[ATB] Technika

Wózki widłowe na placu budowy cz.1

Data publikacji:

Wymagania wobec wózków widłowych przeznaczonych do pracy na placach budowlanych są odmienne od tych wykorzystywanych w magazynach. Tutaj oprócz mocy i wysokości podnoszenia liczą się także zdolność do sprawnego poruszania się po nierównym, trudnym terenie oraz odporność na uszkodzenia mechaniczne, o które łatwo na budowie. Konieczna jest większa stabilność maszyny, tak ważna podczas przewożenia nieforemnych elementów konstrukcji jak również jej odporność na trudne warunki atmosferyczne. Wózki na budowie niejednokrotnie pracują cały rok, nawet w deszczu czy na mrozie. Istotnym czynnikiem przy wyborze wózka widłowego na budowę jest możliwość montażu osprzętu pozwalającego przewozić ładunki o nietypowych wymiarach, rozkładzie masy, produktów sypkich jak np. piasek. Na rynku są linie specjalistycznych maszyn, które z pewnością mają takie możliwości.

    Wózki widłowe na placu budowy

Ausa C501H

Model Ausa C501H o masie własnej 7670 kg oferuje maksymalną ładowność 5000 kg oraz wysokość podnoszenia do 5450 mm. Według zapewnień producenta jest najbardziej zaawansowanym wózkiem widłowym z napędem na wszystkie koła w swojej klasie. Sprawdzi się podczas prac w trudnym terenie, ponadto ma wiele rozwiązań poprawiających warunki pracy.

Napęd wózka stanowi czterocylindrowy silnik wysokoprężny Deutz TD3.6 o mocy 55 kW, który spełnia wymagania normy Stage V. Dzięki trybowi EcoMode, automatycznie kontrolowana jest jego prędkość obrotowa, aby uzyskać jak największą moc przy najniższym zużyciu paliwa i najniższej emisji spalin. Przenoszenie napędu umożliwia standardowa przekładnia hydrostatyczna. Wózek posiada napęd na 4 koła, jego zewnętrzny promień zawracania wynosi 4410 mm. Jest tutaj również mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu w przedniej osi. Maszyna jest w stanie pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 35%, funkcja Hill Holder skutecznie wspomaga  ruszanie pod górę. Po zdjęciu nogi z pedału gazu, wózek pozostaje całkowicie nieruchomy na każdym zboczu. Prędkość maksymalna to 20 km/h.  

W standardzie jest maszt dwustopniowy o wysokości 3,70 m, dostępny dodatkowo jest trzystopniowy 4,25 lub 5,45 m. Widły standardowe 1200 mm. Układ hydrauliczny zasilany jest podwójną  pompą zębatą, natężenie przepływu wynosi 59 l/min, ciśnienie robocze w układzie 235 barów. W kwestii stanowiska operatora jest kilka możliwości. Standardem jest otwarta kabina, ale w opcji można wybrać półzamkniętą kabinę z przednią, tylną i górną szybą przednią lub całkowicie zamkniętą kabiną z ogrzewaniem i/lub klimatyzacją.

Widoczność ze stanowiska operatora obejmuje obszar pełnych 360o. Wnętrze kabiny zawiera regulowany, ergonomiczny fotel z czujnikiem obecności operatora i pasem z czujnikiem zapięcia oraz elementy sterujące, jak kierownica z regulacją pochylenia i zasięgu oraz wielofunkcyjny dżojstik. Operator wózka ma zapewniony stały dostęp do wszystkich informacji w czasie rzeczywistym z cyfrowego ekranu. Wyświetlane są takie parametry jak prędkość, temperatura, alarmy, itp. W razie potrzeby można także przeprowadzać autodiagnostykę maszyny.Za bezpieczeństwo operatora i pojazdu odpowiadają: obrotowe światło ostrzegawcze LED, ostrzeżenie akustyczne o włączeniu biegu wstecznego, blokada dżojstika, wyłącznik awaryjny. Są również światła drogowe typu LED, przednie i tylne światła robocze LED oraz usterka wsteczne.

Linde H50

Wózek spalinowy H50 wyróżniają: dach kabiny i rama, tworzące kompaktowy moduł, który zwiększa  bezpieczeństwo operatora, wysoka wydajność transportowa, system wspomagania pracy masztu Linde Load Control oraz bezpośredni napęd hydrostatyczny. Przy masie własnej 10105 kg wózek zapewnia ładowność 5000 kg i wysokość podnoszenia 3550 mm.

Sercem wózka widłowego Linde H50 jest czterocylindrowy, dieslowski silnik Deutz TCD 4.1 L4 o mocy 85 kW. Wysoki moment obrotowy zapewnia szybko wykonywane procesy oraz minimalne zużycie paliwa. Dzięki systemowi Linde Load Control możliwe jest precyzyjne sterowanie ładunkiem z dokładnością „co do milimetra”. Zastosowany układ hydrostatyczny nie wymaga natomiast skrzyni biegów, sprzęgła ani mechanizmu różnicowego. Maksymalna prędkość poruszania się wynosi 23 km/h. Dodatkowo, wózek dostosowany do transportu ciężkich towarów charakteryzuje się dużym udźwigiem resztkowym. Kwestie ergonomii i bezpieczeństwa w modelu H50 są nierozerwalne.

Dach kabiny i rama tworzą jedną zamkniętą jednostkę o nazwie Linde Protector Frame. Dostępne jest także zabezpieczenie przed siłami skrętnymi, które może zmniejszyć boczne wygięcie masztu podczas podnoszenia na dużą wysokość nawet o 30%. Na dachu umieszczona jest stalowa kratownica, która przesuwa się wraz z przechylaniem masztu przez operatora w kierunku przodu lub tyłu. Jest to ważne zabezpieczenie przed spadającymi ładunkami. Dodatkowo, poprawiając bezpieczeństwo, wózek zapewnia szeroką widoczność w zakresie pełnych 360°, posiada duży udźwig, pozwala na hamowanie bez potrzeby zmiany nogi i wykorzystuje całkowicie hydrauliczny układ kierowniczy. 

Ergonomiczne rozwiązania w przestronnej kabinie manifestują się również poprzez starannie zaprojektowany układ wskaźników, komfortowy fotel operatora oraz precyzyjny układ kierowniczy. Pracę na budowie ułatwi dodatkowo system sterowania opracowany przez firmę Linde, który wykorzystuje dwa pedały. Pierwszy z nich służy do jazdy do przodu, a drugi do jazdy do tyłu. Kiedy operator zdejmuje stopę z pedału, wózek automatycznie się zatrzymuje, eliminując konieczność stosowania hamulca. Dla ochrony operatora przed drganiami i zwiększenia komfortu pracy jednostka napędowa jest wyposażona w gumowe łożyskowanie, a kabina jest amortyzowana. W opcji można wybrać obrotowy fotel operatora, Linde Safety Pilot oraz radio z odtwarzaczem CD.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atb

zobacz więcej

CASE ROAD SHOW 2023 Niemcy


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Targi eRobocze Show 2023 Lubień Kujawski


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.