[ATB] Aktualności

Beton o obniżonym śladzie węglowym

Data publikacji:

Spółka biurowa Skanska wraz z producentem i dostawcą materiałów budowlanych - firmą CEMEX, wprowadza na polski rynek beton o obniżonym śladzie węglowym Vertua, który po raz pierwszy wykorzystano przy realizacji warszawskiego projektu dewelopera - w budynku biurowym P180 w Warszawie. Jest to jeden ze środków do realizacji ambitnego celu firmy, aby do 2030 r zredukować emisję dwutlenku węgla o 50%, a do 2045 r. - osiągnąć neutralność emisyjną.

Systematyczne rozrastanie się aglomeracji miejskich i powstawanie nowych inwestycji jest związane z emisją gazów cieplarnianych. Jednocześnie Unia Europejska w ramach Nowego Zielonego Ładu będzie nakładała na kraje członkowskie coraz więcej obowiązków związanych z ograniczeniem emisji CO2.

To działanie ma zapewnić ograniczenie ocieplania się klimatu i odpowiedź na potrzebę budowania miast z wykorzystaniem niskowęglowych technologii. Procentowy udział betonu w tzw. wbudowanym śladzie węglowym budynków Skanska, spośród wszystkich następujących grup materiałowych - stal, aluminium, szkło, ceramika - wynosi ok. 56%.

Skanska jako pierwszy deweloper w Europie Centralnej postanowiła zastosować beton o obniżonym śladzie węglowym o nazwie Vertua plus, którego emisyjność jest o średnio 42% mniejsza niż betonu o tradycyjnej recepturze. Przełomowy produkt został wprowadzony na rynek przez firmę CEMEX, globalnego dostawcę i producenta materiałów budowlanych.

Wdrożenie zostało przeprowadzone w ramach budowy P180 - biurowej inwestycji Skanska. Projekt realizowany jest w Warszawie tuż przy metrze Wilanowska. Przy P180 dotychczas wykorzystano prawie 3,5 tys. m³ betonu o obniżonym śladzie węglowym.

Dzięki temu zredukowano poziom dwutlenku węgla potrzebnego do wytworzenia tej ilości betonu o średnio 42%, w porównaniu do tradycyjnego betonu wykonanego na najbardziej popularnym cemencie CEM I 42,5R. Ilość zredukowanego w ten sposób CO2 odpowiada okrążeniu Ziemi wzdłuż równika przez samochód osobowy (napędzany benzyną) aż 42 razy (kalkulacja wykonana wg. BEIS, 2019, Greenhouse gas reporting: conversion factors 2019). 

Jak to działa?

Obniżony ślad węglowy (mniejsza emisja CO2 przy produkcji) betonu to proces złożony, na który składa się wiele czynników produktowych i produkcyjnych, takich jak: odpowiednio zaprojektowana receptura, wykorzystanie cementu o niskim śladzie węglowym i lokalnych surowców, stosowanie paliw alternatywnych (na etapie produkcji) oraz dodatków mineralnych do cementu.

– W Skanska aktywnie działamy na rzecz obniżenia śladu węglowego w ramach realizacji naszych ambitnych celów klimatycznych. Zaczynamy od działań, które mają największy wpływ na środowisko. Skupiamy się nie tylko na emisji CO2 na etapie użytkowania budynków, ale również w momencie ich budowania i podczas procesu doboru odpowiednich materiałów. Jedną z innowacji, którą wykorzystujemy przy produkcji tych ostatnich, jest niskoemisyjny beton

– mówi Adam Targowski, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w spółce biurowej Skanska.

Regularnie poszukujemy kolejnych form współpracy z różnymi firmami w związku z realizacją naszych zrównoważonych projektów. Jedną z naszych inicjatyw, jest chociażby współpraca z Signify, pozwalająca wykorzystać innowacyjne oświetlenie w biurowcach obniżające zużycie energii. Po tzw. zielonym betonie i antysmogowych chodnikach w obrębie kilku inwestycji w Polsce, przyszedł czas na beton niskoemisyjny, który chcielibyśmy docelowo wykorzystywać na wszystkich naszych projektach w Europie Środkowo-Wschodniej – dodaje.

 

Polecamy produkty z naszego sklepu:

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atb

zobacz więcej

CASE ROAD SHOW 2023 Niemcy


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Targi eRobocze Show 2023 Lubień Kujawski


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.