[ATB] Wywiady [ATB] Aktualności Santander Leasing budowlane

Według Santander Leasing pandemia nie wstrzymała inwestycji drogowych

Data publikacji:
 Mariusz Artych, dyrektor rynku maszyn i urządzeń

Skoro sytuacja na rynku maszyn budowlanych ma się dobrze, dobrymi wynikami mogą pochwalić się firmy finansujące ten segment rynku. Potwierdza to chociażby bardzo dobra kondycja spółki Santander Leasing, o czym w rozmowie z Grzegorzem Antosikiem mówi Mariusz Artych, dyrektor rynku maszyn i urządzeń.

Jak ocenia Pan bieżącą koniunkturę na rynku leasingu, w tym segment maszyn i urządzeń?

Pierwsza najważniejsza dla rynku informacja jest taka, że branża leasingowa po wielu miesiącach wraca do dwucyfrowego tempa wzrostu dynamiki inwestycji. Jak podaje ZPL przez pierwsze sześć miesięcy br. branża leasingowa sfinansowała środki trwałe o łącznej wartości ponad 40 mld zł (36% r/r). To pierwszy tak dobry wynik sektora leasingowego od końca 2018 r., kiedy wartość rynku przekroczyła pułap 82,6 mld zł.

Jak wskazują analizy ZPL największą grupą odbiorców usług leasingowych w pierwszym półroczu 2021 r. pozostają mikro i małe firmy, czyli klienci o obrotach do 20 mln zł, którzy stanowią 73,8%. Klienci mikro (tj. firmy o obrotach do 5 mln zł) mają 55-proc. udział w rynku, a firmy o obrotach od 5 do 20 mln zł 18,9-proc. udział. Transakcje zawierane z firmami o największych  obrotach (powyżej 20 mln zł) stanowią 25,3%, podczas gdy umowy z klientami indywidualnymi są szacowane na 0,7%.

Warto podkreślić, że Covid-19 dla wszystkich był głównym wyzwaniem poprzedniego roku i jak widać, jego skutki w pierwszym półroczu jeśli chodzi o realizację inwestycji zostały w znaczący sposób wyhamowane. Miały na to wpływ m.in. realizowane przez nas rozwiązania pomocowe czy oferowane w ciągu ostatniego roku środki w ramach tzw. tarcz antykryzysowych dla przedsiębiorców, którzy po okresie recesji od początku tego roku rozwijają się i tym samym wykazują większą skłonność do inwestowania.

Z dostępnych danych GUS wynika, że produkcja przemysłowa tylko w czerwcu wzrosła rok do roku aż o ponad 18%, co w porównaniu z poprzednim miesiącem daje 4-proc. wzrost. Produkcja budowlana wzrosła o 4,4% w czerwcu.

Podobnie optymistycznie wygląda sytuacja jeśli chodzi o sprzedaż detaliczną, ze wzrostem o 8,6% r/r w czerwcu. Wart odnotowania jest również fakt, że nastroje konsumentów poprawiły się w lipcu - wskaźnik bieżący wzrósł do -13,5 pkt. z -14,8 pkt. w czerwcu. Dodatkowo według GUS przeciętne zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw wzrosło w czerwcu o 21 tys. etatów (+2,8% r/r).

Jak te wskaźniki przełożyły się konkretnie na rynek leasingu i inwestycje w poszczególne segmenty rynku? W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2021 roku, przy pomocy leasingu i pożyczki inwestycyjnej, przedsiębiorcy najczęściej finansowali pojazdy lekkie (mające 43,6% w strukturze rynku leasingu) oraz maszyny i inne urządzenia (odpowiadające za 27,9%). Nieco rzadziej finansowali pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 t, ciągniki siodłowe, naczepy, przyczepy i autobusy (23,2-proc. udział w rynku).

Jak na tym tle wyglądają wyniki uzyskiwane przez Santander Leasing?

Porównując wyniki całej branży w pierwszym półroczu 2021 roku. muszę przyznać, że na tle całego rynku Santander Leasing wypadł rewelacyjnie, odnotowując imponującą dynamikę finansowania wszystkich kategorii. W pierwszym półroczu sfinansował inwestycje na poziomie ponad 3,3 mld zł, rejestrując przy tym imponujące wzrosty w dynamice finansowania praktycznie każdej kategorii z segmentu pojazdów (prawie +72% r/r) oraz maszyn i urządzeń (ponad +23% r/r).

Jeśli chodzi o segment pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5 t Santander Leasing na tle rynku wypadł znacznie lepiej, rejestrując wzrost inwestycji w całym segmencie pojazdów o prawie 72% r/r przy wartości sfinansowanych inwestycji prawie 1,87 mld zł.

Spółka osiągnęła również imponujące dwucyfrowe wzrosty wartości finansowania zarówno w kategorii pojazdów lekkich (prawie +47% r/r) przy wartości prawie 1,03 mld zł, jak i ciężarowych (+92% r/r) przy wartości 357 mln zł, w tym dla pojazdów ciężarowych do 3,5 t (prawie +55% r/r) i wartości finansowania na poziomie ponad 215 mln zł oraz ciężarowych powyżej 3,5 t (+200% r/r) i wartości 142 mln zł.

W przypadku segmentu maszyn i urządzeń w Santander Leasing dynamika finansowania całego segmentu wyniosła ponad 23% r/r przy wartości 1,41 mld zł. Kluczowe dla tego wyniku były inwestycje w sektorze maszyn budowlanych (+42% r/r), maszyn rolniczych (prawie +5% r/r/), maszyn poligraficznych (+16% r/r), maszyn do produkcji tworzyw sztucznych (+91%) oraz maszyn i urządzeń do obróbki metali (+44% r/r).

Czego rynek maszyn budowlanych chce od takiej firmy jak Santander Leasing?

Odpowiadając na to pytanie warto podkreślić, że pandemia nie wstrzymała w sposób radykalny realizowanych inwestycji drogowych, w segmencie budownictwa infrastrukturalnego nie nastąpiło też spowolnienie. Jej negatywne skutki widoczne były jednak w części obszarów branży budowlanej. Dotyczy to w szczególności inwestycji samorządowych oraz rynku nieruchomości komercyjnych, takich jak biura czy hotele.

Jak potwierdzają dane GUS, produkcja budowlana tylko w maju wzrosła o 4,7% r/r, a to pierwszy dodatni odczyt dynamiki r/r. Na wynik sektora w tym okresie miały wpływ przede wszystkim inwestycje w pojazdy oraz maszyny i urządzenia realizowane jeszcze w I kwartale br. oraz ich kontynuacja w kolejnych miesiącach. Branża budowlana w pierwszym półroczu 2021 r. radzi sobie raczej dobrze, ale do wielkiego optymizmu jeszcze trochę brakuje przez wzgląd na wciąż rosnące koszty.

Dla podtrzymania tego trendu kluczową kwestią jest bliska współpraca takich spółek jak nasza z partnerami biznesowymi, jak i z Santander Bank Polska w zakresie obsługi wspólnych klientów, a także elastyczne rozwiązania zaoferowane dla klientów i partnerów.

A jakiego scenariusza należy się spodziewać na rynku finansowania maszyn budowlanych w najbliższych miesiącach i latach?

Z analiz Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa wynika, że kondycja finansowa sektora jest względnie stabilna. Cały czas utrzymują się pozytywne prognozy co do klimatu inwestycyjnego w segmencie infrastruktury transportowej i energetycznej.

Zatem dla rynku leasingowego, od lat ściśle powiązanego z nastrojami przedsiębiorców w zakresie skłonności do rozwoju i realizacji inwestycji, opublikowane dane wynikowe polskiej gospodarki, dają podstawę do budowania optymistycznych scenariuszy. Leasing rozwija się stabilnie, wspierając inwestycje polskich przedsiębiorców praktycznie z każdej gałęzi gospodarki, a nasze badania

Leasing Index wskazują, że inwestycje firm będą napędzać kolejne wzrosty w poszczególnych segmentach rynku. Potwierdzają to wskazania firm, które choć w 18% nie korzystają jeszcze z leasingu, to rozważają to w przyszłości.

Jak wskazuje ZPL pod koniec tego roku, sektor leasingowy może osiągnąć wartość zbliżoną do wartości sprzed spowolnienia wynikającego z pandemii. Prognoza branży leasingowej wskazuje na ok. 20% wzrost dynamiki na koniec 2021 r.

Polecamy powiązane produkty z naszego sklepu:

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.