Niemiecka firma Johann Joos Tief- und Straßenbau wybrała nowy model rozściełacza Vögele Super 1800-5i do renowacji odcinka drogi krajowej L 106 pomiędzy miejscowościami Wagenstadt i Bleichheim, znajdującego się 30 km na północ od Freiburga (Badenia Wirtembergia).
Odcinek o długości 1,3 km, będący w bardzo złym stanie technicznym, wymagał pilnej naprawy, a także uwzględnienia przejść dla migrujących płazów. Ze względu na potrzebę całkowitego zamknięcia odcinka prace musiały zostać wykonane w obu kierunkach w możliwie najkrótszym czasie. Nowoczesne technologie zastosowane w rozściełaczu Super 1800-5i pozwoliły na szybką i precyzyjną realizację projektu, pomimo niesprzyjających warunków pogodowych.
Zadanie obejmowało wykonanie wysokiej jakości warstwy wiążącej oraz nawierzchni o zmiennej szerokości od 5,6 do 8 m. Dzięki wysokiej wydajności modelu Super 1800-5i oraz zastosowaniu układu AB 500, rozściełacz poradził sobie z wymaganiami projektu, osiągając wydajność na poziomie 700 t/h. Nowe technologie generacji Dash 5, takie jak system Big MultiPlex Ski, przyczyniły się do uzyskania wysokiej równości nawierzchni, co miało kluczowe znaczenie w kontekście trudnych warunków pracy.
Funkcja Paver Access Control (PAC) umożliwiła operatorom wygodne przygotowanie rozściełacza do pracy z poziomu gruntu. Panel kontrolny na układzie AB 500 pozwolił na szybkie włączenie oświetlenia, uruchomienie silnika oraz systemów sterujących, a także na łatwe ustawienie daszku ochronnego i opuszczenie układu.
– Dzięki temu oszczędzamy czas, eliminujemy błędy i zwiększamy bezpieczeństwo – wyjaśnia kierownik robót, Josef Gutmann. Funkcja PAC pozwoliła również na szybkie przywrócenie maszyny do pozycji transportowej po zakończeniu pracy.
Pogoda podczas projektu była daleka od idealnej – padał deszcz, a momentami także śnieg. Dzięki pakietowi oświetlenia Light Package Plus załoga mogła efektywnie pracować mimo ograniczonej widoczności. Zintegrowane reflektory LED oświetlały obszar roboczy za rozściełaczem na odległość do 4 m, co pozwoliło zaoszczędzić czas i zasoby, eliminując konieczność stosowania dodatkowych źródeł światła.
Dla zachowania wysokiej jakości nawierzchni, niezwykle ważne było równomierne podawanie mieszanki asfaltowej bez wstrząsów. Nowy system PaveDock Assistant usprawnił komunikację pomiędzy operatorem rozściełacza a kierowcą ciężarówki, wykorzystując sygnały świetlne do precyzyjnego sterowania procesem podawania mieszanki. Amortyzowany system PaveDock skutecznie absorbował wstrząsy podczas podawania mieszanki, co minimalizowało ryzyko uszkodzeń nawierzchni.
Aby zapewnić równą nawierzchnię, załoga wykorzystała system Big MultiPlex Ski, który pozwala na kompensację nierówności na długich odcinkach drogi. System montażu trzech czujników ultradźwiękowych na belce o zmiennej długości od 5 do 13 m umożliwił dokładne skanowanie nawierzchni, co pozwoliło na wyrównanie drogi nawet na bardziej wymagających odcinkach.
Plac budowy przyszłości według MB Crusher
Fischer wyróżnione w konkursie Factory of the Year
Wydajne odnawianie poboczy z Vögele MINI 500
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę