Siemens oddał do użytku pierwszy odcinek eHighway w Niemczech. Dzięki zamontowanej nad jezdnią trakcji, specjalnie przystosowane ciężarówki, mogą być na tej trasie zasilane energią elektryczną. Niemcy są drugim krajem, w którym otwarto tego typu drogę.
Koncepcja eHighway została przedstawiona przez firmę Siemens w 2012 roku. Dzięki niej hybrydowe ciężarówki, posiadające silnik elektryczny oraz diesla, są zasilane energią elektryczną. Nad trasą zamontowana jest trakcja, a pojazdy są wyposażone w pantografy.
Trakcję zamontowano na odcinku autostrady A5 pomiędzy Portem Lotniczym we Frankfurcie, a parkiem przemysłowym w Darmstadt. Fragment liczy ok. 10 km, a pojazdy ciężarowe mogą na zasilaniu elektrycznym rozwinąć na niej prędkość 90 km/h.
Jak podaje Siemens droga ta została wybrana ponieważ na co dzień korzysta z niej wiele ciężarówek, które są napędzane silnikami diesla. Rozwiązanie ma znacznie ograniczyć więc wydzielanie spalin do atmosfery. Ponadto, jak podaje Siemens, ma ono również przynieść zmniejszenie kosztów dla przewoźników. Według danych firmy – na 100 tys. przejechanych kilometrów TIR ma oszczędzać na paliwie ok. 20 tys. euro.
Korzystne rozwiązanie
Zdaniem producenta – ta technologia łączy w sobie wydajność kolei z elastycznością transportu drogowego. – W eHighway bezpośredni przesył energii gwarantuje wyjątkową wydajność. Aż 80-85% energii trafia na koła. To dwa razy więcej niż w konwencjonalnych ciężarówkach. System umożliwia również odzyskiwanie energii podczas hamowania i przechowywania jej na pokładzie pojazdu, zasilanie innych ciężarówek pracujących w systemie lub nawet zwrot nadwyżki energii do sieci publicznej. Oszczędności energii przekładają się na zwiększoną wydajność całego systemu, mniejszą emisyjność i zmniejszony pobór energii. Inne zalety to łatwa integracja z istniejącą infrastrukturą oraz dojrzałość technologiczna systemu – mówił w wywiadzie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Benjamin Wickert, Head of Business Development, eHighway w Siemens AG.
Jak mówią inżynierowie Siemensa, elektryfikowanie autostrad w ten sposób jest idealne na obszarach, gdzie istnieje nieużywana infrastruktura kolejowa, którą można wykorzystać do stworzenia dróg zasilanych prądem.
Źródło: rynekinfrastruktury.pl
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę