[ATB] Nowości Hamm

Walce przyszłości HAMM

Data publikacji:

Jak wygląda plac „budowy 4.0”? Które parametry techniczne maszyn będą istotne za 10, 20, 30 lat? Jakie wymagania będą stawiane pracownikom w roku 2030? W związku z tymi pytaniami firma HAMM wypracowuje przyszłościową wizję budowy dróg, tworząc konkretne koncepcje i rozwiązania w segmencie walców do zagęszczania nawierzchni bitumicznych i gruntu.

Szybki rozwój cyfryzacji, sztucznej inteligencji czy elektromobilności zmienia technologie i maszyny, w tym również spełniający coraz wyższe wymagania sprzęt do zagęszczania gruntu i asfaltu. Firma HAMM trafnie identyfikuje te trendy i wyposaża swoje walce w liczne systemy wspomagające zarówno pracę kierowcy, jak również dokumentowanie i optymalizację procesów roboczych.

Pomocne moduły
 
Przykładem wdrażania zaawansowanych rozwiązań jest moduł HCQ Navigator, będący elementem systemu HCQ (HAMM Compaction Quality), zapewniającego wysoką jakość robót. HCQ Navigator wykorzystuje odbiornik GNSS do ciągłego określania położenia walca i łączy te informacje z innymi danymi, takimi jak stopień zagęszczenia, prędkość, amplituda, częstotliwość. Na ekranie dotykowym panelu obsługowego wyświetlane są następnie w czasie rzeczywistym wszystkie dane w jednym pakiecie w postaci mapy zagęszczenia.
Firma rozszerzyła swoją ofertę w tym zakresie, wprowadzając także WITOS HCQ. Ten nowy moduł umożliwia monitorowanie postępów zagęszczania w czasie rzeczywistym, również zdalnie. Dzięki niemu kierownicy budowy mogą w każdym momencie uzyskać dowolne informacje nie ruszając się z miejsca, a także kierować procesami na podstawie uzyskanych informacji.
Z kolei moduł WITOS FleetView zapewnia dalsze zwiększenie wydajności poprzez optymalizację wykorzystania maszyn. Moduł ten ułatwia konserwację i diagnostykę, skraca czas reakcji w przypadku usterek, a także umożliwia systematyczną analizę pracy i zachowań operatora.
Wśród rozwiązań HAMM już znajdujących zastosowanie bezpośrednio na placu budowy jest również zdalne sterowanie walcami, a producent pracuje również nad koncepcją walców całkowicie autonomicznych. HAMM zwizualizował swoje przemyślenia w tym zakresie w postaci „Autonomicznego walca F1”. Nie jest to rzeczywista maszyna, lecz studium zagęszczania w przyszłości. Prezentacja pokazuje, jak może wyglądać bezzałogowy walec wykorzystujący alternatywne koncepcje napędów i jakie oferuje możliwości techniczne, organizacyjne i ekonomiczne przy budowie dróg.

Lepsze miejsce pracy

Ponieważ całkowicie autonomiczny plac budowy to jednak wciąż odległa przyszłość, firma HAMM rozwija systemy obsługi maszyn przyjazne dla operatorów. W ostatnich latach opracowała m.in. koncepcję Easy Drive przeznaczoną dla obecnych generacji walców tandemowych, kompaktorów i walców z kołami ogumionymi. Dzięki niej udało się uprościć i ujednolicić obsługę walców, a tym samym podnieść ergonomię i komfort pracy na nowy poziom. Firma zaprezentowała także w ub. roku nową koncepcję kabiny, bardziej przestronnej, oferującej możliwość indywidualnej aranżacji środowiska pracy.
Ważnym aspektem jest prezentacja informacji dla operatorów. Konstruktorzy pracują obecnie nad alternatywnymi formami zintegrowanego wyświetlania wszystkich danych dotyczących maszyn i placu budowy. Nacisk kładziony jest w tym wypadku na dostarczeniu kierowcom jasnych i kompleksowych informacji o maszynie i procesie zagęszczania, które umożliwią im rejestrację oraz szybką i łatwą ocenę stanu. Rozwiązania te zapewniają poprawę jakości zagęszczania, przy jednoczesnym zmniejszeniu obciążenia fizycznego kierowcy.

Zagęszczanie zrównoważone

Nie tylko w przypadku walców rosnące znaczenie będzie miała w nadchodzących latach przyjazność dla środowiska. A z ochroną środowiska często idzie w parze redukcja kosztów. Zależność tę pokazują także rozwiązania HAMM, takiej jak technologia napędu hybrydowego, automatyczne wyłączanie silnika czy tryb Eco, które zapewniają mniejsze zużycie paliwa, a tym samym niższą emisję spalin i hałasu.
Ofertę w zakresie zrównoważonego zagęszczania już dziś wspierają różne technologie, np. zagęszczanie oscylacyjne, które pozwala zredukować liczbę przejazdów. W tej technologii firma HAMM zaprezentował w ub. roku nowe rozwiązanie - dzielony bęben oscylacyjny, łączący w sobie zalety oscylacji z zaletami bębna dzielonego. Innym przykładem zrównoważonego zagęszczania jest zastosowanie wspomnianego już HCQ Navigatora, który poprzez optymalizację procesu roboczego zapewnia szybsze i bardziej jednorodne zagęszczanie, co pozwala zaoszczędzić energię, czas i koszty, z korzyścią również dla środowiska

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.