Firma Kubota, wiodący producent sprzętu budowlanego, zapowiedziała w marcu wprowadzenie na rynek w klasie 5-6 ton trzech nowych kompaktowych koparek gąsienicowych piątej generacji, w których dużą uwagę zwrócono na łatwość obsługi oraz bezpieczeństwo i komfort operatora. Wśród nich znalazł się również model KX060-5 ze standardowym zwisem tylnym, dedykowany szczególnie do ciężkich zastosowań.
Ważąca 5,6 t koparka KX060-5 to największa maszyna Kuboty w klasie do 6 t, wyposażona w czterocylindrowy firmowy silnik o mocy 35 kW/47,6 KM z wtryskiem common rail, spełniający normę emisji spalin Stage V, dzięki zastosowaniu zintegrowanego układu kontroli emisji spalin, składającego się z filtra cząstek stałych (DPF) i katalizatora utleniającego (DOC). Jest to jedna z trzech pierwszych maszyn Kubota generacji 5. – Pod względem jakości, łatwości obsługi i wydajności, nowa seria bazuje na sukcesie swoich poprzedników, wyznaczając jednocześnie nowe standardy, zwłaszcza w zakresie komfortu i bezpieczeństwa – mówi o nowych koparkach Jürgen Bidell, menadżer sprzedaży w niemieckim oddziale Kubota Maszyny Budowlane. Przyjazna kabina
Nowa maszyna, podobnie jak pozostałe modele generacji 5, zwraca uwagę nowoczesnym wzornictwem oraz od nowa zaprojektowaną, większą, bezpieczną (ROPS, ISO3471) kabiną o doskonałej widoczności, z licznymi rozwiązaniami poprawiającymi obsługę i komfort. Uzyskano m.in. znaczną redukcję hałasu, którego poziom nie przekracza teraz 74 dB. Maszyny (w wersji L) są standardowo wyposażone w wydajną klimatyzację, a także w regulowany i przesuwany fotel kierowcy z pneumatyczną amortyzacją (mechaniczną w wersjach S i M). Poza tym mają dobrze widoczny, bezwładnościowy pomarańczowy pas bezpieczeństwa, do zapięcia którego zachęca komunikat ostrzegawczy na wyświetlaczu. Konsole z dżojstikami po lewej i prawej stronie fotela można regulować niezależnie od siedzenia, aby dopasować je do indywidualnych wymagań operatora.
Wszystkie koparki mają w standardzie 7-calowy kolorowy wyświetlacz LCD o wysokiej rozdzielczości, z intuicyjną nawigacją za pomocą pokrętła „jog dial”. Ekran pokazuje wszystkie niezbędne informacje, w tym m.in. przepływ oleju dla dwóch (drugi tylko w wersjach M i L koparki) pomocniczych obwodów hydraulicznych sterowanych proporcjonalnie (w opcji trzeci), ważne dane dotyczące konserwacji czy szczegółowe komunikaty ostrzegawcze. Na ekranie wyświetlany jest też obraz z dostępnej w opcji tylnej kamery.
Bezpiecznie i bezproblemowo
W maszynie zadbano również o bezpieczeństwo aktywne. W standardzie jest m.in. system bezpiecznego uruchamiania silnika na lewej konsoli, silniki jazdy i obrotu z hamulcami tarczowymi, dźwiękowy sygnał ostrzegający przed przeciążeniem, zawory na siłownikach zapobiegające opadnięciu wysięgnika i ramienia w razie uszkodzenia przewodów hydraulicznych (ISO8643), oryginalny firmowy system antykradzieżowy.
W wyposażeniu podstawowym jest poza tym funkcja automatycznego przechodzenia silnika na wolne obroty, ułatwiający pracę dwuzakresowy napęd hydrostatyczny z funkcją automatycznej redukcji biegu, gumowe gąsienice 400 mm (w opcji stalowe 400 lub 550 m), lemiesz spychający z funkcją pływającą, a także pompa do tankowania paliwa (wersje M i L). Podobnie jak w innych maszynach Kubota, w nowej koparce optymalnie rozwiązano również dostęp do miejsc i podzespołów wymagających okresowej kontroli i obsługi serwisowej oraz zmniejszono pracochłonność tych czynności. W tę filozofię wpisuje się m.in. nowy, zmieniony filtr DPF gwarantujący obecnie czas pracy do 6000 godzin, co redukuje koszty konserwacji.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę