Większe wydajności, coraz mocniejsze silniki, nowy sprzęt napędzany akumulatorami i wiele innych aspektów sprawia, że praca ładowarkami staje się szybsza i sprawniejsza. A co z operatorem? Na jakie usprawnienia w czasie pracy może liczyć kierowca nowoczesnej ładowarki kołowej?
Lebherr stawia na bezpieczeństwo z tyłu pojazdu. Gdy tylko czujniki wykryją źródło zagrożenia, asystent hamowania automatycznie zmniejsza prędkość.
Maszyny są coraz lepsze i wydajniejsze, ale aby wszystko działało sprawnie, również operator musi mieć świetne warunki pracy – dobrą widoczność, systemy bezpieczeństwa oraz wygodne stanowisko. Oto jakie nowości w tym zakresie przygotowali producenci w ostatnim czasie.
W zaprezentowanych podczas marcowych targów Conexpo ładowarkach marki Liebherr serii XPower zaproponowano aktywne wykrywanie personelu z asystentem hamowania. Jest to opcjonalny system wspomagający operatora, który ostrzega o zagrożeniach w tylnej części maszyny. Aby zredukować liczbę zbędnych sygnałów ostrzegawczych, system wykorzystuje czujniki i sztuczną inteligencję do rozróżniania ludzi i przedmiotów. Gdy tylko czujniki wykryją źródło zagrożenia, asystent hamowania automatycznie zmniejsza prędkość ładowarki kołowej. Skraca to drogę hamowania, zmniejszając częstotliwość i intensywność potencjalnych wypadków.
Innym pomysłem niemieckiej marki jest wygodny układ kierowniczy z joystickiem zamiast kierownicy. Pozwala to operatorowi wygodnie kierować za pomocą krótkich ruchów ergonomicznego dżojstika. Położenie dżojstika zawsze odpowiada odpowiedniemu kątowi skrętu ładowarki kołowej. Kolejne rozwiązania, takie jak system kamer Skyview 360°, system ważenia Liebherr czy kilka systemów ułatwiających korzystanie z ramienia podnoszącego i osprzętu to kolejne elementy zwiększające komfort i bezpieczeństwo w codziennej pracy z ładowarką kołową.
Marka Komatsu proponuje uprościć obsługę maszyn poprzez połączenie wielu funkcji w jednym urządzeniu nazwanym SubMonitor. Jeden ekran tworzy nowy interfejs dla operatora do interakcji z systemami wspomagania maszyny, które obejmują rozszerzonego pilota ładowania, nowy system nadzoru widoku z tyłu, z kamerą o wysokiej rozdzielczości i tylnym radarem wykrywającym przeszkody oraz całkowicie nowy, zwiększający wydajność moduł Efficiency Trainer, który poprawia umiejętności kierowcy podczas rzeczywistej pracy.
W oparciu o nowy algorytm system uczy się sam dla każdego cyklu ładowania. Plan pracy jest ustawiany przez operatora z uwzględnieniem różnych warunków, a nie przez maszynę na podstawie stałych danych. Dalsza ocena opiera się na pracy i danych zbieranych przez system. W miarę poprawy wydajności ładowania wartość odniesienia jest podnoszona. Jeśli wydajność ładowania spada, deficyty są wyświetlane na podstawie kryteriów i sugerowane są możliwości poprawy. Ergonomiczny ekran dotykowy o przekątnej 12,1 cala zapewnia łatwą, intuicyjną obsługę, redukując zamieszanie i przerwy w pracy wynikające z mnogości oddzielnych systemów występujących w innych maszynach.
Przy okazji Load-Pilot firmy Komatsu został zaktualizowany pod względem funkcjonalności i możliwości sterowania. Ponieważ wszystkie ważne elementy są wyświetlane na monitorze, regulację można łatwo wykonać na ekranie za pomocą zaledwie kilku kliknięć, bez konieczności zagłębiania się w menu maszyny. SubMonitor jest dostępny opcjonalnie jako wyposażenie modeli ładowarek kołowych WA380-WA500-8.
Ładowarka kołowa 966 GC firmy Cat, zaprezentowana w zeszłym roku, stawia na prostotę obsługi. Prosty, intuicyjny i ergonomiczny system sterowania z interfejsem operatora obejmującym sześć wskaźników analogowych, kolorowe wskaźniki świetlne i ekran LCD, a wszystko to z prostym widokiem umożliwiającym operatorom szybkie monitorowanie systemów maszyny.
W przypadku Volvo CE najważniejszą nowością dla operatorów i ich komfortu pracy jest zastosowanie sytemu wspomagającego kierowcę podczas cofania i automatycznego uruchamiania hamulca głównego, gdy ładowarka kołowa zbliża się do przeszkody, ostrzegając operatora o konieczności podjęcia dalszych działań. Ponieważ ładowarki kołowe spędzają średnio od 40 do 50% swojego czasu pracy na biegu wstecznym, system ograniczania kolizji jest cennym rozwiązaniem dla kierowców i kierowników budowy.
Zgłoszony do opatentowania przez Volvo CE system ograniczania skutków kolizji dla ładowarek kołowych to montowana fabrycznie opcja dostępna w ładowarkach kołowych L110H/L120H, L150H, L180H, L220H, L260H i L200H High Lift wyposażonych w układ OptiShift.
W firmie New Holland i ładowarkach kołowych W110 D, W130 D, W170 D oraz nowej ładowarce W190 D zaprojektowano nową kabinę, która zapewnia lepszą widoczność, a także komfort. Z konkretów firma należąca do CNH Industrial wymienia nowy kolorowy ekran dotykowy pozwalający na dostęp do nowej zintegrowanej skali stopnia załadunku, nowych paliwooszczędnych trybów pracy silnika, funkcji monitorowania ciśnienia w oponach oraz ustawienia czułości układu hydraulicznego.
W podłokietniku zamontowano trzy nowe, konfigurowalne przyciski skrótów, które umożliwiają operatorom dostosowanie ustawień, a tym samym szybki dostęp do najczęściej używanych funkcji. Operatorzy pracujący na nierównym terenie i spędzający wiele godzin w kabinie doceniają opcję z fotelem Deluxe z aktywną amortyzacją pneumatyczną, tapicerką częściowo skórzaną, systemem pochłaniania wstrząsów o niskiej częstotliwości, zagłówkiem i ogrzewaniem. W opcji jest także 30-litrowa przenośna chłodziarka na napoje i przekąski.
SaMASZ Olimp przeznaczony jest do usuwania śniegu z dróg, zwłaszcza w terenach górskich.
Zima nie może nas zaskoczyć
W pełni elektryczna ładowarka budowlana pracująca w Brazylii.
Alternatywne zasilanie ładowarek XCMG dla budownictwa i górnictwa
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę