Firma Volvo Trucks konsekwentnie stawia na innowacyjne metody monitorowania i analizowania w czasie rzeczywistym elementów o znaczeniu krytycznym, co ma przyczynić się do skutecznego zapobiegania możliwym awariom i usterkom. Wśród najnowszych narzędzi wymienić należy wprowadzoną właśnie na rynku szwedzkim nową usługę zarządzania oponami i aktualnie testowany zaawansowany system monitorowania samochodów ciężarowych w Europie.
Nowe technologie monitorowania i analizowania w czasie rzeczywistym danych samochodów ciężarowych otwierają rewelacyjne możliwości bardziej precyzyjnego przewidywania awarii w przyszłości. Technologie te wpisują się w nasze dążenia do zapewnienia dyspozycyjności pojazdom naszych klientów – mówi Markus Efraimsson, wiceprezes ds. dyspozycyjności, Volvo Trucks.
Ciśnienie i temperatura pod kontrolą
Wprowadzana przez Volvo Trucks usługa zarządzania ogumieniem mierzy w czasie rzeczywistym temperaturę i ciśnienie w oponach. Wyniki pomiarów są dostępne w specjalnej aplikacji, co umożliwia znalezienie nawet niewielkich przebić, a także uniknięcie wybuchu opony powodującego niezaplanowany postój, a co za tym idzie, wysokich kosztów z tego tytułu. Plusem nowej usługi jest również zmniejszenie zużycia paliwa i zwiększenie przebiegu każdej z opon - wszystko to za sprawą zapewnienia prawidłowych wartości tych dwóch podstawowych czynników, w postaci ciśnienia oraz temperatury. Producent zapowiada, iż usługę monitorowania opon będzie sukcesywnie wprowadzał na kolejnych rynkach europejskich.
Monitoring na żywo
To nie koniec innowacyjnych działań ze strony Volvo Trucks. Firma ta prowadzi również pilotażowe testy monitorowania i analizowania w czasie rzeczywistym danych z tysięcy samochodów ciężarowych (adresatem są wybrani klienci posiadający Złoty Kontrakt Serwisowy), które pozwoliły uniknąć wielu awarii, czego efektem jest istotna poprawa dyspozycyjności i produktywności posiadanej floty pojazdów. Najważniejszym celem tego narzędzia jest umiejętne przewidywanie awarii elementów pojazdu, zanim jeszcze wystąpią, a także zaoferowanie klientom optymalnie skonfigurowanych harmonogramów serwisowych. Kiedy bowiem Centrum Monitorowania Volvo Trucks zauważa potencjalną możliwość wystąpienia problemu, zostaje zaalarmowany serwis Volvo w bezpośrednim sąsiedztwie klienta, co rzecz jasna umożliwia podjęcie skutecznych działań zapobiegawczych. – Patrzymy na dyspozycyjność oczami klienta. Zależy nam bardzo na zapewnieniu, że klienta nie spotkają nieplanowane postoje – mówi Markus Efraimsson z Volvo Trucks.
Forpoczta sztucznej inteligencji
W dalszej perspektywie czasowej przed specjalistami z Volvo Trucks stoi zadanie stopniowego wprowadzania maszynowego uczenia się. Sztuczna inteligencja tego rodzaju pozwala bowiem na gromadzenie i analizowanie do celów badawczo-rozwojowych dużych ilości danych dotyczących samochodu ciężarowego. Technologia ta umożliwia Volvo Trucks zdobywanie szeregu ważnych informacji o kondycji i wynikach uzyskiwanych przez poszczególne samochody ciężarowe, również setek tysięcy połączonych z usługą pojazdów obsługujących swoje trasy. Dzięki zastosowaniu zaawansowanego modelowania i analiz komputerowych możliwe jest odczytanie ukrytych wzorców, co pozwala znacznie wcześniej przewidywać awarie konkretnych elementów. W efekcie wymagany serwis lub remont można przeprowadzić w zaplanowanym terminie, a w związku z tym maksymalnie zwiększyć dyspozycyjność samochodu ciężarowego.
GA
fot.firmowe
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę