W jaki sposób programy Horizon Europe mogą pobudzić innowacyjność i umożliwić Europie dalsze umacnianie pozycji światowego lidera w dziedzinie technologii? Takie pytanie padło 25 czerwca podczas wydarzenia zorganizowanego przez Sustainable, Long-term Investments & Competitive European Industry Intergroup. Debata online zgromadziła decydentów politycznych i ekspertów branżowych.
W wydarzeniu, zorganizowanym przez Orgalim i prowadzonym przez europosła Carvalho, wziął udział komisarz Gabriel, który wygłosił przemówienie inauguracyjne. Do dyskusji włączył się Thomas Bitter, starszy wiceprezes ds. technologii w Volvo CE, który wystąpił jako ekspert branżowy, przedstawiając perspektywę Volvo Group.
Na wstępie przedstawił ambitne zobowiązanie Grupy Volvo w zakresie innowacji i zrównoważonego rozwoju. Polega ono na stopniowej redukcji taboru wykorzystującego silniki spalinowe, a celem końcowym jest zaoferowanie do 2050 r. taboru bezemisyjnego. Aby to osiągnąć, Volvo Group dąży do zwiększenia liczby rozwiązań transportowych niewykorzystujących paliw kopalnych, wykorzystujących technologię akumulatorów i ogniw paliwowych, a także paliwa alternatywne.
Na tej podstawie Bitter przedstawił fundamentalne powiązanie między zrównoważonym rozwojem a digitalizacją, które wzajemnie się uzupełniają. Produkty muszą być z pewnością zrównoważone, ponieważ muszą być rentowne, konkurencyjne i połączone. Należy wykorzystywać łączność i generowane dane, aby zapewnić klientom większą wartość.
Dla Thomasa Bittera ważne jest zbudowanie ram polityki UE, które umożliwią innowacje. W tych ramach, europejskie partnerstwa w ramach i pomiędzy sektorami przemysłu są niezbędnymi narzędziami, aby sprostać kluczowym wyzwaniom technologicznym, takim jak droga do elektryfikacji i wodoru. Biorąc pod uwagę skalę tych wyzwań, nie może im sprostać pojedynczy przemysł lub kraj. Potrzebują one rozwiązania i wsparcia na szczeblu europejskim.
Jego zdaniem udanym przykładem takiego podejścia jest wspólna spółka utworzona przez Volvo Group i Daimlera w celu zbadania, opracowania i wdrożenia technologii ogniw paliwowych w transporcie. To wspólne przedsięwzięcie dwóch konkurentów z branży samochodów ciężarowych zostało utworzone za zgodą i przy wsparciu Komisji Europejskiej, która zatwierdziła utworzenie tej nowej spółki zgodnie z unijnym prawem konkurencji.
Perspektywa europejska jest również potrzebna przy rozwijaniu sieci elektrycznej i wodorowej, tak aby można było zbudować prawdziwie paneuropejski, bardziej ekologiczny system transportu drogowego.
Patrząc w przyszłość, Thomas Bitter jest przekonany, że to ludzie, dzięki swojemu talentowi i kompetencjom, w ostatecznym rozrachunku robią różnicę. W swojej konkluzji przekonywał, że Europa ma przewagę konkurencyjną w systemie edukacji. W związku z tym rządy i przedsiębiorstwa muszą w niego inwestować, aby zapewnić kobietom i mężczyznom umiejętności niezbędne do osiągnięcia dobrobytu.
Mikrofirmom odmawia się kredytu 10 razy częściej niż firmom średnim
Rośnie sprzedaż asfaltu po stałej cenie
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę