Już chyba nie sposób znaleźć użytkownika maszyn budowlanych który bagatelizowałby kwestie związane z ich ogumieniem. Pewnie żadnego z nich nie trzeba przekonywać do produktów wyposażonych w rozwiązania zapewniające wysoką stabilność, przyczepność, nośność oraz trwałość (odporność na przebicia).
Istnieją dwa kluczowe elementy, na których firma BKT chce się w najbliższej przyszłości koncentrować. Z jednej strony jest to rozwój coraz pełniejszej i bardziej zróżnicowanej oferty, aby zaspokoić wszystkie potrzeby klientów. Z drugiej strony zaś rozwój i doskonalenie usług przed- i posprzedażowych, zarówno bezpośrednio przez zespół BKT Field Engineering, jak i przez partnerów-dystrybutorów w Polsce. W tej ostatniej kwestii przedstawiciele firmy są przekonani, że producenci opon muszą zawsze towarzyszyć swoim dystrybutorom i specjalistom w dziedzinie opon, aby przekazywać im specjalistyczną wiedzę i oferować najlepszą możliwą pomoc w proponowaniu najodpowiedniejszych opon do każdego zastosowania.
Są to profesjonalni eksperci, którzy wspierają użytkownika końcowego w jego wyborze i konserwacji. Ich rola jest kluczowa, ponieważ pomagają użytkownikom wybrać idealną oponę do danego rodzaju pracy. Jest to coraz bardziej istotne ze względu na ciągłe poszerzanie asortymentu produktów, mieszanek, rozmiarów i technologii. Użytkownicy mają możliwość wyboru z bardzo szerokiej gamy produktów i słuszne jest, aby mieli odpowiednie narzędzia do szczegółowej oceny każdego produktu, a w konsekwencji do dokonania właściwego wyboru.
Do tego dochodzi jeszcze konserwacja. Opony do zastosowań OTR wykonują bardzo trudne operacje, na nierównym terenie, w najbardziej ekstremalnych warunkach. Obciążenia którym są poddawane każdego dnia, wraz z ciężarem maszyn i ładunku, wystawiają je na ciężką próbę. Dlatego oprócz wyboru odpowiedniego produktu na podstawie pojazdu, zastosowania i warunków, w jakich będzie używany, istotne jest monitorowanie i konserwacja opon. Prawidłowe ciśnienie i stała kontrola są kluczem do wydłużenia cyklu życia produktu. Ponadto, sama opona staje się coraz ważniejszym elementem, zarówno dlatego, że jest montowana w coraz większych i zaawansowanych technologicznie pojazdach, jak i dlatego, że jest środkiem, za pomocą którego moc maszyn jest przenoszona na podłoże i przekształcana w trakcję i stabilność.
Z tego powodu, popyt na opony zmienił się nie tylko pod względem produktu, który jest coraz bardziej zaawansowany technologicznie i tak samo zaawansowany jak maszyny, w które jest wyposażony; wzrósł także popyt na usługi. Dlatego też firma BKT uruchomiła system SPOTECH, który może dostarczyć informacji o dokładnej pozycji pojazdów śledzonych przez satelitę. System ten zawiera „akcelerometr” w zapisie danych i jest umieszczony na pojeździe tak, aby umożliwić rejestrację jego ruchów we wszystkich płaszczyznach oraz występujących sił, a także prędkości, czasu trwania cykli pracy i innych parametrów.
Dodatkowo na pojeździe zainstalowana jest kamera GoPro, która rejestruje obraz z punktu widzenia operatora i jest zsynchronizowana z danymi rejestrowanymi przez urządzenie. Wszystkie te informacje dają pełny obraz operacji wykonywanej za pomocą używanej maszyny. SPOTECH umożliwia tworzenie raportów z wszystkich danych zarejestrowanych w wybranym okresie. Raport ten zawiera ważną analizę danych i odpowiednie zalecenia dotyczące optymalizacji opon na podstawie czynności wykonywanych przez pojazd w ramach konkretnej operacji. SPOTECH dostarcza istotnych informacji gwarantujących najlepsze wykorzystanie opony, a tym samym wydłużenie jej cyklu życia w celu zoptymalizowania inwestycji.
Również na tym etapie pomocy rola dostawcy usług dla opon OTR jest fundamentalna. Ekspert może pomóc użytkownikom, udzielając najlepszych porad dotyczących różnych zastosowań, pomagając im we właściwej interpretacji danych, a w razie potrzeby może interweniować, podejmując działania naprawcze w odniesieniu do opon. Wszystko to pokazuje, że świadczenie usług jest niezbędne w sektorze OTR i może naprawdę zrobić różnicę. W 2021 r. firma BKT zamierza jeszcze bardziej skoncentrować się na SPOTECH. Centralna rola sprzedawcy staje się kluczowa i w BKT przyczyniają się do szkolenia personelu poprzez bezpłatne udostępnianie techników i modułów szkoleniowych w celu promowania kultury oponiarskiej i wiedzy - jak również aktualizacji - na temat produktów.
Jeśli zaś chodzi o produkty, to BKT oferuje ponad 2700 opon do specjalistycznych zastosowań w sektorach rolniczym, budowlanym, górniczym, portowym, przemysłowym, ogrodniczym i ATV. Wśród nich znajduje się wiele produktów dedykowanych w szczególności sektorowi OTR i przeznaczonych dla jak najszerszej gamy maszyn pracujących w tym środowisku: od ładowarek po spycharki, od wywrotek po koparki, w tym również ciężarówki on/off.
Ogólnie rzecz biorąc, sektor OTR to prawdziwe wyzwanie dla opon, które są poddawane ciężkim próbom na twardych nawierzchniach i codziennie narażone na wiele niebezpieczeństw związanych z uszkodzeniem. Celem operatorów jest więc posiadanie trwałych, niezawodnych i odpornych produktów, które są w stanie pokonać wszelkie trudności, gdy sytuacja staje się trudna. BKT od zawsze poszukuje nowych rozwiązań, aby dostarczać produkty dostosowane do konkretnych potrzeb. Wśród wielu najnowocześniejszych opon z rodziny produktów Earthmax znajdują się unikalne wzory, które z łatwością radzą sobie z operacjami podczas jazdy ciężarówką OTR.
Wszyscy członkowie rodziny Earthmax mają jedną ważną cechę wspólną, a mianowicie konstrukcję wykonaną w całości ze stali, która zapewnia dużą odporność karkasu, a tym samym na uderzenia, takie jak przebicia i wnikanie ciał obcych. Ta mocna konstrukcja chroni oponę przed poważnym ryzykiem przebicia lub zniszczenia karkasu i pozwala na pracę w najtrudniejszym terenie. Wprowadzona na rynek w 2008 r. opona Earthmax liczy obecnie ponad dwadzieścia różnych linii produktów w wielu modelach i rozmiarach. Kilkanaście dni temu firma BKT wprowadziła na rynek najnowszą innowację: Earthmax SR 412, zaprojektowaną tak, aby pasowała do przegubowych wywrotek, ładowarek i spycharek.
Wysoka stabilność i odporność na niszczące ataki to główne cechy, które wyróżniają tę nową oponę. Solidny karkas i całkowicie stalowe opasanie umożliwiają oponie Earthmax SR 412 transportowanie ciężkich ładunków przy jednoczesnym uniknięciu rozdarć i przebić. Bieżnik ma unikalną konstrukcję o głębokości E-4, gwarantującą bardzo dobrą trakcję i odporność na wysokie temperatury, natomiast kwadratowy bark zapewnia oponie Earthmax SR 412 solidną przyczepność do podłoża, co daje pojazdowi większą kontrolę i zwrotność. Opona Earthmax SR 412 jest dostępna w rozmiarach 29,5 R 25 i 750/65 R 25.
Premiera tego produktu następuje zaledwie kilka miesięcy po ogłoszeniu prototypu gigantycznej opony Earthmax SR 468, największej opony, jaką kiedykolwiek wyprodukowała firma BKT. Została ona zaprojektowana z myślą o wozidłach sztywnoramowych. Jak dotąd prototyp został wykonany w rozmiarze 40.00 R 57 i jest obecnie testowany przez inżynierów BKT.
Nowoczesne rozwiązania w zakresie opon przemysłowych do maszyn budowlanych ma również renomowana firma Michelin. Potwierdza to chociażby przykład nowej opony do ładowarek kołowych, równiarek oraz terenowych nośników teleskopowych - Michelin XHA2, której jedną z podstawowych cech jest odporność na uszkodzenia. Wytrzymałość opon w tych pojazdach odpowiada za utrzymanie ciągłości pracy na placu budowy, w kamieniołomie lub w węźle betonowym.
Aby sprostać temu wyzwaniu Michelin wprowadził: mocniejsze oraz szersze czoło opony z głębszym bieżnikiem, co zwiększa odporność na uszkodzenia, wzmocnienie konstrukcji boków opony: solidnym żebrem w strefie barkowej oraz specjalnym ochronnym pasem gumy poniżej, co zapewni dodatkową ochronę w trudnych warunkach, a także nową mieszankę gumy zmniejszającą ryzyko powiększania się pęknięć pojawiających się na bokach opony.
Opona Michelin XHA2 została wyposażona w nowy karkas, który ułatwia ponowne bieżnikowanie opony. Oprócz większej wytrzymałości i trwałości, opona Michelin XHA2 pozwala na zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów. Lepsza przyczepność opony, bardzo dobra trakcja umożliwiają poprawę wydajności sprzętu i zmniejszenie zużycia paliwa. Ponadto bieżnik ma zdolność samooczyszczania, co ma duże znaczenie, kiedy ładowarka pracuje w grząskim, błotnistym terenie. Opatentowany bieżnik opony Michelin XHA2 radykalnie zmniejsza wibracje, co podnosi komfort pracy operatora i ogranicza zużycie części mechanicznych. Ponadto, dzięki większej powierzchni kontaktu opony z podłożem, Michelin XHA2 zwiększa stabilność ładowarek.
Innym przykładem nowoczesnego rozwiązania jest opona rolniczo-przemysłowa Power CL o konstrukcji diagonalnej opracowana specjalnie dla koparko-ładowarek, kompaktowych ładowarek kołowych i ładowarek teleskopowych. Opona posiada odporny na uszkodzenia bieżnik z masywnymi klockami ułożonymi blisko siebie w centralnej części czoła opony celem minimalizacji ryzyka przebicia. Dzięki odpowiednio dobranej mieszance gumy, bieżnik jest odporny na uszkodzenia podczas użytkowania na agresywnym podłożu.
Dodatkowo odporność opony na przebicia i uszkodzenia zwiększają: diagonalna konstrukcja karkasu oraz rodzaj i ilość warstw opasania Power CL. Kąt ułożenia warstw opasania znakomicie chroni i usztywnia bok opony, zapewniając lepszą stabilność podłużną i poprzeczną - cechy szczególnie pożądane w ładowarkach teleskopowych pracujących z maksymalnym wysięgiem ramienia.
Spokój ducha użytkowników poprawia nie tylko wysoka jakość produktów ale też np. gwarancje ze strony producenta. Michelin wprowadził właśnie specjalną gwarancję na uszkodzenia przypadkowe dla opon rolniczych i agro-przemysłowych tej marki. Michelin przedłużyły na rok 2021 pakiet bezpłatnych gwarancji dla opon rolniczych i agro-przemysłowych.
Pakiet zawiera rozszerzoną gwarancję z tytułu wad produkcyjnych i materiałowych, a także dodatkową gwarancję na uszkodzenia przypadkowe, stanowiącą ekwiwalent ubezpieczenia opon. Gwarancje na opony rolnicze i agro-przemysłowe Michelin zapewniają większą pewność pracy nawet w najtrudniejszych warunkach czy podczas ciężkich prac polowych maszynami wyposażonymi w centralny system pompowania kół CTIS oraz na budowach.
Zmieniające się trendy zastosowań oraz eksploatacji ciężkich maszyn w górnictwie, jak również wykorzystywanych na budowach typu wozidła przegubowe, ładowarki kołowe mają przełożenie na odpowiednie dostosowanie opon do wykonywanych prac przez operatorów ciężkiego sprzętu.
W 2019 r. została wprowadzona na rynek jedna z najbardziej nowoczesnych terenowych opon radialnych dla branży górniczej Galaxy HTSR 400 (E-4/L-4). Ten model opony jest dostępny w dwóch wariantach wykonania, które zapewniają odporność na przecięcia i wysokie temperatury dzięki wykorzystaniu nowych mas kauczukowych. Specjalne masy zwiększają odporność opony na działanie wysokich temperatur i przecięcia, co pozwala rozszerzyć gamę zalet opon dopasowanych do konkretnych zastosowań.
W zależności od indywidualnych wymagań roboczych, specyfiki oraz warunków pracy maszyny, klienci mają do wyboru dostępne w trzech rozmiarach opony z masy standardowej lub masy odpornej na wysokie temperatury. Galaxy HTSR 400 jest zaprojektowana z myślą o wozidłach przegubowych i ładowarkach kołowych pracujących z dużym obciążeniem i w ekstremalnych warunkach.
Charakteryzuje się wytrzymałą stalową konstrukcją radialną, specjalnym opasaniem i ochraniaczem ścian bocznych przed uszkodzeniami. Duża głębokość i otwarty wzór bieżnika wraz z optymalną zależnością powierzchni bloków bieżnika do pustych przestrzeni zostały zaprojektowane celowo, aby zagwarantować doskonałą przyczepność, większą skuteczność samoczynnego czyszczenia oraz długi okres eksploatacji opony.
Maszyny typu wozidła przegubowe (E-4) pracujące w kopalniach mogą być wyposażane w Galaxy HTSR 400 (E-4) z masą kauczukową odporną na wysokie temperatury. Masa o tych właściwościach została opracowana specjalnie do maszyn pracujących z dużymi prędkościami i obciążeniami w długich cyklach transportowych co wymaga ochrony opon przed przegrzaniem.
Klienci mogą też wybrać nadzwyczajną odporność na przecięcia i kruszenie wymaganą w maszynach pracujących na nierównym, trudnym terenie obfitującym w elementy o ostrych krawędziach jak kamieniołomy. W takich ciężkich środowiskach, gdzie występuje zwiększone ryzyko przecięcia często pracują ładowarki kołowe wyposażone w opony Galaxy HTSR 400 (L-4).
Dodatkowo masa odporna na przecięcia pomaga ograniczyć zużycie opon, zwiększyć trwałość i wydłużyć okres eksploatacji. Opona wykonana ze standardowej masy kauczukowej to optymalne rozwiązanie łączące odporność na przecięcia z odpornością na wysokie temperatury oraz przystosowane do pracy w dowolnych warunkach. Różne warianty opony HTSR 400 zapewniają optymalną skuteczność niezależnie od okoliczności.
Gama opon Galaxy HTSR 400 (E-4/L-4) składa się z dziewięciu produktów: każdy wariant wykonany z innej masy kauczukowej i jest dostępny w trzech rozmiarach (23.5R25, 26.5R25 oraz 29.5R25).
Coraz szersza oferta
– Najważniejsze cechy opon budowalnych to trakcja, trwałość - czyli równomierne zużywanie się i odporność na przebicia. Ponadto użytkownicy tego rodzaju ogumienia wskazują na wszechstronność oraz wielozadaniowość. Moim zdaniem to jest trend na przyszłość, czyli jedna opona, która ma zastosowanie np. do wozidła przegubowego i ładowarki. Musimy również pamiętać o ekonomii - czyli wysoka jakość za rozsądną cenę. Grupa Bridgestone nieustannie dąży do poszerzania swojej oferty i odpowiedzi na potrzeby użytkowników. Od lat jesteśmy liderem branży w zakresie inwestycji w badania i rozwój produktów. Co roku przeznaczamy na ten cel ponad 700 milionów euro. Efektem tych działań jest m.in. nowa opona budowalna marki Firestone. Od kwietnia u naszych autoryzowanych dystrybutorów dostępne będą opony MBT w rozmiarach 17,5R25; 20,5R25; 23,5R25; 26,5R25; 29,5R25– powiedział Paweł Kondracki AG/OR Regional Sales Manager, Bridgestone East Europe.
– Najważniejsze cechy opon budowalnych to trakcja, trwałość - czyli równomierne zużywanie się i odporność na przebicia. Ponadto użytkownicy tego rodzaju ogumienia wskazują na wszechstronność oraz wielozadaniowość. Moim zdaniem to jest trend na przyszłość, czyli jedna opona, która ma zastosowanie np. do wozidła przegubowego i ładowarki. Musimy również pamiętać o ekonomii - czyli wysoka jakość za rozsądną cenę. Grupa Bridgestone nieustannie dąży do poszerzania swojej oferty i odpowiedzi na potrzeby użytkowników. Od lat jesteśmy liderem branży w zakresie inwestycji w badania i rozwój produktów. Co roku przeznaczamy na ten cel ponad 700 milionów euro. Efektem tych działań jest m.in. nowa opona budowalna marki Firestone. Od kwietnia u naszych autoryzowanych dystrybutorów dostępne będą opony MBT w rozmiarach 17,5R25; 20,5R25; 23,5R25; 26,5R25; 29,5R25
– powiedział Paweł Kondracki AG/OR Regional Sales Manager, Bridgestone East Europe.
Pekabex wdrożył technologię niskoemisyjną
Nowoczesna regeneracja z RM400 firmy Caterpillar
Pierwsze pojazdy Renault Trucks na prąd odebrane
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę