[ATB] Aktualności

YOKOHAMA - Najświeższe nowinki w praktycznym zastosowaniu

Data publikacji:

Miarą sukcesu najnowszych zdobyczy techniki rolniczej jest możliwość ich zweryfikowania w praktycznym działaniu. Z tego punktu widzenia wychodzą również firmy: Tama, Topcon i Yokohama Off-Highway Tires. Firmy, które na co dzień mają niewiele punktów wspólnych, połączyły siły i w dniach 24-25 maja, podczas spotkania dla prasy fachowej z Europy w holenderskim Maastricht, zaprezentowały swoje najświeższe nowinki. Tym razem przyjrzymy się bliżej rozwiązaniom przedstawionym przez Yokohama Off-Highway Tires – następne przedstawimy w kolejnych wydaniach atr express.

Podczas briefingu prasowego i demonstracji polowej Yokohama Off-Highway Tires zaprezentowała najnowsze informacje o firmie, wyniki badań naukowych przeprowadzonych niedawno w Agro Food Park koło Aarhus w Danii, przygotowanych przez SEGES Innovation. W tym eksperymencie wykorzystano opony konwencjonalne o ciśnieniu 2,2-2,5 bara (ciągnik Fendt 939) i 3 bary (27-metrowy wóz asenizacyjny Samson + Horsch Focus CS), a także opony Alliance 372 VF na ciągniku i Alliance 389 VF na wozie asenizacyjnym - obie o ciśnieniu powietrza 1 bara były używane na „poletkach z oponami VF”.

Wymiary opon konwencjonalnych i VF były identyczne. – Niskie ciśnienie powietrza w oponach Alliance VF zmniejszyło głębokość śladu podczas aplikacji gnojowicy o połowę - z 79 do 45 mm. Jednocześnie poślizg kół został zredukowany o 4,4%. Gdy mierzyliśmy gęstość gleby za pomocą penetrometru, mogliśmy wykazać mniejsze zagęszczenie gleby w „śladach opon VF” na głębokości od 0 do 40 cm. Efekt ten był nawet znaczący na głębokości od 20 do 25 cm – relacjonuje Henning Sjørslev Lyngvig, starszy specjalista ds. maszyn rolniczych, upraw i środowiska w SEGES Innovation, który towarzyszył i oceniał próby terenowe.

Zgodnie z tymi wynikami, plony kukurydzy z gąsienic na poletkach z oponami VF znacznie przewyższyły plony z gąsienic na poletkach z oponami tradycyjnymi o około 12,9 jednostek zbioru z hektara, czyli o około 10%. – Podsumowując: w zależności od szerokości roboczej aplikatora gnojowicy zmierzone efekty przekładają się na wymierne korzyści dla rolników w postaci wzrostu plonów od 1,5 do 2,2% na hektar, a obliczone zyski z tytułu wyższych plonów i mniejszego poślizgu opon na „poletkach z oponami VF” wynoszą od 21,8 do 32 EUR na hektar. Jeśli rolnicy zastosują te opony na polu o powierzchni 100 hektarów, zaoszczędzą kilka tysięcy euro – wnioskuje Henning Sjørslev Lyngvig.

Podejście holistyczne

Przy okazji imprezy prasowej nowe opony Alliance zostały również zademonstrowane na polu pobliskiego gospodarstwa Groenhof Agro w Eijsden (Holandia). – Pozytywne efekty stosowania opon ciągnikowych z technologią VF, które zostały opracowane i wprowadzone w ostatnich latach przez markę Alliance, są bezdyskusyjne.

Jednak w praktyce zostaną one zniweczone, gdy za ciągnikami z oponami VF będą podążać przyczepy lub narzędzia ze standardowymi oponami, których ciśnienie powietrza na polu wynosi od 2 do 4 barów. Jeśli jednak cały zespół maszyn zostanie wyposażony w opony VF, w tym w opony takie jak Alliance A389 VF-IMP, które są w stanie wytrzymać na polu ciśnienie do 0,8 bara, przyniesie to zdecydowane korzyści w postaci mniejszego wpływu na glebę - a w rezultacie wyższych plonów – wyjaśnia holistyczne podejście producenta do ochrony gleby Gerrit Vinkers, specjalista ds. poprawy jakości i zastosowań w firmie Yokohama Off-Highway Tires.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.