[ATB] Technika

Prace z Vögele w projekcie Deutsche Bahn

Data publikacji:

Prace drogowe w tunelach kolejowych stanowią największe wyzwania. Wysokie wymagania dotyczące jakości podtorza dla pociągów poruszających się z dużymi prędkościami, łączą się tutaj z trudnymi warunkami pracy oraz niewielką przestrzenią roboczą. W projektach związanych z tunelami ważne są więc bardzo wysokie kompetencje wykonawcy wraz z doświadczeniem, pełna optymalizacja działań logistycznych oraz zastosowanie wydajnego sprzętu. Podczas takich właśnie prac w tunelu kolejowym na trasie Stuttgart-Ulm, po raz kolejny swoje możliwości pokazały maszyny firmy Vögele.

Projekt Deutsche Bahn Stuttgart-Ulm, jest największą koncepcją rozbudowy publicznego transportu kolejowego w Badenii-Wirtembergii od XIX wieku. Zakłada przeprojektowanie węzła kolejowego Stuttgart oraz budowę linii dużych prędkości do 250 km/h. Cały projekt kolejowy Stuttgart - Ulm ma zostać ukończony do 2025 r.

Częścią projektu było wykonanie nawierzchni w tunelu Albvorland o długości 8,176 m, a zadanie to powierzono firmie Implenia Construction GmbH München wraz z jej wykonawcą firmą Kurt Gansloser. Wykonawcy sprostali temu wyzwaniu stosując dużą układarkę Vögele Super 2100-3i z listwą o wysokim zagęszczeniu i systemem sterowania 3D, a także korzystając z podajnika materiału MT 3000-2i Offset.

Wysokie wymagania projektu

Projekty drogowe w tunelach kolejowych są szczególnie wymagające, nawierzchnia musi być równa i wytrzymywać ekstremalne obciążenia oraz duże prędkości zapewniając jednocześnie bezpieczeństwo transportu. Stałe jezdnie mają dużą żywotność i są praktycznie bezobsługowe, składają się na ogół z warstwy zapobiegającej zamarzaniu, podłoża związanego z wodą i warstwy betonu lub asfaltu.

Wymagania konstrukcyjne dla jezdni w tunelu Albvorland były jeszcze bardziej rygorystyczne. Wykonawca - Kurt Gansloser, musiał przygotować 5 cokołów fundamentowych o grubości 25 cm każdy oraz położyć warstwy walcowanego betonu o grubości 12 cm w dwóch jednotorowych otworach tunelowych oraz na dodatkowym odcinku o długości około 3 km. 

Szerokość układania wynosiła w tym przypadku 6,5 ​​m. Taka konstrukcja nawierzchni ma zapewnić wymagane parametry techniczne, podnosi podstawę tunelu do zakładanego poziomu i zapobiega uszkodzeniom kabli ułożonych pod spodem.

Do pracy w tunelach

Układarka Vögele Super 2100-3i to maszyna klasy Highway o wydajności do 1100 t/h, która dzięki nowoczesnej koncepcji napędu jest idealna do projektów obejmujących tunele. Wyposażona jest w  silnik z wielostopniowym układem oczyszczania spalin i filtrem cząstek stałych, dzięki czemu spełnia rygorystyczne wytyczne normy emisji spalin Stage V.

Układarka 2100-3i sprawdziła się w ciasnej przestrzeni tunelu, a jej obsługa była prosta. Co bardzo ważne, prace w warunkach słabszego oświetlenia nie były tutaj problemem ponieważ wszystkie konsole operatora rozściełacza były podświetlane, aby zmniejszyć efekt olśnienia, w dachu maszyny zainstalowano system oświetlenia roboczego LED, ponadto zamontowano dodatkowe balony świetlne oraz reflektory LED w konsolach operatora stołu.

Wysoką jakość nawierzchni zapewnił stół rozsuwany AB 600. Jastrych można było wysunąć hydraulicznie do 6 m, a dzięki przykręcanym przedłużeniom uzyskano wymaganą szerokość 6,5 m. Aby zapewnić maksymalne zagęszczenie we wszystkich pięciu warstwach, wykonawca zastosował wariant TP2 modelu AB 600 z ubijakiem i dwoma listwami dociskowymi sterowanymi hydrauliką impulsową. Jest to rozwiązanie unikalne na rynku i pozwala otrzymać wartość wstępnego zagęszczenia na poziomie do 98%. Końcowe zagęszczenie umożliwiły tandemowe walce HD 10 VT i HD 13i VV firmy Hamm.

Bardzo ważnym aspektem podczas układania nawierzchni była kontrola nachylenia stołu ponieważ zakres tolerancji dla położenia bezwzględnego warstwy walcowanego betonu o grubości 12 cm wynosił zaledwie ±10 mm. Aby uzyskać zakładaną dokładność, zastosowano system Navitronic Basic 3D, który został podłączony do zewnętrznego systemu sterowania maszyną firmy Trimble. Do wykonania warstwy betonu walcowanego i ostatecznego wyrównania nawierzchni, zespół wykorzystał system czujników Big MultiPlex Ski.

Sprawny podajnik

Dużym wyzwaniem logistycznym w projekcie było dostarczenie odpowiedniej ilości materiału na miejsce pracy. Jednak dzięki niewielkiej odległości do mieszalni oraz wykorzystaniu podajnika materiału Vögele MT 3000-2i Offset o wydajności maksymalnej 1200 t/h, zapewniono ciągłe i  płynne przenoszenie materiału do układarki.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

YouTube atb

zobacz więcej

CASE ROAD SHOW 2023 Niemcy


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Targi eRobocze Show 2023 Lubień Kujawski


W chwili otwarcia wideo, YouTube wyśle pliki cookie. Polityka prywatności YouTube

Bądź na bieżąco! Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.