Na tegorocznych targach Bauma w Monachium firma Yanmar zaprezentuje trzy nowe, turbodoładowane silniki wysokoprężne wyróżniające się kompaktową budową, wysoką wydajnością, obniżonym zużyciem paliwa, uproszczoną obsługą konserwacyjną, a nade wszystko – wyjątkowo niską emisją cząstek stałych, mieszczącą się w normach, które zaczną obowiązywać dopiero za 3 lata.
Nowe jednostki napędowe to 3-cylindrowy silnik 3TNV86CHT o mocy 33,3 kW/45 KM (przy 2600 obr./min) oraz dwa 4-cylindrowe – 4TNV86CHT o 48,5 kW/66 KM (2600 obr./min) oraz 4TNV94FHT o mocy znamionowej 88,4 kW/120 KM (2500 obr./min), osiągający 69,8 kW/95 już przy 2000 obr./min i 77,2 kW/105 KM przy 2200 obr./min. Silniki mają pojemność odpowiednio 1,6; 2,1 oraz 3,1 l i są wyposażone we wtrysk bezpośredni typu common rail firmy Bosch i Denso, elektroniczne sterowanie oraz turbosprężarkę z chłodnica powietrza doładowującego, umieszczona za turbiną (aftercooler). Nowe trio uzupełniło rodzinę silników Yanmar TNV CR (common rail), która obejmuje teraz 9 modeli. Są to silniki, które już trafiły na rynek w liczbie ponad 120 tys. i przepracowały bezawaryjnie wiele godzin w różnych maszynach i urządzeniach. Kompaktowe gabaryty, ekonomiczne spalanie oraz uproszczona obsługa z pewnością sprawią, że po nowe silniki Yanmar, podobnie jak po dotychczasowe z serii TNV, chętnie sięgną konstruktorzy sprzętu budowlanego, zwłaszcza koparek i ładowarek kołowych, a także maszyn komunalnych czy kompaktowych ciągników. – Dużym atutem silników z serii TNV, docenianym przez producentów sprzętu, oprócz niskiego zużycia paliwa, jest zwarta budowa, dzięki której do instalacji wymagają one znacznie mniej miejsca niż inne silniki o porównywalnej mocy – podkreśla Gert Maris, główny menedżer odpowiedzialny w firmie Yanmar Europe za dział silników przemysłowych.
Filtr bezobsługowy
Wielki plus dla nowych silników Yanmar należy się także za zastosowany nowoczesny, wydajny filtr cząstek stałych (DPF), który nie wymaga praktycznie żadnej obsługi. – Istotną zaletą eksploatacyjną nowych silników Yanmar jest unikatowy system oczyszczania spalin oparty na filtrze cząstek stałych o ekstremalnie wydłużonym interwale międzyobsługowym, wynoszącym aż 6000 godzin, co pozwoliło wyeliminować przestoje związane z jego konserwacją i tym samym zwiększyć efektywność maszyn – wyjaśnia Gert Maris. W praktyce oznacza to, że dla wielu urządzeń filtr wystarczy na cały okres użytkowania. Zastosowany przez producenta system oczyszczania spalin wyróżnia się przy tym wyjątkową skutecznością, dzięki czemu nowe jednostki napędowe Yanamr TNV CR spełniające obecnie normy Stage IIIB/Tier 4 final (oraz szwajcarską FOEN) są przygotowane również na normę Stage V, która zacznie obowiązywać dopiero od roku 2019. Warty podkreślenia jest fakt, że w po tej dacie, aby spełnić nową normę, silniki nie będą wymagały żadnych przeróbek ani dodatkowego osprzętu.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę