[ATB] Budownictwo

Według PZPB ceny materiałów budowlanych nie spadną

Data publikacji:

W 2022 r. ceny materiałów w Polsce utrzymają się na poziomach wyższych niż przed wybuchem epidemii Covid-19 - do takiego wniosku można dojść na podstawie prognozy Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa (PZPB), który uważa, że utrzyma się wysoki popyt na usługi budowlane.

    ceny materiałów budowlanych nie spadną

Z prognozy PZPB wynika, iż: – Wprawdzie sektor budownictwa w Chinach wykazuje oznaki głębszego spowolnienia i niewykluczone, że podstawowe surowce (np. aluminium czy miedź) zaczną wreszcie tanieć (zależy to od m.in. polityki monetarnej FED i dalszego rozwoju pandemii koronawirusa), bazowy scenariusz zakłada, że w 2022 r. ceny materiałów w Polsce utrzymają się na poziomach wyższych niż przed wybuchem epidemii Covid-19 ze względu na m.in.: utrzymujący się wysoki popyt na usługi budowlane, rekordowe ceny energii i rosnące koszty transformacji klimatycznej dla producentów.

Według organizacji zrzeszającej pracodawców z branży budowlanej, coraz wyższe koszty wykonawstwa (a także rosnące stopy procentowe w Polsce) mogą zmusić wielu publicznych i prywatnych inwestorów do rewizji planów inwestycyjnych (problem ten powinien w mniejszym stopniu dotknąć duże inwestycje publiczne w obszarze infrastruktury transportowej i energetycznej).

I jak uważa PZPB, w 2022 r. we znaki firmom budowlanym coraz bardziej będzie dawała się narastająca presja płacowa i ograniczony zasób wykwalifikowanej kadry. Niedobór pracowników może być szczególnie dotkliwy w okresie nadchodzącej kumulacji robót budowlanych we wszystkich segmentach budownictwa w latach 2023-2026, której prawdopodobnie będzie towarzyszyła kolejna fala wzrostu cen materiałów, ponieważ jednocześnie mogą wystartować duże inwestycje publiczne w Europie Zachodniej, USA i Azji.

– Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych latach Polska pozostanie największym placem budowy w Europie. W fazę realizacji wejdzie wiele projektów drogowych realizowanych na zlecenie GDDKiA (są one w dużej mierze finansowane ze środków krajowych) oraz zaczną rozpędzać się inwestycje energetyczne związane z transformacją klimatyczną polskiej gospodarki

– napisano w prognozie PZPB.

Skala ożywienia inwestycji publicznych zależy jednak przede wszystkim od tempa napływu środków unijnych, których ewentualne ograniczenie lub opóźnienie może dość szybko wywołać bardzo poważne konsekwencje dla funkcjonowania sektora budownictwa i branż pokrewnych. Środków unijnych, niczym przysłowiowa „kania dżdżu”, oczekują przede wszystkim jednostki samorządu terytorialnego, a także inwestorzy w segmentach: energetycznych i hydrotechnicznym. Według PZPB większe roboty budowlane w ramach nowych inwestycji kolejowych realizowanych na zlecenie PKP PLK ruszą nie wcześniej niż w 2024/2025 r., a pierwszych przetargów na budowę nowych linii kolejowych w ramach projektu CPK można spodziewać się po 2025 r.

Jeśli zaś chodzi o segment prywatny, to wysoka aktywność budowlana powinna utrzymywać się w obszarze nieruchomości logistycznych na skutek kontynuacji trendu skracania łańcuchów dostaw. Zdaniem PZPB segment mieszkaniowy prawdopodobnie znajduje się za szczytem koniunktury i będzie uzależniał uruchamianie kolejnych projektów mieszkaniowych od decyzji zakupowych klientów, które jednak będą znajdowały się pod silnym wpływem zacieśniania polityki pieniężnej przez RPP.

Jednocześnie, z uwagi na trwającą epidemię koronawirusa, aktywność w segmencie nieruchomości biurowych ma pozostać umiarkowana, a sytuacja na lokalnych rynkach biurowych będzie zależała od m.in. regionu kraju i poziomu stóp procentowych w strefie euro w następnych kwartałach.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atb

zobacz więcej

CASE ROAD SHOW 2023 Niemcy


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Targi eRobocze Show 2023 Lubień Kujawski


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.