Intensywny transport drogowy realizowany przez samochody ciężarowe przyczynia się do stopniowej degradacji nawierzchni asfaltowej. Prace związane z naprawą dróg muszą być przeprowadzane w sposób ekonomiczny i niezagrażający środowisku, jednocześnie ważny jest krótki czas robót drogowych i oczekiwany efekt końcowy. Rozwiązaniem tego istotnego problemu jest technologia zimnego recyklingu firmy Wirtgen, która zakłada powtórne wykorzystanie materiału z górnej warstwy drogi.
Proces zimnego recyklingu wykonywany jest na miejscu, gdzie nawierzchnia asfaltowa jest zniszczona. Podstawowym założeniem zimnego recyklingu jest powtórne wykorzystanie materiału z górnej warstwy drogi. Górna część asfaltu w zależności od stopnia uszkodzenia jest poddawana obróbce całkowitej lub warstwowej przez pociąg recyklingowy na całej szerokości toru jazdy. Na tegorocznych targach maszyn budowlanych Bauma firma Wirtgen zaprezentowała wydajny recykler na zimno W 380 Crivon (Cri). Prezentowany recykler frezuje tor jazdy o szerokości roboczej 3,2; 3,5 lub 3,8 m, głębokość zbierania materiału wynosi od 100 do 300 mm. W tym samym czasie maszyna granuluje sfrezowany materiał i dodaje środki wiążące takie jak cement, emulsja asfaltowa lub asfalt spieniony - zamieniając całość w nową homogeniczną mieszankę budowlaną. Maksymalna wydajność maszyny wynosi 800 t/h. Ogromne ilości materiału poddanego recyklingowi transportowane są za pośrednictwem taśmy zrzucającej z regulowanym wychyleniem i wysokością do załadunku tylnego na rozściełacz asfaltu firmy Vögele. Na zakończenie prac zagęszczanie nawierzchni przeprowadzają walce tandemowe i na gumowych kołach marki Hamm.
Mniejsze wydatki
Szczególną uwagę administratorów dróg publicznych i przedsiębiorstw budowlanych przyciąga recykling na zimno z wykorzystaniem spienionego asfaltu dodawanego do obecnego materiału budowlanego. Technologia uzyskania spienionego asfaltu w formie do zastosowania w mieszankach mineralno-asfaltowych wymaga użycia wody w objętości zaledwie kilku procent. Ponadto w chwili spieniania asfaltu woda jest już całkowicie odparowana, a materiał uzyskuje wymaganą konsystencję. Nowo powstała mieszanka bitumiczna jest określana jako BSM (bitumicznie stabilizowany materiał). Po zagęszczaniu nawierzchni charakteryzuje się ona wytrzymałością i wysoką nośnością. Ze względu na wymagany długi okres eksploatacyjny nawierzchni ważną zaletą BSM jest fakt, iż domieszany spieniony asfalt prowadzi do dużej punktowej przyczepności w ramach warstwy poddanej recyklingowi na zimno i przez to zapobiega powstawaniu pęknięć. Tak uzyskana podstawa daje możliwość końcowej nadbudowy nawierzchni asfaltu ze znacznie zredukowaną grubością warstwy. Zaletami technologii zimnego recyklingu są mniejsze wydatki na przygotowanie materiału, zmniejszone zużycie energii i paliwa szacunkowo o około 10-12 l/t w stosunku do konwencjonalnych metod naprawczych. Ważna jest również redukcja transportu materiałów budowlanych nawet o 90%, oszczędność 90% na surowcach i do 100%, jeśli chodzi o utylizację materiałową. Sumując, to technologia zimnego recyklingu generuje znacznie mniej CO² do środowiska i oszczędza surowce. W kwestii ekonomicznej należy wspomnieć o oszczędności do 50% drogich środków wiążących i krótszym czasie naprawy drogi. Działania z wykorzystaniem recyklerów Wirtgen mogą być prowadzone na jednym paśmie drogi, drugi pozostawiając do dyspozycji kierowców. Firma Wirtgen oprócz modeli W 380 CRi i W 380 CR oferuje również modele W 240 CRi oraz W 240 CR, które można wyposażyć w zintegrowaną deskę Vario AB 375 T firmy Vögele. Maksymalna szerokość robocza w ich przypadku wynosi 2350 mm.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę