Firma Benninghoven, jako część grupy Wirtgen, wprowadza przełomowe innowacje, które mogą całkowicie zmienić sposób produkcji asfaltu. W 2024 roku firma z powodzeniem uruchomiła pierwszy na świecie system spalania w pełni oparty na zielonym wodorze. W zakładzie klienta, dzięki tej technologii, wyprodukowano już kilka tysięcy ton asfaltu bez emisji gazów cieplarnianych.
System ten wyróżnia się elastycznością w doborze paliw. Nowa generacja palników umożliwia jednoczesne spalanie do czterech różnych paliw, takich jak wodór, gaz ziemny, LPG czy biopaliwa. Takie rozwiązanie pozwala na dynamiczne dostosowanie produkcji do dostępnych zasobów energetycznych, co znacznie obniża koszty operacyjne. Dzięki inteligentnemu systemowi sterowania, który monitoruje temperaturę i przepływ paliwa, możliwa jest zmiana źródła energii bez przestojów, co zwiększa efektywność produkcji i minimalizuje wahania temperatury.
Zielony wodór, jako zeroemisyjne paliwo, stanowi kluczowy element zrównoważonego rozwoju przemysłu budowlanego. Jego wysoka gęstość energetyczna oraz brak emisji CO2 podczas spalania sprawiają, że jest idealnym rozwiązaniem dla procesów wymagających intensywnego ciepła, takich jak produkcja asfaltu. W połączeniu z nowym systemem firmy Benninghoven, wodór może być stosowany w nowych oraz już istniejących zakładach produkcyjnych, co ułatwia szybkie wdrożenie technologii na dużą skalę.
Oprócz elastyczności w doborze paliw, palnik Benninghoven charakteryzuje się redukcją zużycia energii elektrycznej o 20% oraz zmniejszeniem emisji hałasu o 5 dB, co jest szczególnie ważne w kontekście miejskich placów budowy, gdzie redukcja hałasu jest priorytetem.
Ważnym aspektem przy wdrażaniu technologii wodorowych jest zróżnicowanie rynku w Europie, które można dostrzec szczególnie w kontekście dostępu do infrastruktury wodorowej oraz krajowych programów wsparcia. W krajach takich jak Holandia i Norwegia, firmy budowlane muszą już spełniać określone normy emisji CO2, aby brać udział w przetargach. Wymogi te obejmują stosowanie paliw neutralnych pod względem emisji, takich jak wodór. W regionach nadmorskich, gdzie dostępność zielonej energii z elektrolizerów jest lepiej rozwinięta, operatorzy już teraz korzystają z rozwiązań opartych na wodorze, co przyspiesza wdrażanie tej technologii. Póki co, Polska wyraźnie odstaje w tym zakresie krajom Europy Zachodniej.
Pomimo dynamicznego rozwoju w niektórych regionach, pełna infrastruktura wodorowa w Europie będzie dostępna dopiero około 2035-2040 roku. Dlatego firmy takie jak Benninghoven inwestują teraz w rozwój technologii, aby być gotowymi na ten przełomowy moment.
Kolejnym istotnym filarem zrównoważonej produkcji asfaltu jest technologia recyklingu, którą również rozwija Benninghoven. Firma wprowadziła systemy pozwalające na użycie do 100% asfaltu odzyskanego przy minimalnych emisjach. W połączeniu z technologią wodoru, recykling asfaltu dodatkowo obniża ślad węglowy, co czyni tę technologię jeszcze bardziej atrakcyjną dla firm budowlanych chcących sprostać rosnącym wymaganiom ekologicznym.
Technologia ta jest dostępna zarówno dla nowych instalacji, jak i w formie retrofitów, co oznacza, że istniejące zakłady mogą zostać zmodernizowane w sposób umożliwiający pełne wykorzystanie potencjału tej technologii.
Nowa technologia wodorowa Benninghoven została oficjalnie zaprezentowana podczas H2 Customer Event, które odbyło się 26 września 2024 roku w Wittlich – jako jedyna z Polski uczestniczyła w nim również redakcja atb – aktualności techniki budowlanej. W trakcie wydarzenia, Steven Mac Nelly omówił szczegółowo proces rozwoju systemu suszenia opartego na wodorze. Prace nad tą technologią rozpoczęły się w 2020 roku, a w październiku 2023 przeprowadzono udane testy prototypu na stanowisku testowym Benninghoven. Od tego czasu system działa w pełnym trybie produkcyjnym u pierwszego klienta.
Podczas eventu uczestnicy mieli okazję zobaczyć na żywo funkcjonowanie palnika wodorowego w trakcie testów na specjalnym stanowisku. Testy te pokazały nie tylko gotowość technologii do komercjalizacji, ale także jej zgodność z nowymi wymogami rynkowymi dotyczącymi zrównoważonego rozwoju.
Technologia wodorowa Benninghoven jest elementem szerszej strategii firmy, której celem jest znacząca redukcja emisji CO2 w całym procesie produkcji asfaltu. Firma dąży do pełnej zgodności z międzynarodowymi normami środowiskowymi, takimi jak ISO 14001, co ma na celu zapewnienie, że przyszłe zakłady produkcyjne będą w pełni ekologiczne.
Długoterminowe cele obejmują również dalszy rozwój technologii recyklingu oraz zastosowanie niskoemisyjnych procesów produkcyjnych, które przyczynią się do znacznego zmniejszenia wpływu przemysłu na środowisko. Firma planuje wprowadzenie tej technologii jako produktu seryjnego podczas targów Bauma 2025, co jeszcze bardziej przyspieszy transformację rynku asfaltowego.
R.H. White Construction zwiększa wydajność dzięki oponom BKT TR 461
Serafin - wiertnice hydrauliczne Digga dla specjalistów
Na budowie wysypiska z Wirtgen Group
Benninghoven TBA - zakład mieszania asfaltu
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę