Górnośląska firma Usługi Transportowe Zarzecki od ponad 30 lat działa w zakresie transportu lądowego i spedycji. W tym czasie wyspecjalizowała się m.in. w transporcie ładunków ponadgabarytowych, o czym w rozmowie z redakcją atb - aktualności techniki budowlanej mówi Marcin Zarzecki, reprezentant firmy ze Świętochłowic.
Proszę w kilku zdaniach przybliżyć najważniejsze daty z historii firmy.
Już ponad 30 lat świadczymy usługi transportowe własnym sprzętem. Zaczynaliśmy w listopadzie 1988 r. z dwoma wywrotkami, obsługując rzemieślników oraz małe przedsiębiorstwa budowlane. W roku 1992 postawiliśmy krok naprzód, inwestując w pierwszy ciągnik oraz naczepę do przewozu ładunków przekraczających długość 12 m. Jednym z pierwszych większych kontraktów był transport konstrukcji na budowę zakładu Coca-Cola w Środzie Śląskiej.
Pierwszym pełnoetatowym kierowcą był, pracujący z nami jeszcze do niedawna, niezastąpiony również jako dyspozytor, pan Zacheusz, który niedawno przeszedł na emeryturę. W miarę realizacji nowych zleceń mogliśmy poszerzać park sprzętowy o kolejne, coraz nowocześniejsze ciągniki oraz naczepy. Były to głównie naczepy standardu TIR, a następnie naczepy przystosowane pod transport specjalistyczny długich ładunków.
Transport ponadnormatywny ładunków wielkogabarytowych rozpoczęliśmy pod koniec lat 90. zakupując pierwszą naczepę ze skrętnymi osiami. Około roku 1996 zakupiliśmy teren na bazę transportową w dzielnicy Lipiny, gdzie mieścimy się po dzień dzisiejszy. Obecnie, poza ładunkami standardowymi, oferujemy również transport ponadgabarytowy, nienormatywny oraz świadczymy międzynarodowe usługi transportowe do krajów Europy Zachodniej i Centralnej.
Modernizując nasz sprzęt, staramy się podążać za rozwojem transportu drogowego, dzięki czemu na dzień dzisiejszy jesteśmy w stanie przewozić własnymi środkami transportu ładunki o masie powyżej 60 t i długości 45 m, a przy wsparciu i współpracy naszych partnerów możemy zorganizować transport niemal każdego ładunku ponadnormatywnego.
Ponad 30 lat doświadczenia na rynku przewozów standardowych pod plandeką i na platformach oraz ponadgabarytowych, nienormatywnych i ciężkich zarówno w kraju, jak i za granicą jest potwierdzeniem rzetelności, profesjonalizmu oraz niezawodności firmy od momentu jej powstania. To właśnie dzięki wymienionym cechom możemy pochwalić się uznaniem oraz autorytetem, jakim darzą nas współpracujący z nami kontrahenci. To dzięki nim i dla nich systematycznie się rozwijamy modernizując i podwyższając standard wykorzystywanego sprzętu oraz zwiększając efektywność wszystkich procesów transportowych, co w połączeniu z doświadczonym zespołem pracowników umożliwia realizację nawet najbardziej wymagających zadań.
Państwa firma specjalizuje się w transporcie ponadgabarytowym - w jakim zakresie i na jakim obszarze świadczone są te usługi?
Usługi Transportowe Zarzecki to rodzinna firma, która działa w branży od ponad 30 lat. Przez te wszystkie lata nabraliśmy dużej wiedzy i doświadczenia z zakresu transportu lądowego i spedycji. Prezentujemy sprawne rozwiązania oraz zawsze docieramy do celu. Oferujemy usługi transportowe krajowe oraz międzynarodowe. Preferujemy wszystkie kraje Unii Europejskiej, jednak dopasowujemy się do potrzeb naszych klientów i możemy wyruszyć także w inne kierunki.
Aby sprostać coraz większym wymaganiom rynku oraz w celu usatysfakcjonowania naszych klientów systematycznie unowocześniamy posiadany tabor, poszerzamy terytorialny zasięg działania. Robimy wszystko, żeby ciągle doskonalić jakościowo wykonywane przez nas usługi transportowe. Wszystko to przy minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko oraz przestrzeganiu przepisów o ruchu drogowym i czasie pracy kierowców.
Posiadamy własny tabor ciągników siodłowych z naczepami przystosowanymi do przewozu ładunków standardowych i wielkogabarytowych. Nasza flota samochodowa umożliwia transport ponadnormatywny nawet do 75 t. Posiadamy naczepy standardowe - plandeki i platformy, a także naczepy do transportu specjalistycznego rozciągane wzdłuż i wszerz - typu Tele, Semi oraz Tiefbett
Oferta Transport Zarzycki obejmuje kompleksowe rozwiązania logistyczne.
Obecnie duża część wykonywanych przez nas zleceń to przewóz ładunków ponadnormatywnych (nienormatywnych), których ruch koordynowany jest przez pilotów własnych oraz współpracujące z nami profesjonalne firmy pilotujące. Zakres usług naszej firmy to usługi transportowe ładunków standardowych pod plandeką i na platformach, takich jak: blacha płaska i w kręgach, stal (w różnej postaci), towary neutralne na platformach czy materiały budowlane.
Oczywiście naszą specjalnością jest także transport ponadnormatywny i ponadgabarytowy: konstrukcji stalowych, przęseł mostowych, betonów, blach, suwnic, wielkogabarytowych zbiorników, ciężkich pras, turbin, elementów elektrowni wiatrowych, maszyn rolniczych, budowlanych i przemysłowych, łodzi i samolotów czy pojazdów opancerzonych. To jednak nie wyczerpuje obszarów naszego zainteresowania, bo przecież wykonujemy także: profesjonalny pilotaż cywilny ładunków wielkogabarytowych, wycenę transportów, objazdy tras, ubezpieczenie ładunków, organizację zezwoleń na transport specjalistyczny i nienormatywny, organizację eskorty policyjnej oraz innych służb. Poza tym współpracujemy też w zakresie koordynacji procesu wyznaczania tras przejazdu i pilotażu.
Jakim parkiem maszynowym dysponuje firma?
Jeśli chodzi o naczepy standardowe, mamy do dyspozycji plandeki - także firany i CoilMulde, a także platformy. W naszej flocie samochodowej znajdują się też naczepy Tele (TeleSattel), czyli 2-osiowe, o ładowności 25 t, rozciągane do 21 m, a także 3-osiowe o ładowności 35 t, rozciągane do 21 lub 36 m. Mamy również naczepy Semi - 4-osiowe, o ładowności 50 t i wysokości 0,95 m, rozciągane do 25 m oraz 6-osiowe, o ładowności 60 t i wysokości 1 m, rozciągane do 41 m. Są także naczepy Lowbed (Tiefbett), wśród których znajdują się: naczepa zagłębiana 2-osiowa, o wysokości łoża 0,35 m, ładowności 35 t i rozciągana do 25 m, naczepa zagłębiana 3-osiowa, o wysokości łoża 0,4 - w tym wariancie oplandekowana – lub 0,5 m, ładowności 38 t i rozciągana do 15 m, a także naczepa zagłębiana 4-osiowa, o wysokości łoża 0,35 m, ładowności 50 t i rozciągana do 28,5 m.
Jak wygląda tegoroczna sytuacja w tym segmencie rynku? Jak na zainteresowanie Państwa usługami wpłynęła pandemia koronawirusa?
Pandemia na firmę transportową nie wpływa bezpośrednio, lecz pośrednio. My jesteśmy od przewożenia towarów i wówczas, jeżeli u naszych klientów jest mniejsze zapotrzebowanie wówczas też u nas zmniejsza się popyt na usługi transportowe. Sama pandemia jako taka wymogła natomiast konieczność dostosowania firmy i pracowników do wymogów sanitarnych podczas kontaktów międzyludzkich.
Jak wygląda rentowność prowadzonej działalności? Jakie są stawki za transport?
To niestety jest informacja poufna i nie mogę zdradzać szczegółów, a nie chcę też siać defetyzmu. Jedyne co powiem to, że stawki niemalże stoją w miejscu lub jest ciągły nacisk na ich obniżanie a koszty pracowników, towarów i innych usług w różnych oczywiście stopniu, ale jednak wzrastają systematycznie.
Jakie problemy przede wszystkim dotykają Państwa branżę?
Jest to przede wszystkim brak wykwalifikowanej kadry pracowniczej - kierowców i mechaników. To jednak nie jedyny problem, bo mamy do czynienia także z wygórowanymi wymaganiami pracowników niewspółmiernymi do ich umiejętności, jak również z nierzetelnością przewoźników i brakiem wspólnej lojalności.
Jakie są perspektywy na działalność w tym zakresie w najbliższych latach?
Jesteśmy pewni, że obecna sytuacja z „pandemią” zmieni rynek krajowy i europejski, ale czy na dobre to się dopiero okaże. Na pewno trochę oczyści rynek.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę