Wymagania wobec wózków widłowych przeznaczonych do pracy na placach budowlanych są odmienne od tych wykorzystywanych w magazynach. Tutaj oprócz mocy i wysokości podnoszenia liczą się także zdolność do sprawnego poruszania się po nierównym, trudnym terenie oraz odporność na uszkodzenia mechaniczne, o które łatwo na budowie. Konieczna jest większa stabilność maszyny, tak ważna podczas przewożenia nieforemnych elementów konstrukcji jak również jej odporność na trudne warunki atmosferyczne. Wózki na budowie niejednokrotnie pracują cały rok, nawet w deszczu czy na mrozie. Istotnym czynnikiem przy wyborze wózka widłowego na budowę jest możliwość montażu osprzętu pozwalającego przewozić ładunki o nietypowych wymiarach, rozkładzie masy, produktów sypkich jak np. piasek. Na rynku są linie specjalistycznych maszyn, które z pewnością mają takie możliwości.
Wózki widłowe Still zgodnie z przesłaniem firmy „Simply Efficient” są zoptymalizowane pod względem wytrzymałości, precyzji, ergonomii, bezpieczeństwa oraz odpowiedzialności za środowisko. Seria RX przeznaczona jest do prac wewnątrz i na zewnątrz budynków w branży budowlanej, przemyśle materiałów budowlanych i obróbki drewna oraz przemyśle metalowym. Model RX 70 zapewnia ładowność do 5000 kg i wysokość podnoszenia 3180 mm, przy masie własnej 6590 kg.
RX 70 wyposażony został w napęd spalinowo-elektryczny. Rozwiązanie to łączy zalety dużej mocy silnika spalinowego z wysoką precyzją działania silnika elektrycznego, przy czym spalinowa jednostka Deutza TCD 2,9 L4 zapewnia moc 54 kW. Takie rozwiązanie gwarantuje wysoką dyspozycyjność, dłuższą żywotność i niższe koszty eksploatacji. Ważny jest też niski poziom emisji spalin, silnik spełnia bowiem wymogi normy Euro 5. Dodatkowo program optymalizacji zużycia paliwa Blue-Q pozwala uzyskać oszczędności sięgające nawet do 10%, bez pogarszania wydajności pracy. Maksymalna prędkość poruszania się wózka wynosi 21 km/h.
Dzięki kompaktowym gabarytom i dużej zwrotności w połączeniu z płynnym działaniem układu sterowania napędami jazdy i podnoszenia wózek RX 70 oferuje wysoką wydajność przeładunkową. Parametry układu jazdy i podnoszenia można dostosowywać do charakterystyki danego zadania lub indywidualnych preferencji operatora. Co ważne, newralgiczne komponenty napędowe są szczelnie osłonięte, co gwarantuje ochronę przed wnikaniem pyłu, brudu i wilgoci, co z pewnością wydłuża okres bezawaryjnej eksploatacji.
Kolejną zaletą wózka RX 70 jest maszt o wysokiej wytrzymałości i sztywności, który jest odporny na zginanie i skręcanie, dzięki czemu zapewnia bezpieczne manewrowanie nawet z bardzo ciężkimi ładunkami. Komfortowa kabina operatora została zaprojektowana z uwzględnieniem wymagań ergonomii pracy i sterowania oraz kwestii poprawy bezpieczeństwa. Wózek oferuje pięć rożnych programów jazdy. Maksymalną widoczność we wszystkich kierunkach uzyskano dzięki wąskim profilom masztu oraz dużym przeszkleniom kabiny, asymetrycznie umiejscowiony fotel operatora zapewnia optymalną widoczność ładunku i karetki wideł. Na większy poziom bezpieczeństwa i stabilność ma wpływ nisko położony środek ciężkości.
Przestronna kabina operatora wyposażona jest w regulowaną kolumnę kierownicy i fotel operatora klasy Premium, jest też możliwość wyboru układu sterowania wózka za pomocą minidźwigni, dźwigni dotykowych Fingertip lub joysticka 4Plus. Wyposażenie opcjonalne wózka obejmuje elementy takie jak niebieskie światło ostrzegawcze SafetyLight 4plus, oznaczenie świetlne bezpiecznej strefy wokół wózka, układ kontroli pasów bezpieczeństwa, który automatycznie ograniczy prędkość jazdy oraz światło ostrzegawcze.
Wózki spalinowe Toyoty z serii Tonero przeznaczone są do wykonywania ciężkich prac i obsługi także większych ładunków. Model 8FD50F o masie własnej 7220 kg jest niezawodny i bardzo wytrzymały, oferuje ładowność na poziomie 5000 kg oraz wysokość podnoszenia 3000 mm. Tym, co go wyróżnia pośród konkurencji, jest pierwszy na świecie aktywny system kontroli stabilności. Wdrożony przez Toyotę innowacyjny system SAS to zaawansowana technologa, która wspomaga w pracy operatora i zwiększa bezpieczeństwo oraz wydajność podczas transportu ładunków.
Jednostką napędową wózka Tonero w wersji wysokoprężnej jest czterocylindrowy silnik Toyoty 1KD o mocy 55 kW. Dostępna jest też wersja 1FS zasilana gazem LPG. Układ napędowy z przetwornikiem momentu obrotowego zapewnia płynną jazdę, za przenoszenie napędu odpowiada sprawdzona przekładnia hydrodynamiczna. Maksymalna prędkość jazdy wynosi w tym przypadku 24 km/h. Układ hydrauliczny zasilany jest pompą o wydajności przepływu 128 l/min, ciśnienie robocze w systemie osiąga maksymalnie 185 barów.
Stanowisko operatora jest proste acz przestronne i zaprojektowane funkcjonalnie. Co ważne, zapewnia doskonałą widoczność końcówek wideł na każdej wysokości. Ażurowy maszt MFH 3000 mm i przezroczysta osłona górna również poprawiają widoczność ładunku jak i miejsca pracy. Do dyspozycji operatora jest regulowany w pełnym zakresie fotel, z dobrym trzymaniem bocznym i podparciem odcinka lędźwiowego, regulowana kolumna kierownicy oraz wyświetlacz wielofunkcyjny z systemem diagnostycznym. Przydatna jest funkcja zapamiętywania kąta pochylenia kolumny kierownicy. Sterowanie wózkiem odbywa się w pełni hydraulicznie.
Za bezpieczeństwo pracy odpowiadają systemy OPS i ORS, które kontrolują i wykrywają operatora na stanowisku. Są również filtr powietrza z wysoko umieszczonym wlotem, osłona ładunku, światła przednie, tylne zespolone, a także podwójny system hamowania. Wózek jest bardzo stabilny podczas pracy, łatwe jest też manewrowanie nim po placu budowy. Promień skrętu wynosi tutaj jedyne 2810 mm.
Wózki widłowe na placu budowy cz.3
Wózki widłowe na placu budowy cz.1
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę