Ponad jedna trzecia budżetu województwa warmińsko-mazurskiego na 2018 rok stanowi wydatki na drogi. Marszałek komentuje, że to „trudny budżet”, z kolei opozycja sprzeciwia się zapisom planu finansowego twierdząc, że nie jest to budżet prorozwojowy.
Przyjęto budżet województwa warmińsko-mazurskiego, zakładając dochody na poziomie 704 mln zł oraz wydatki – 796 mln zł. W ten sposób wygenerowany zostanie deficyt budżetowy na poziomie ok. 92 mln zł, pokryty w dużej mierze z kredytu bankowego. Największa część wydatków, bo ponad 454 mln zł, czyli ponad 57 proc., będzie przeznaczonych na transport i łączność. Więcej środków na komunikację – Jest to budżet trudny z uwagi na zmniejszone, w stosunku do lat ubiegłych, dochody z CIT – mówi Gustaw Brzezin, marszałek województwa. – Zabezpiecza on jednak wszystkie niezbędne wydatki, w tym potrzeby finansowe jednostek samorządu województwa. Jako priorytet przyjęliśmy dokończenie realizowanych przedsięwzięć wieloletnich ujętych w wieloletniej prognozie finansowej, co oznacza zabezpieczenie środków własnych na dokończenie tych zadań – wyjaśnia. Kwota przeznaczana na kolej w województwie ma wynieść w 2018 roku rekordowe 73,31 mln zł, względem budżetu z 2017 roku, kiedy to na rozwój kolei w regionie przewidziano 53,5 mln zł. Przewoźnicy autokarowi otrzymają z kolei 45 mln zł na z tytułu refundacji kosztów finansowania uprawnień do ulgowych przejazdów. Na wysokim poziomie pozostaje dopłata celowa dla Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury w Szymanach. W tym roku województwo zamierza przekazać aż 20,5 mln zł. W poprzednim roku było to 29,4 mln zł.Jedna trzecia na drogi Jedną trzecią wartości budżetu, bo 282 mln zł, województwo planuje przeznaczyć na drogi wojewódzkie, z czego 235 mln zł to inwestycje. Najdroższa w budżecie jest prowadzona obecnie inwestycja rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 545 z przebudową dwóch skrzyżowań w Nidzicy wraz ze wschodnim wylotem drogi 604. Prace pozwolą zapewnić mieszkańcom wygodny dojazd do drogi ekspresowej nr 7. Zakres prac obejmuje m.in. przebudowę skrzyżowań, remont i wzmocnienie mostu, wykonanie dodatkowych pasów ruchu na skrzyżowaniach, wykonanie ciągów pieszo-rowerowych i ścieżek rowerowych oraz wykonanie zjazdów. Prace prowadzone są łącznie na długości 2,9 km. W budżecie zapisano na inwestycję 23 mln zł. Zaplanowano także środki w wysokości 22 mln zł na pokrycie inwestycji polegającej na rozbudowie drogi nr 519 Małdyty – Morąg, która również po przebudowie stanowić powinna wygodny dojazd do ekspresowej „siódemki”. Prace wykonuje już Skanska, która do maja 2018 roku wzmocni konstrukcję drogi, wymieni nawierzchnię, dokona korekty skrzyżowań i łuków, poprawi stan techniczny obiektów mostowych i odwodnienia. Prace obejmą również drogi nr 504 na odcinkach Frombork – Braniewo i Podgrodzie – Frombork oraz nr 507 Braniewo – Wola Lipowska – Pieniężno. Projekt tej ostatniej drogi obejmuje remont nawierzchni drogi, nowe zatoki autobusowe i remont istniejących. Powstanie także wiele ciągów pieszych, nowe oświetlenie uliczne i punkty kontroli tonażu. Do Olsztyna też trafią pieniądze Inwestycje województwa nie ominą także Olsztyna. W budżecie znalazł się zapis o wartości 18 mln zł na przebudowę drogi nr 598 od skrzyżowania ul. Płoskiego z Witosa do węzła Jaroty w ciągu drogi krajowej nr 51. 2 mln zł przeznaczone mają zostać na budowę drogi wojewódzkiej na odcinku od ul. Pstrowskiego do węzła drogowego Pieczewo (S51). Obie inwestycje pozwolą dowiązać miasto do Obwodnicy. Jak informują władze województwa planowany deficyt budżetu, wynoszący 92,4 mln zł. Będzie on pokrywany kredytem w kwocie 62,4 mln zł oraz wolnymi środkami z lat wcześniejszych.
Źródło: rynekinfrastruktury.pl
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę