Wózek szalunkowy Variokit VTC, a także inne standardowe rozwiązania firmy PERI zostały z powodzeniem zastosowane podczas budowy tunelu Werrington Grade Separation. Zakrzywiony tunel o długości około 160 m odlano monolitycznie, za pomocą tylko jednego prostokątnego wózka szalunkowego.
Werrington Grade Separation w Cambridgeshire (Wielka Brytania) to tunel położony pod istniejącą linią kolejową, którego celem jest zwiększenie przepustowości głównej linii East Coast i skrócenie czasu podróży. Nowa linia usunie ograniczenia w rozkładzie jazdy spowodowane wolniejszymi pociągami towarowymi na trasie Great North Great Eastern (GNGE), które muszą przejeżdżać przez szybką główną linię East Coast.
Zapewni alternatywną trasę, umożliwiając dwutorowej linii kolejowej kursowanie pod główną linią East Coast, oddzielając ją od ruchu pasażerskiego o dużej prędkości. Optymalnie skoordynowane rozwiązania w zakresie szalunków i rusztowań od jednego dostawcy, a także inteligentne usługi planowania, zapewniły sprawny przebieg tego projektu.
Wykonawca, firma Bell Formwork potrzebowała rozwiązania, które pozwoliłoby na szybkie i efektywne wykonanie tunelu bez zwiększania kosztów materiałowych. W tym celu zaangażowano do projektu międzynarodowy zespół inżynierów Peri z Wielkiej Brytanii i Niemiec, którzy wykorzystali swoją wiedzę oraz duże doświadczenie.
Na specjalne potrzeby tego projektu przystosowano do pracy wózek szalunkowy VTC, który składa się ze standardowych elementów zestawu konstrukcyjnego Variokit. Do projektu wykorzystano także dźwigary GT 24 i łaty o różnych długościach.
Tak zbudowany system nie tylko ukształtował krzywiznę tunelu, ale również zredukował do minimum ilość szalunków specjalnych ponieważ wymagany był tylko jeden wózek szalunkowy.
Dużą rolę podczas realizacji projektu odegrała hydraulika wózka szalunkowego VTC. Pozwoliła szybko i bezpiecznie uderzyć jednocześnie w spód i płyty wewnętrzne oraz przejść do następnej sekcji bez konieczności demontażu i ponownego montażu szalunku w tunelu.
Niezbędne były tylko minimalne korekty. Tunel został odlany w 9 odcinkach betonowania, każdy o długości 17 m i wysokości 8 m. Prace przebiegały sprawnie i szybko, tak że zaoszczędzono pełne dziesięć dni na cykl.
Dostęp do spodu stropu, uzyskano poprzez zastosowanie deskowania zintegrowano z ruchomą wieżą schodową z przodu. Do tego zadania wykorzystano elementy zestawu rusztowania Peri Up, który można przenosić razem z wózkiem do szalunków tunelowych VTC.
Kompatybilność z systemem Peri Up zapewniła bezproblemowy dostęp do każdej odlewanej sekcji. W ten sposób znacznie ograniczono nakłady związane z instalacją, a także czas wykonania inwestycji.
Według Off-Highway Research będzie rekord sprzedaży
Beton o obniżonym śladzie węglowym
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę