Terenowe wózki widłowe nie należą może do rekordzistów pod względem maksymalnego udźwigu czy wysokości podnoszenia, jednak nie te parametry są ich największą zaletą. W przeciwieństwie do klasycznych modeli mogą bowiem pracować niekiedy w bardzo trudnym terenie, co pozwala wykorzystywać je do różnych zastosowań w warunkach „polowych”. Przedstawiamy ofertę rynkową niektórych czołowych producentów w tym segmencie maszyn.
Wózki terenowe wyróżnia specyficzna budowa, często z kołami przedniej i tylnej osi o dość znacznie zróżnicowanych rozmiarach, z ogumieniem o wyraźnym wysokim bieżniku. Dlatego bardziej przypominają odwrócone ciągniki rolnicze lub pozbawione swojego osprzętu roboczego koparko-ładowarki z zamontowanym z tyłu masztem. Nie tylko zresztą z wyglądu - dzięki zwykle napędzanym wszystkim kołom, wysokiemu prześwitowi czy dużym kątom zjazdu/najazdu dają sobie doskonale radę na nieutwardzonym podłożu o słabszej nośności, w terenowych składach budowlanych, na placach budowy, w leśnictwie czy zakładach recyklingu.
Ausa
Terenowe i półprzemysłowe wózki widłowe to jedyny rodzaj wózków produkowanych przez hiszpańską firmę Ausa, dostępnych w bardzo bogatym wyborze modeli i wersji, o masie od 2 do 7,6 t i udźwigu maksymalnym na pełną wysokość, z masztem standardowym podwójnym (duplex) 2,66 m - do 1,3 lub 1,5 t; z masztem 3,3 m - do 2; 2,5; 3 lub 3,5 t, oraz z masztem 3,7 m - do 5 t, zależnie od modelu. Maszyny mogą być oczywiście wyposażone w szereg innych masztów duplex i triplex o wysokości 3,3 lub 4 m, w wypadku najmniejszych modeli do nawet 6,85 m w większych wózkach, z funkcją przechyłu w zakresie 5°/13° (przód/tył) w najmniejszym modelu do 10°/10° i 10°/15° w większych. W standardzie jest m.in. trzeci obwód hydrauliki, boczny przesuw (1260 mm), otwarta kabina, dżojstik do sterowania wszystkimi ruchami, a w opcji 4. i 5. obwód hydrauliki, różne rodzaje karetek i osprzętów, kabina, klimatyzacja, boczny przesuw 1600 mm, system antykradzieżowy. W większości maszyn jest silnik Kubota, poza tym Isuzu (1 model) oraz Deutz (alternatywnie w największym C500), o mocy od 12,1 kW/16,5 KM do 63 kW/86 KM. Napęd hydrostatyczny z przekładnią Bosch-Rexroth ma elektryczny rewers do zmiany kierunku jazdy (przełącznik na dżojstiku) oraz funkcję wolnego podjeżdżania (inching) zintegrowaną w pedale. Wózki Ausa dostępne są z nowoczesną przekładnią międzyosiową 4WD Compen, zapewniającą stały napęd na 4 koła, z automatycznym rozdziałem momentu obrotowego pomiędzy obie osie, lub z przekładnią przełączalną 2WD/4WD FullGrip, umożliwiającą włączanie napędu na jedną lub obie osie przyciskiem w dżojstiku. Otwierający asortyment mały, bardzo prosty wózek terenowy C11M ze sterowaniem dźwigniowym, o najniższych kosztach eksploatacji i utrzymania, nieco różni się od większych modeli. Ma mechaniczną, częściowo synchronizowaną 4-biegową (przód/tył) przekładnię (prędkość maks. 20 km/h) oraz bocznie usytuowany fotel (z lewej strony) i silnik. Jest lekki (2,05 t) i kompaktowy (ograniczona wysokość całkowita już od 1,9 m, szerokość od 1,3 m i długość od nieco ponad 3,5 m - z widłami 1000 mm, i zapewnia wysokość roboczą do 2,66 lub 3,3 m i udźwig 1300 kg.
Desta
Produkowane przez działającą nieprzerwanie od roku 1947 czeską firmę Desta wózki widłowe od co najmniej 20 lat są synonimem tych maszyn na terenie Czech i Słowacji. Do pracy w ciężkich warunkach terenowych dedykowana jest seria DV 35, obejmująca wózki również z napędem na obie osie (T4, T4K). Wszystkie modele z serii wyróżniają się charakterystycznymi bliźniaczymi kołami o dużej średnicy (970 mm) na przedniej osi oraz wysokim prześwitem wynoszącym pod podwoziem 38 cm (32 cm pod masztem, z obciążeniem). Doskonałą zdolność pokonywania nierówności zapewnia również wahliwa tylna oś, a manewrowanie ułatwia niewielki promień skrętu wynoszący od 3,75 do 4,1 m. Z racji bliźniaków na przedniej osi maszyny mają nieco większą szerokość (206,6 cm), która jednak korzystnie wpływa na stabilność. Ważące od ok. 5,4 do 5,7 t (DV 35 T4K) maszyny są napędzane silnikiem wysokoprężnym o mocy 39 kW/51 KM i mają napęd hydrostatyczny z 4-stopniową przekładnią automatyczną, umożliwiający jazdę z prędkością 28 km/h w obu kierunkach i zapewniającą zdolność pokonywania wzniesień do 35%, także z ładunkiem, oraz siłę uciągu 10 kN (w wyposażeniu jest zaczep holowniczy). Wszystkie modele oferują udźwig maksymalny 3,5 t. Zapewniający dobrą widoczność panoramiczny maszt, z funkcją przechyłu 7°/15° (w przód/w tył), oferuje w standardzie wysokość podnoszenia do 3,3 m (wysokość masztu w stanie złożonym 2,6 m), ale dostępne są wersje z podnoszeniem do nawet 8,3 m. Prędkość podnoszenia z ładunkiem/bez ładunku wynosi 0,45/0,5 m/s, a opuszczania - 0,5/0,35 m/s. W standardzie wózki mają m.in. pneumatyczne opony w rozmiarze 8,25-20 (przód) i 10/75-15,3 (tył), pełne oświetlenie drogowe i robocze, elektryczny hamulec postojowy z dźwiękowym sygnałem załączenia, wskaźnik czystości filtru powietrza, regulację położenia kolumny kierownicy. W opcji dostępne są m.in. hamulce tarczowe, 3- i 4-sekcyjny rozdzielacz z dodatkowymi zaworami do obsługi hydrauliki zewnętrznej, specjalistyczny osprzęt (łyżki hydrauliczne, chwytaki, pługi śnieżne, karetki z przesuwem bocznym, pozycjonery itp.), ogrzewana kabina umożliwiająca pracę przy chłodnej pogodzie.
Heli
Terenowe wózki widłowe z serii Rough Terrain K marki Heli to produkty założonej w roku 1958 chińskiej firmy Anhui Heli z miasta Hefei we wschodniej części kraju, położonego ponad 1000 km na południe od Pekinu. Zatrudniająca ponad 7 tys. pracowników firma od ponad 28 lat jest w Chinach niekwestionowanym numerem 1 w segmencie wózków widłowych, z potencjałem produkcji na poziomie 100 tys. maszyn rocznie, zaliczana również do pierwszej dziesiątki producentów na świecie. W ofercie są modele o udźwigu od 2,5 do 4 t, z napędem na przednie koła, z bezdętkowym ogumieniem terenowym o szerokim bieżniku w standardzie, w rozmiarze 15-19.5TL (tył 10-16.5 8PR), wyposażone w dwu- i trzysekcyjne maszty o maksymalnej wysokości podnoszenia od 3 (K30) do 5 m i kącie przechyłu 10°/12° (w przód/w tył). Dostępne są różne wersje masztów, w tym m.in. z karetką z różnymi widłami i z regulowanym rozstawem wideł (250-1435 mm), a także z obrotnicą (360°), oraz dodatkowy obwód hydrauliki roboczej z wyjściami na maszcie. Maszyny mają mocną, spawaną przez roboty konstrukcję i solidną zadaszoną ramę ochronną lub zamkniętą kabinę z przeszklonym dachem zabezpieczonym kratą, z oświetleniem przednim i tylnym umożliwiającym jazdę po drogach. Kompaktowa budowa (K30 - wysokość 2,33 m; szerokość 1,55 m), zaokrąglone nadwozie i krótki rozstaw osi (K30 - 1,9 m) zapewniają mały promień skrętu (K30 - ok. 3,3 m), dużą zwrotność i dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, co ułatwia jazdę i manewrowanie. Maszyny wyposażone są w ekonomiczne silniki renomowanych marek (m.in. Isuzu) o mocy 62 lub 75 KM, z wyprowadzonym pionowo tłumikiem wydechu i filtrem powietrza zasilającego umieszczonym wysoko przy dachu kabiny. Wysoki prześwit (K30 - 270 mm bez ładunku) i automatyczna blokada mechanizmu różnicowego ułatwiają poruszanie się w trudnym terenie, a solidny napęd jazdy zapewnia siłę uciągu 16,5 kN, możliwość pokonywania wzniesień o nachyleniu do 18% (bez obciążenia) i prędkość do 20 km/h w obu kierunkach.
JCB
Wózki widłowe JCB przeznaczone do pracy w trudnym terenie to ważące od 5,9 do 7,5 t modele 926, 930 i 940 wyposażone w jednoczęściowe, spawane podwozie, gwarantujące maksymalną sztywność konstrukcji przy obniżonej masie własnej. Maszyny mają taki sam firmowy silnik EcoMAX o pojemności 4,4 l, oferujący maksymalną moc (55 kW/75 KM) i moment obrotowy (400 kN) już przy 1200 obr./min, co zapewnia elastyczną reakcję jednostki napędowej na zmiany obciążenia, przy oszczędnym zużyciu paliwa. EcoMAX spełnia normę Tier IV Final bez układów przetwarzania spalin. W standardzie jest napęd na 4 koła, który można przełączyć na 2, gdy nie jest potrzebny, a poruszanie się w trudnym terenie ułatwiają również duże kąty najazdu/zjazdu (51°/53°) i prześwit (30 cm). Zsynchronizowana przekładnia 4/4 (przód/tył) ze zmiennikiem momentu i przekładnią nawrotną Power Shuttle umożliwia jazdę z prędkością prawie 30 km/h i szybką zmianę kierunku pod obciążeniem za pomocą dźwigni na kolumnie kierownicy. Hamulce ze wspomaganiem na wszystkich kołach (opcja w 926) zapewniają płynne i sprawne hamowanie. Terenowe wózki JCB są wyposażone w maszty o wysokości podnoszenia od 3,6 do 5,5 lub 6,7 m (tylko 940), z funkcją pochylania w przód/tył z zakresie do 18°/10°, i oferują udźwig do 2,6; 3 lub 4 t do wysokości 4,5 m (wszystkie modele), a do maksymalnej - odpowiednio 2; 2,2 oraz 2 t - za sprawą zaworu ograniczającego udźwig powyżej 4,5 m, co zwiększa stabilność i bezpieczeństwo. Nowa większa pompa hydrauliczna o przepływie 76 l/min zapewnia szybkie podnoszenie i krótsze o nawet 51% cykle robocze. Użytkownik może precyzyjnie skonfigurować wózek widłowy JCB do dowolnego zadania oraz terenu. W opcji dostępne są opony o większej średnicy, trakcyjne oraz przemysłowe (w standardzie 16.5/85-24 przód i 12.5/80-18 tył), długie widły (1067 lub 1200 mm), karetka z funkcją przesunięcia bocznego, umożliwiająca dokładne umieszczanie materiału na rusztowaniu, czy pomocniczy układ hydrauliczny z zaworem jedno- lub dwustronnego działania i wyjściami na maszcie, rozszerzający funkcjonalność maszyn.
Manitou
W bardzo bogatej ofercie wózków widłowych Manitou, znaczący udział mają modele terenowe, będące w tym segmencie sztandarowym produktem francuskiej firmy, o udźwigu maksymalnym już od 1,8 do 7 t, z masztami typu duplex i triplex z wolnym skokiem i bez, o wysokości podnoszenia do 7 m. Najliczniejsza w tej grupie seria M obejmuje 13 modeli z silnikami 75-konnymi (Perkins, Deutz), wyposażonych w większości (oprócz 3 modeli) w napędzaną tylko przednią oś oraz w przekładnię bezstopniową lub hydrostatyczną, zapewniającą prędkość maksymalną rzędu 10-11 km/h, wyróżniających się kompaktowymi gabarytami, zwrotnością i dużym prześwitem (nawet 44 cm). Serię otwiera maszyna o masie 5,6 t oferująca udźwig 2,6 t i wysokość podnoszenia 3,7 m (standard), współpracująca z masztami o wysokości do 7 m, z przechyłem 6°/12° (przód/tył), a zamyka prawie 10-tonowy model o udźwigu 7 t i wysokości podnoszenia 4 m (standard), dostępny z masztami zapewniającymi podnoszenie na 3,6 do 4,5 m i przechył w zakresie ±15°. W ubiegłym roku ofertę Manitou uzupełnił interesujący wózek MC 18, dostępny w wersji z napędem na 2 lub 4 koła, wyjątkowo kompaktowy i bardzo zwrotny, oferujący udźwig maksymalny 1,8 t oraz wysokość podnoszenia od 3,3 do 6 m, zależnie od masztu, z przechyłem w zakresie 10°/12° (przód/tył). Maszyna o masie 3,5 t ma wymiary 2,95/1,45/2,15 lub 1,99 m w wersji Buggy (długość/szerokość/wysokość), rozstaw kół 1,16 m i osi 1,9 m zapewniający stabilność oraz promień skrętu zaledwie 2,59 m (2WD) lub 3,37 m (4WD). Napędzany oszczędnym 36-konnym silnikiem (Kubota) wózek MC 18 jest również prawdziwie terenowy, m.in. dzięki rozłączalnemu napędowi hydrostatycznemu na 4 koła (MC 18-4), dużemu prześwitowi (30 cm) czy wahliwym w zakresie 7° obu osiom. Maszyna jest przy tym szybka (25 km/h w trybie 2WD), oszczędna (spalanie w cyklu VDI - 3,5 l/h wersja 2WD i 4 l/h wersja 4WD) oraz bezpieczna - mimo dużego okna dachowego z tworzywa, które podobnie jak kabina (w standardzie otwarta) wytrzymuje bez nadmiernego odkształcenia uderzenie nawet dużych ciężarów czy wywrotkę.
fot.firmowe
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę