprogramowanie pomogło również znacznie skrócić czas budowy tego projektu. Droga, której ukończenie miało nastąpić pod koniec 2020 r., została otwarta 3 miesiące przed planem. Projekt miał również na celu uzyskanie certyfikatu CEEQUAL i uzyskanie 20-proc. redukcji emisji gazów cieplarnianych. Korzystając z możliwości planowania Magnet Project, Skanska była w stanie skrócić przejazdy transportowe i ograniczyć ilość wymaganych do tej pory prac inwazyjnych.
Podsumowując rolę Topcona w Den Grønne Snarvei, Ketil Sand, dyrektor projektu w firmie Skanska, powiedział: – Wkład Topcona to częściowo oprogramowanie Magnet, a częściowo posiadanie dostępu do ludzi, którzy są wysoko wykwalifikowani w używaniu tego oprogramowania. Kluczem do sukcesu jest harmonia pomiędzy oprogramowaniem, kluczowymi osobami i naszym własnym personelem; Topcon był bardzo ważny dla tego projektu.
Nowa fabryka Topcon w Europie
Zeroemisyjna koparka Hitachi ZX55U-6
Premiera żurawia Grove GMK6400-1
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę