HyperTunnel, brytyjska firma technologiczna, ujawniła pierwszą na świecie całkowicie zrobotyzowaną strukturę podziemną, zbudowaną w swoim ośrodku badawczo-rozwojowym w North Hampshire Downs w Wielkiej Brytanii. Nowa, zautomatyzowana metoda budowy firmy ma podobno służyć do budowy tuneli ponad dziesięć razy szybciej i przy połowie kosztów konwencjonalnych metod.
W proces budowy zaangażowana jest flota robotów „hyperBot”, które wykonują druk 3D powłoki tunelu. Proces HyperTunnel został wykorzystany w ramach projektu Network Rail, który polegał na badaniu technologii kluczowych dla napraw tuneli o niskim stopniu zakłóceń dla regionalnej infrastruktury kolejowej w Wielkiej Brytanii.
– Podczas gdy użycie robotów wyłącznie do budowy struktur podziemnych jest dramatycznie różne, technologie przyczyniające się do tego, takie jak robotyka, druk 3D i cyfrowe pomiary podziemne, wspierane przez AI i VR, są wszystkie dobrze sprawdzone w innych branżach. W rzeczywistości metoda HyperTunnel in-situ polega na odciążeniu projektów budowlanych od ryzyka– komentuje Steve Jordan, współzałożyciel HyperTunnel.
– Podczas gdy użycie robotów wyłącznie do budowy struktur podziemnych jest dramatycznie różne, technologie przyczyniające się do tego, takie jak robotyka, druk 3D i cyfrowe pomiary podziemne, wspierane przez AI i VR, są wszystkie dobrze sprawdzone w innych branżach. W rzeczywistości metoda HyperTunnel in-situ polega na odciążeniu projektów budowlanych od ryzyka
– komentuje Steve Jordan, współzałożyciel HyperTunnel.
Benoit Rivallant, prezes i dyrektor zarządzający Apollo Tyres Europe.
Vredestein specjalista w oponach premium
GDDKiA gotowa na zimę
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę