Adam Hörnig Baugesellschaft mbH & Co. KG (AHA) otrzymała w dniu 6 kwietnia 2025 roku nagrodę bauma Innovation Award w kategorii „Budownictwo” za przełomowe zastosowanie systemu VCT VARIOKIT Composite Track opracowanego przez firmę PERI. Wyróżnienie to podkreśla nie tylko innowacyjność spółki, lecz również praktyczne korzyści płynące z wdrożenia tego systemu w budowie mostów zespolonych.
Nagroda bauma Innovation Award 2025 została przyznana we współpracy z Messe München, VDMA oraz organizacjami branżowymi HDB, ZDB i bbs. Celem inicjatywy jest promowanie przełomowych rozwiązań technologicznych w obszarach ochrony klimatu, cyfryzacji, maszyn, budownictwa i badań naukowych. Spośród 208 zgłoszeń do finału zakwalifikowały się 52 projekty, z których jury wyłoniło 15 nominowanych. Kryteriami oceny były m.in. zastosowanie praktyczne, potencjał ekonomiczny, poziom cyfryzacji, wpływ na środowisko, efektywność wykorzystania zasobów oraz poprawa warunków pracy.
Dzięki nowej metodzie wznoszenia mostów zespolonych spółka AHA wyraźnie wyróżniła się w kategorii „Budownictwo”, pokonując silną konkurencję.
W ramach projektu wymiany przeszło 50-letniego wiaduktu Thulba na autostradzie BAB A7 pomiędzy Fulda a Würzburg, AHA zdecydowała się na zastosowanie innowacyjnej metody budowy z wykorzystaniem systemu VCT VARIOKIT Composite Track firmy PERI przy realizacji drugiej konstrukcji zespolonej.
Zastosowany system deskowań przesuwnych, prowadzony od spodu konstrukcji nośnej, umożliwia betonowanie płyty pomostu bez konieczności wykonywania otworów dla podpór deskowania. Metoda ta nie tylko poprawia jakość konstrukcji, lecz także znacząco skraca czas budowy oraz minimalizuje zakłócenia w ruchu drogowym.
Prawie bezspoinowe wykonanie płyty pomostu: Brak przebić eliminuje ryzyko powstawania rys oraz umożliwia równomierne rozłożenie obciążeń. Skrócony czas realizacji: Swobodny dostęp od góry pozwala na efektywniejsze prowadzenie prac zbrojeniowych, co istotnie wpływa na czas zakończenia inwestycji.
Zrównoważony rozwój i bezpieczeństwo ruchu: Krótszy czas budowy przekłada się na redukcję emisji CO₂ w fazie realizacji. Dodatkowo, niemal nieprzerwane wykonanie płyty pomostu wpływa korzystnie na trwałość obiektu, poprawiając ogólny bilans emisji CO₂ dla całej konstrukcji.
Wprowadzając to innowacyjne rozwiązanie, AHA wyznacza nowe kierunki rozwoju w budownictwie mostowym. Decyzja o wdrożeniu systemu VCT VARIOKIT Composite Track potwierdza konsekwentne dążenie firmy do przełamywania tradycyjnych metod i ich zastępowania nowoczesnymi, zasobooszczędnymi technologiami.
– Nigdy nie zadowalamy się aktualnym stanem rzeczy. Dzięki nowemu mostowi wspornikowemu mamy szansę dalej rozwijać nasze projekty i metody pracy oraz wnieść istotny wkład w innowacyjność branży –podkreślił Peter Wagner, Dyrektor Działu Mostów i Inżynierii Lądowej w Adam Hörnig Baugesellschaft mbH & Co. KG.
Goldhofer. Nowe standardy w transporcie ciężkim
Wirtgen W 250 XF – frezarka drogowa nowej generacji
HEWEA: pojazdy HDS do transportu materiałów budowlanych
Nowe opony Apollo AWE 723+ dla koparek 6–26 ton
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę