3 stycznia w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury odbyło się spotkanie Rady Ekspertów, w której uczestniczyli członkowie kierownictwa resortu, przedstawiciele Prokuratorii Generalnej RP, Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Głównego Urzędu Statystycznego oraz przedstawiciele środowiska wykonawców kontraktów drogowych i kolejowych.
W związku z sytuacją gospodarczą, która w ub. roku zaistniała w sektorze budownictwa liniowego, kilka miesięcy temu podjęliśmy prace nad propozycjami dla branży. Dzisiaj je przedstawiliśmy – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk – Propozycje były wyczekiwane przez branżę budowlaną. Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom naszych partnerów. Wiemy, że nie jest możliwe sprawne realizowanie kontraktów bez odpowiedniej polityki dotyczącej kontraktów. Modernizujemy polskie drogi i polską kolej. Dzisiejsze propozycje, przedstawione przez GDDKiA i PKP PLK SA są wyrazem dbałości o to, aby ta modernizacja mogła przebiegać sprawnie i bez zakłóceń. Osiągnięcie takiego rezultatu nie byłoby możliwe bez udziału w pracach Prokuratorii Generalnej RP, GUS-u, UZP i CUPT-u. Bardzo dziękuję tym instytucjom za zaangażowanie w tę ważną sprawę – podkreślił minister.
Przedstawiono propozycje dotyczące waloryzacji nowych kontraktów, przygotowane pod nadzorem Ministerstwa Infrastruktury przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad i PKP Polskie Linie Kolejowe SA we współpracy z Prokuratorią Generalną RP, Głównym Urzędem Statystycznym, Urzędem Zamówień Publicznych i Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Prace nad nimi toczyły się przez ostatnie miesiące.
Zgodnie z propozycjami, waloryzacja kontraktów będzie comiesięczna, rozliczana na podstawie realnie wykonanych robót budowlanych, wraz z wystawionym przejściowym świadectwem płatności. Jej maksymalna wysokość wyniesie do 5 proc. kontraktu, a będzie ona obliczana na podstawie obiektywnych wskaźników makroekonomicznych, publikowanych przez GUS. Te dane posłużą do stworzenia tzw. „koszyków waloryzacyjnych”, odrębnych dla kontraktów kolejowych i drogowych. Wśród wskaźników branych pod uwagę w tworzeniu „koszyków” znajdą się m.in. ceny produkcyjne paliwa, stali, kruszywa, średnie wynagrodzenia pracowników branży i inflacja.
– Zmiany, jeśli wejdą w życie, obejmą tylko nowe kontrakty. Kontrakty trwające maja być rozpatrywane indywidualnie. GDDKiA deklaruje otwartość na dyskusję z wykonawcami w tym temacie– mówi Adam Wojczuk, Członek Zarządu PSWNA – W chwili obecnej zbierane są uwagi do zaprezentowanego sposobu waloryzacji. Naszych członków serdecznie prosimy o przekazywanie nam swoich uwag. Kolejne posiedzenie Rady Ekspertów w sprawie waloryzacji planowane jest na 11 stycznia.
Adam Wojczuk ocenia, że propozycje idą w dobrym kierunku. Zgodnie z sugestiami drogowców ma nastąpić powrót do wzorów wypracowanych w Ogólnych Warunkach Kontraktowych FIDIC. Jego zdaniem z ostateczną oceną warto się jednak wstrzymać do momentu wejścia finalnych rozwiązań w życie. Zdaniem eksperta istotne będzie także to w jaki sposób prowadzone będą rozmowy GDDKiA z poszczególnymi firmami w sprawie waloryzacji realizowanych już kontraktów.
Najważniejsze elementy propozycji:
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę