Elektryczne samochody ciężarowe o dużej ładowności to korzyść dla środowiska naturalnego oraz poprawa komfortu pracy kierowców i pracowników budowlanych. Generują mniej hałasu do otoczenia, przez co mogą pracować więcej godzin w ciągu doby, a ich zerowa emisja spalin będzie mieć kluczowe znaczenie dla dynamicznie rozwijających się miast, w których tak ważna jest jakość powietrza.
Firma Volvo Trucks opracowała 2 koncepcyjne samochody ciężarowe z napędem elektrycznym o dużej ładowności, przeznaczone do transportu budowlanego i dystrybucji regionalnej na rynkach europejskich. Prezes Volvo Trucks, Pan Roger Alm stwierdził, że koncepcyjne modele Volvo pozwolą w praktyce zbadać potencjał samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym, analizując jednocześnie poziom zainteresowania rynku i w społeczeństwie. Podkreślił jednocześnie konieczność inwestowania w dostępną infrastrukturę ładowania, a także potrzebę wsparcia, również finansowego dla przewoźników, którzy jako pierwsi wprowadzają nowe pojazdy o niższym oddziaływaniu na środowisko i klimat.
Zastosowanie ciężkich pojazdów elektrycznych w dystrybucji regionalnej pozwoli ograniczyć całościowy wpływ sektora transportowego na klimat, ponieważ dystrybucja towarów w Unii Europejskiej ma przeważnie charakter regionalny. Lars Mårtensson, dyrektor ds. środowiska i innowacji w Volvo Trucks powiedział, że w Europie regionalny transport towarów realizuje obecnie ogromna liczba samochodów ciężarowych o średnim przebiegu rocznym 80.000 km. Wykorzystanie samochodów elektrycznych w tym zakresie stwarza ogromną możliwość zauważalnego zmniejszenia emisji szkodliwych gazów do atmosfery.
Początkiem zamysłu Volvo Trucks będzie realizacja europejskiego projektu pilotażowego, w którym wezmą udział wybrani klienci i niewielka liczba pojazdów elektrycznych. Następnie nastąpi rozszerzenie działań na szeroką skalę. Jednak zanim elektryfikacja transportu na dobre zagości w Europie, firma Volvo doskonali efektywność swoich silników spalinowych.
Samochody ciężarowe Volvo korzystające z alternatywnych paliw/układów napędowych
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę