[ATB] Technika

Zima nie może nas zaskoczyć

Data publikacji:

Co byśmy nie zrobili, to w mediach mainstreamowych i tak będą mówić, że zima zaskoczyła drogowców. Nawet jeśli śnieg utrzyma się przez dwie godziny. Mimo to warto się starać i już teraz sprawdzić, co ciekawego przygotowali producenci i importerzy z zakresu pługów odśnieżnych.

    SaMASZ Olimp przeznaczony jest do usuwania śniegu z dróg, zwłaszcza w terenach górskich.

    SaMASZ Olimp przeznaczony jest do usuwania śniegu z dróg, zwłaszcza w terenach górskich.

Gama pługów odśnieżnych na rynku jest przebogata. Od najprostszych narzędzi wykonanych przez niezbyt wykwalifikowanych pracowników, gdzieś w szopie, po naprawdę solidne maszyny znane na całym świecie. Najtańsze urządzenia z ręczną regulacją kąta natarcia i bez hydrauliki są dostępne już od 1,5 - 2 tys. zł i są to maszyny przeznaczone dla Ursusów C-330, MF 255 czy C-360 oraz dla szerokiej gamy małych ciągników produkcji azjatyckiej.

W firmie AgroSped z woj. świętokrzyskiego takie narzędzia dostaniemy już za ok. 2 tys. zł. Właściciel firmy, Ryszard Szybka, mówi, że produkuje tanio, ale solidnie. Przez kilkanaście lat produkcji reklamacje zdarzyły się może ze dwa razy. Ich produkty wysyłane są także na eksport do Niemiec, Słowacji czy Czech. Gdy spadnie śnieg, cały asortyment jest zazwyczaj wykupywany, nawet ten, który jeszcze nie został pomalowany i ukończony. „Tak jest co roku, gdy zima daje o sobie znać”. 
Nas jednak interesują urządzenia bardziej profesjonalne, idealne do użycia przez firmy usługowe, które będą pracować przez dłuższy czas, na drogach publicznych lub chodnikach. Zatem sprzęt, którego szukamy powinien być przeznaczony do pojazdów o wysokiej mocy i wydajności.

Wykonano w Polsce

Zaczniemy od producentów polskich, bo jeśli chodzi o ten segment rynku, to nie mamy się czego wstydzić. Dwa mocne przedsiębiorstwa z Podlasia przodują w sprzedaży nie tylko u nas w kraju, ale są obecne także w całej Europie.

Pierwszą z tych firm jest Pronar, który oferuje kilka rodzajów pługów, zarówno do ciągników, jak i samochodów. Dumą zakładu w kategorii pługów ciągnikowych jest seria PUV-4000HD/ PUV-3600HD, którą zaprojektowano dla profesjonalistów zajmujących się zimowym utrzymywaniem dróg gruntowych i utwardzonych oraz poboczy. Sprzęt został zaprojektowany do usuwania nawet grubej pokrywy śnieżnej za pomocą ciągników, ciężkich ładowarek i koparko-ładowarek pracujących w trudnych warunkach. Mniejszy model ma szerokość 2,95 - 3,11 m, zaś większy 3,14 - 3,42 m. Pługi można stosować w wersji strzałkowej lub zagarniającej, jednostronnej.

Oczywiście maszyny posiadają sterowanie elektrohydrauliczne, za pomocą elektrozaworu operator nie wychodząc z kabiny, może ustawić pozycję odkładnic. Wymagania sprzętowe to w tym wypadku 110 -220 lub 120-250 KM. Producent chwali się bardzo bogatą ofertą opcji pozwalającą na skonfigurowanie pługa do wymagań użytkownika. Na liście opcji możemy znaleźć m.in. kilkadziesiąt różnych rodzajów zawieszeń, światła obrysowe, kółka lub ślizgi, różne rodzaje lemieszy, amortyzację hydrauliczną odkładnic, sterowanie niezależne lub jednoczesne dwiema odkładnicami.

Modele PUV-4000HD/PUV-3600HD są popularne m.in. w Finlandii i Norwegii, co pokazuje, że maszyny tej serii są przystosowane do najtrudniejszych zadań. W Polsce i innych krajach, gdzie śniegu ostatnio nie ma zbyt wiele, wystarczą modele węższe PUV-2600 i PUV-2800, które mogą pracować aż w czterech trybach roboczych (odgarniać w prawo, w lewo, w strzałkę - rozgarnianie śniegu oraz w Y - zgarnianie śniegu na pryzmę). Urządzenia są wyposażone w uchylne, zawieszone na sprężynach listwy gumowe bądź metalowe (hardox), które minimalizują skutki uderzenia w przeszkody ukryte pod śniegiem. Odśnieżanie dodatkowo ułatwia zastosowanie w standardzie regulowanych ślizgów talerzowych. Zawieszenie pługa na nośniku jest pływające, co zapewnia kopiowanie odśnieżanej powierzchni i stały nacisk pługa na podłoże.

Dla samochodów przeznaczone są m.in. maszyny serii PUT-S58, które sprawdzą się na wszystkich drogach, w tym również ekspresowych, autostradach i lotniskach. Dzięki regulacji szerokości pługa, sprzęt ten staje się naprawdę uniwersalny. W tym wypadku maszynę mocuje się na płytę komunalną DIN76060 typ A, która pozwala agregować ją z większością samochodów ciężarowych bez potrzeby przerabiania mocowań.

Druga podlaska firma, SaMASZ, także posiada kilka rodzajów pługów, głównie do ciągników. Wśród najpopularniejszych modeli dla profesjonalistów wyróżnić można model AlpS o szerokościach maksymalnych od 2700 do 4010 mm. Elektrohydraulicznie sterowane lemiesze mogą odgarniać na cztery, znane z poprzednich maszyn, sposoby. Urządzeniami klasy średniej w SaMASZu są pługi serii PSV, które mogą się pochwalić szerokościami od 1630 do 3030 mm.

Zaś trzymetrowa seria Olimp to maszyna do zadań specjalnych. Pług przeznaczony jest do usuwania śniegu z dróg, zwłaszcza w terenach górskich oraz na obszarach, gdzie występują znaczne opady śniegu. Olimp wykonany jest z wysokiej jakości materiałów, co zapewnia długą żywotność i dużą odporność na uszkodzenia.

Wszystkie wymienione pługi SaMaszu posiadają możliwość agregowania praktycznie z każdym rodzajem pojazdu, dzięki opatentowanemu systemowi ramek. Po odkręceniu tylko 8 śrub możemy zaczepić do urządzenia z Podlasia wiele pojazdów komunalnych - od Multicara, przez koparko-ładowarki do ładowarek.

Kołaszewski i Dobrowolski

Kolejni dobrze znani i popularni polscy producenci to firmy Dobrowolski i Kołaszewski. Firma Dobrowolski specjalizuje się w produkcji pługów przeznaczonych do ciężarówek. Wersji jest kilka, a wśród nich warto wyróżnić model PDP jako ciężki pług drogowy z napędem elektro-hydraulicznym i odkładnicą wykonaną z tworzywa sztucznego. W dolnej części odkładnicy zamontowany jest dodatkowy specjalny jednosegmentowy lemiesz wykonany z hartowanej stali służący do usuwania naboju śnieżnego z powierzchni drogi. Elementem zabezpieczającym układ hydrauliczny przed przeciążeniem są dwa zbiorniki gazowo-hydrauliczne.

Innym pługiem Dobrowolskiego jest model TM-2 również z odkładnicą wykonaną z tworzywa sztucznego o dużej odporności na ścieranie i małym współczynniku tarcia. Umożliwia ona odrzut śniegu do ok. 8 m. Sterowanie pługiem odbywa się z kabiny kierowcy przy pomocy pulpitu sterującego. W ofercie Dobrowolskiego znajdują się także pługi specjalistyczne do obsługi autostrad lub lotnisk. 

Firma Kołaszewski sprzedająca pługi pod nazwą FK Machinery oferuje maszyny dość proste, z giętymi okładnicami, które można wykorzystać zarówno do odśnieżania domowego podjazdu, jak i dróg. W praktyce są to pługi jednostronne proste o szerokościach od 1,2 do 3,3 m oraz tzw. wersje Vario, czyli dwuczęściowe, o podobnych szerokościach do modeli standardowych. Wszystkie pługi FK Machinery posiadają hydrauliczną regulację odkładnicy, uchylne lemiesze i mogą kopiować teren.

Szwajcarska dokładność

Jedyną firmą zagraniczną, którą weźmiemy tym razem na tapetę będzie szwajcarska spółka Aebi Schmidt, która oferuje kilka bardzo dobrych i dopracowanych serii pługów. Oferta zaczyna się od serii SNK wyróżniającej się lemieszem z tworzywa sztucznego, z integrowaną osłoną przed pyłem śnieżnym. Jest to pług lekki, który można montować nie tylko do ciężarówek i traktorów, ale także do pickupów czy pojazdów ATV/UTV. W sprzedaży jest oczywiście także wersja składająca się z dwóch części o nazwie KL-V, którą możemy sobie dowolnie konfigurować pod nasze potrzeby. Pługi tej serii przystosowane są do montażu na pojazdach typu Unimog, ciężarówkach, ciągnikach lub ładowarkach kołowych. 

Znacznie ciekawszą maszyną spod znaku Aebi Schmidt jest seria Cirron, czyli pług zbudowany z 3 do 5 segmentów, zaprojektowany do efektywnego usuwania dużych ilości śniegu. Lemiesz o płaskim kształcie w połączeniu z kątem natarcia zgarniacza wynoszącym 7° zapewnia krótki wyrzut śniegu, dzięki czemu pług idealnie nadaje się do odśnieżania w obszarach miejskich. Rozwinięciem koncepcji Cirrona są wielosegmentowe pługi odśnieżające serii Tarron zaprojektowane do wyjątkowo ciężkich prac odśnieżających. Przy kącie natarcia zgarniacza wynoszącym 25° usuwanie nawet ubitego i oblodzonego śniegu nie stanowi w tym wypadku żadnego problemu. Szerokości wynoszą od 2,74 m do 4 m. W katalogu jest także wersja Tarron HP-2W, czyli wysoko wydajny pług odśnieżający przeznaczony do pracy na autostradach.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atb

zobacz więcej

CASE ROAD SHOW 2023 Niemcy


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Targi eRobocze Show 2023 Lubień Kujawski


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.