Technologia wykorzystania czystej i ekologicznej energii wiatru cały czas się rozwija, a turbiny wiatrowe najnowszej generacji są większe niż kiedykolwiek. Szybki i bezpieczny transport tak dużych i ciężkich elementów, często w trudno dostępne i odległe miejsca, jest więc nie lada wyzwaniem. Niemiecka firma Schwandner Logistik + Transport włączyła w tym celu do swojej floty pojazdów nowoczesne rozwiązania Goldhofera - producenta ciężkich, specjalistycznych maszyn transportowych.
Aby sprostać zwiększonym wymaganiom technicznym dotyczącym wysokości, masy i bezpieczeństwa podczas transportu ultraciężkich i obszernych elementów wieży turbin wiatrowych, flota maszyn Schwandner została rozszerzona o 3 przyczepy Blades. Przeznaczone są one do transportu łopatek turbin o długości ponad 80 m.
Mają sterowanie hydrauliczne, nowy interfejs oraz hydrauliczny nośnik końcówek lemiesza certyfikowany przez Vestas Wind Energy (Aarhus, Dania), największego na świecie producenta rozwiązań dla energetyki wiatrowej. Przyczepy Blades zapewniają lepszą zwrotność podczas transportu w trudniejszym terenie i przy wyższych prędkościach. Kombinacja 2-osiowego przedniego i 4-osiowego ciągniętego podwozia z zawieszeniem pneumatycznym oraz obrotnicą i interfejsem hydraulicznym sprawia, że pojazd nadaje się również do transportu innych długich ładunków, takich jak np. prefabrykaty betonowe.
Im większa turbina wiatrowa, tym stabilniejsza musi być jej konstrukcja nośna. Dla transportu ciężkich i obszernych sekcji wież Schwandner ponownie zaufał wiedzy i doświadczeniu Goldhofera. W przyszłości będzie również transportować sekcje wież za pomocą nowych adapterów wież RA 2-110, które mogą obsłużyć elementy konstrukcyjne o masie do 110 t i średnicy do 6,8 m.
Dodatkową ładowność uzyskano tutaj z połączenia przedniego, 4-osiowego podwozia z osiami wahadłowymi oraz ciągniętego, wytrzymałego modułu THP/SL-S (285). Taka koncepcja pojazdu spełnia oczywiście dodatkowe wymogi bezpieczeństwa określone przez Vestas. W tym przypadku, zamiast zwykłej konfiguracji z dwoma urządzeniami do swobodnego obrotu nowy system ma tylko jedno, które znajduje się między przednim podwoziem a adapterem wieży. Tylny adapter jest montowany z kolei bezpośrednio na module Heavy Duty. W porównaniu z całkowicie swobodnym rozwiązaniem, taka koncepcja zapewnia pojazdowi znacznie większą stabilność boczną i większe bezpieczeństwo, nawet przy dużych kątach przechyłu.
Przedstawione rozwiązania firmy Goldhofer do transportu komponentów turbin wiatrowych sprawdziły się już podczas transportu wykonywanego przez Schwandner dla Vestas Wind Energy. Lider rynku duńskiego otrzymał od Stena Renewalbe kontrakt na budowę lądowej farmy wiatrowej Riskebo zlokalizowanej w Szwecji, o mocy zainstalowanej 39 MW.
Na farmie miało powstać 7 turbin EnVentus V162 o mocy znamionowej 5,6 MW każda. Przy długości łopat ok. 80 m jest to największy rozmiar wirnika w ofercie Vestas, przeznaczony do miejsc o niskiej lub średniej prędkości wiatru. Zadaniem firmy Schwandner było przetransportowanie sekcji wież i łopat turbin z portu w Gävle do Hedemora, ok. 100 km w głąb lądu. Niektóre przejazdy podziemne nie mogły być jednak wykorzystane w transporcie ze względu na średnicę wież 6,3 m.
Z tego względu trasę podzielono na część północną dla sekcji wież i południową dla łopat. Odpowiedni wybór i przygotowanie trasy przejazdu sprawiły, że cały transport trwał zaledwie kilka dni, a farma wiatrowa została oddana do użytku z końcem 2021 r.
Podnośnik teleskopowy JLG 660SJ z zestawem do konwersji
Zobowiązania branży budowlanej rosną
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę