Najmniejsza układarka Vögele zastępuje pracę ręczną przy odnawianiu poboczy dróg w szwajcarskim kantonie Valais. Dzięki MINI 500, załoga wykonała zadanie bez przerw i w doskonałej jakości, mimo trudnych warunków przestrzennych.
Raron, malownicze miasteczko w kantonie Valais, leży przy drodze kantonalnej T9, łączącej je z autostradą A9. Pobocze tej drogi było skażone rtęcią, co wymagało rekultywacji na odcinku 2,3 km. W ramach projektu poszerzono również pobocze, aby umożliwić montaż barier ochronnych w asfalcie.
Wykonawcą prac była firma Pius Schmid AG z Visp, która użyła najmniejszej układarki Vögele, MINI 500.
– Często realizujemy projekty budowy dróg gminnych. W miejscach o ograniczonej przestrzeni i wąskich szerokościach układania, MINI 500 znacznie przyspiesza pracę i dostarcza lepsze rezultaty niż tradycyjne metody ręczne – mówi Michael Schmid z Pius Schmid AG.
MINI 500 pozwala na realizację małych projektów w wyjątkowo ciasnych przestrzeniach. Układarka ma kompaktowe wymiary i jest niezwykle zwrotna, oferując szerokość podstawową 0,9 m i roboczą od 0,25 m do 1,8 m. Jej gumowe gąsienice zapewniają optymalną trakcję na luźnym podłożu i doskonałą manewrowość.
Załoga użyła również drugiej układarki Vögele, SUPER 800i, do układania warstwy podkładowej i nawierzchniowej pobocza. Na odcinku 500 m napotkano wiele wąskich miejsc, wymagających układania o zmiennej szerokości od 0,9 m do 1,35 m. Wcześniej załoga musiała układać te fragmenty ręcznie, co było czasochłonne i pracochłonne. Dzięki MINI 500 i rozściełaczowi AB 135, załoga wykonała całość maszynowo, osiągając wysoką jakość bez przerw.
Duży lej materiałowy układarki o pojemności do 1,5 t przyczynił się do efektywności pracy na budowie. Szerokie, lejkowate otwarcie umożliwiało łatwe podawanie mieszanki asfaltowej do kompaktowej układarki za pomocą ładowarki kołowej. Dodatkową zaletą maszyny jest jej waga wynosząca zaledwie 1,6 t, co ułatwia transport i redukuje koszty logistyczne.
– Możemy łatwo przetransportować MINI 500 na nowe miejsce projektu z minimalnym wysiłkiem logistycznym, a jeśli potrzeba, podnieść ją na wyższe poziomy robocze ładowarką kołową – mówi Schmid.
Nowe pobocze musiało mieć nachylenie 2% dla odpowiedniego drenażu. Załoga wykorzystała automatyczny system kontroli nachylenia, specjalnie zaprojektowany do pracy z MINI 500. System ten porównuje wartości docelowe z rzeczywistymi, korygując je w razie potrzeby, a jego obsługa jest wyjątkowo prosta i intuicyjna.
– Dzięki MINI 500 mogliśmy łatwo i efektywnie zrealizować zadanie, dostarczając bardzo precyzyjne i wysokiej jakości wyniki – podsumowuje Schmid.
Vögele Super 1800-5i – nowy rozściełacz sprawdza się w renowacji dróg w trudnych warunkach
Kleemann rozszerza funkcje SPECTIVE CONNECT o monitorowanie hałd materiałów
Budowa tunelu Fehmarnbelt z rozwiązaniami Peri
Prace z Vögele w projekcie Deutsche Bahn
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę