Trzy nowe wozidła od Caterpillar

Trzy nowe wozidła od Caterpillar

Udoskonalenia w konstrukcji nowych wozideł przegubowych Cat 730, 730 EJ oraz 735 poprawiają bezpieczeństwo i komfort operatora, zwiększają kontrolę nad urządzeniem oraz ulepszają układ napędowy.

W nowych modelach producent wzbogacił sprawdzone w praktyce funkcje i wydajność wcześniejszych maszyn z serii C (730C2, 730C2 EJ i 735C) o nowe stanowiska operatora, innowacyjne mechanizmy sterowania, funkcje ochrony przekładni, zaawansowany układ przeciwpoślizgowy czy pozwalający na oszczędność paliwa tryb pracy ECO. Ponadto urządzenia 730 i 730 EJ zostały wyposażone w automatyczne sterowanie pracą zwalniacza i mechanizm ułatwiający ruszanie pod górę. Model 735 przejął te funkcje z wcześniejszego modelu serii C, a dodatkowo jego konstrukcja została znacząco poprawiona - dodano nowy silnik Cat C13 Acert, przekładnię Cat CX31 (taka sama znajduje się również w modelach 730 i 730 EJ) oraz wprowadzono modyfikacje konstrukcyjne i wymiarowe, dzięki którym zmniejszono masę pustego wozidła o 22%, zachowując przy tym produktywność wycofywanego modelu 735C. W efekcie tych wszystkich zmian zużycie paliwa można ograniczyć nawet o 19%.

Stanowisko operatora

W nowej zewnętrznej konstrukcji kabiny, chroniącej przed skutkami przewrócenia się maszyny (ROPS), pozbyto się występującego w
modelach serii C słupka w rejonie okienek bocznych, poprawiając widoczność z tyłu. Nowa funkcja wybudzania powoduje włączenie się wyświetlaczy urządzenia w momencie otwarcia drzwi. Drzwi są lżejsze i mocniejsze, mają też funkcję wspomagania zamykania, która sprawia, że są bardziej szczelne i lepiej chronią przed kurzem. Cała konstrukcja kabiny pozwoliła na uzyskanie poziomu hałasu rzędu 72 dB(A) - jest on mniejszy o 7 dB(A) w porównaniu z poprzednimi modelami.
Dostępne opcjonalnie nowe szyby pochłaniające podczerwień zmniejszają nagrzewanie się wnętrza kabiny od światła słonecznego, a przesuwane okienka po lewej i prawej stronie zwiększają możliwość wentylacji i ułatwiają komunikację z robotnikami i operatorem ładowarki. W nowym, automatycznym układzie klimatyzacji (HVAC) umieszczono więcej otworów wentylacyjnych nad i za operatorem, ulepszając wydajność ogrzewania i chłodzenia. Nowy, podgrzewany i chłodzony fotel operatora ma lepszy system regulacji umożliwiający zastosowanie preferowanych ustawień. Siedzenie pasażera jest składane i dodatkowo amortyzowane.
W celu zwiększenia bezpieczeństwa nowy układ oświetleniowy, obsługiwany za pomocą przełącznika dostępnego z poziomu podłoża, oświetla schodki do kabiny oraz strefę przegubu. Opcjonalne zintegrowane oświetlenie ładunku zapewnia zewnętrzny system informujący operatora ładowarki o poziomie załadowania wozidła. Dodatkowe lampy LED dalekiego zasięgu poprawiają widoczność w nocy lub w warunkach słabego oświetlenia. Nowe lusterka zamontowane na kabinie zwiększają widoczność obszaru wokół maszyny. Zewnętrzne wyposażenie kabiny obejmuje ulepszony, obniżony błotnik elastyczny oraz niskoprofilową pionową rurę wydechową, której nie trzeba demontować na czas transportu maszyny.

Większa kontrola

Dostępna jako opcja technologia Cat Connect Payload oblicza masę ładunku przy użyciu czujników zamontowanych na zawieszeniu wahliwym, a światła stanu załadunku umieszczone na wszystkich czterech narożnikach dachu kabiny zapewniają widoczność operatorowi ładowarki pod każdym kątem. Standardowy układ wspomagania stabilności monitoruje kąt ustawienia ciągnika i nadwozia, a także nachylenie i ostrzega operatora, jeżeli maszyna zbliża się do ustawionej wartości granicznej, co pozwala na zatrzymanie procesu zrzutu, jeżeli jego kontynuacja mogłaby spowodować przewrócenie się maszyny.
Zaawansowany system automatycznej kontroli trakcji, wyposażony w precyzyjną technologię umożliwiającą aktywne stosowanie blokady mechanizmu różnicowego, aby zapobiec poślizgowi kół, dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo. Ponadto system „terrain-based” zapobiega nagłemu przyspieszeniu podczas jazdy po wyjątkowo nierównym terenie, który utrudnia utrzymanie stałego nacisku na pedał przyspieszenia.

Innowacyjne elementy sterujące

Nowa dźwignia obsługi przekładni i podnośnika umożliwia operatorowi prostą, skuteczną obsługę prędkości jazdy i podnoszenia nadwozia oraz automatyzację powtarzalnych czynności. Przełącznik w kabinie pozwala wybrać ręczną lub wspomaganą obsługę podnośnika – w tym drugim przypadku zostanie włączony automatycznie hamulec oczekiwania, przekładnia przestawi się na bieg neutralny, a nadwozie zostanie podniesione pod maksymalnym kątem przy silniku pracującym na wysokich obrotach biegu jałowego. Funkcja wspomagania podnośnika opuszcza nadwozie do dolnego położenia jednym naciśnięciem przycisku.

Specyfikacja modelu

W nowym modelu 735 zastąpiono silnik Cat C15 Acert o mocy 441 KM silnikiem Cat C13 Acert o mocy 428 KM. Modele 730 i 730 EJ nadal korzystają z silnika Cat C13 Acert o mocy 367 KM. Silnik C13 stosowany we wszystkich nowych wozidłach jest dostępny w konfiguracjach zgodnych z normami emisji zarówno w krajach o wielu obwarowaniach prawnych, jak i tych, które nie są objęte tak surowymi regulacjami prawnymi.

MV

Reklama
Powiązane artykuły