Zakłady produkcyjne w Polsce

Data publikacji:

Budownictwo w Polsce to z jednej strony branża która dynamicznie się rozwija, z drugiej zaś - mająca przed sobą dobre perspektywy. W dużej mierze wpływa na to niesłabnący strumień środków z Brukseli, z których pokaźna część trafia na finansowanie szeregu inwestycji infrastrukturalnej. Dostrzegają to oczywiście także liczący się producenci maszyn budowlanych. Poniżej przedstawiamy kilka firm, które niejednokrotnie już od kilkunastu lat, rozwijają swój potencjał produkcyjny w Polsce.

Faymonville

Filia firmy Faymonville w Goleniowie istnieje od 2006 r. i przez lata zakład był wielokrotnie rozbudowywany. Po ostatniej inwestycji przeprowadzonej w 2018 r. legitymuje się powierzchnią produkcyjną ok. 40 tys. m². Fabryka w Goleniowie to przy tym główny zakład dla MAX Trailer i główny dostawca podwozi pojazdów - Faymonville charakteryzuje przy tym ścisła integracja 5 zakładów produkcyjnych (lokalizacja - w Luksemburgu, Belgii, Polsce, Włoszech i Rosji, o powierzchni produkcyjnej ok. 150 tys. m² i zdolnościach produkcyjnych sięgających 3 tys. pojazdów rocznie), która odgrywa decydującą rolę w zapewnieniu optymalnej dynamiki produkcji. Wszystkie filie dostarczają materiały do siebie, ale każda ma swoją własną koncentrację i własną tożsamość.

Grupa Faymonville produkuje naczepy niskopodwoziowe, zagłębiane, burtowe, naczepy samosterujące, pojazdy modułowe i samobieżne, odpowiednie do wszystkich wyzwań transportowych wykraczających poza konwencjonalne standardy. Firma stale poszerza portfolio produktów i usług oraz intensywnie pracuje w obszarach rozwoju i optymalizacji produktów. Dziś pojazdy Faymonville można znaleźć w ponad 125 krajach na każdym kontynencie.

Marka Faymonville jest synonimem produkcji dobrze skoordynowanych, zoptymalizowanych pod kątem zadań naczep niskopodwoziowych, naczep niskopodwoziowych, naczep z platformą, ładowarek i pojazdów modułowych do wszystkich zadań z zakresu transportu specjalnego lub transportu ciężkiego. Firma oferuje rozwiązania transportowe dla sektorów transportu ciężkiego, budownictwa, rolnictwa, transportu łodzi, leśnictwa i drewna, transportu szkła, transportu pionowego, transportu gotowych części, energetyki wiatrowej i energetyki oraz projektów publicznych w przemyśle. Faymonville posiada również szeroką gamę produktów zaprojektowanych specjalnie dla rynku transportowego w Ameryce Północnej.

Linia produktów MAX Trailer składa się z pojazdów od 2 do 6 osi. Od momentu przejęcia w 2017 roku Cometto, jest ono specjalistą w ramach Grupy Faymonville w zakresie rozwoju i produkcji samojezdnych modułowych transporterów SPMT i modułów do ciężkich ładunków o ładowności do 15000 t i więcej.

Pojazdy są wykorzystywane w transporcie ciężkim, przemyśle ciężkim, przemyśle stoczniowym, naftowo-gazowym, technologii offshore lub logistyce projektowej. Dodatkowo Faymonville oferuje transportery specjalne do zastosowań przemysłowych: transportery stoczniowe i hutnicze oraz urządzenia transportowe.

Dla tego producenta Polska jest jedną z kluczowych lokalizacji, która stale się rozwija ze względu na inwestycje w infrastrukturę oraz park maszynowy, aby zwiększyć poziom produkcji high-tech dla oferowanych produktów.

Rotar

Firma Rotar ulokowała swój zakład produkcyjny w Toruniu w 1998 r. – Od tego czasu nieprzerwanie produkujemy wyroby pod marką Rotar, które cieszą się uznaniem na całym świecie. Cały czas unowocześniamy park maszyn i rozszerzamy swoje możliwości. Od lat działamy według podobnego schematu pracy i przynosi on bardzo dobre skutki.

Cieszymy się, że nasz holenderski inwestor zdecydował się na otwarcie swojej fabryki w Polsce. Zatrudniamy wysokiej klasy inżynierów, którzy cały czas unowocześniają nasze produkty – mówi Artur Pietrzak, przedstawiciel firmy Rotar Poland. Sam zakład mieści się w dwóch halach o łącznej powierzchni ponad 4 tys. m², w którym do procesu produkcji wykorzystywane są nowoczesne maszyny sterowane numerycznie - wypalarki oraz obrabiarki CNC, a także robot spawalniczy, najwyższej klasy spawarki manualne, giętarki oraz specjalistyczne narzędzia dostosowane wyłącznie do produkcji wyrobów Rotar.

– Obecnie produkujemy pełną gamę wyrobów - cała produkcja Rotar odbywa się w Polsce. Zdecydowanie najważniejsze są nożyce do cięcia stali z serii RSS oraz chwytaki sortująco-wyburzeniowe z serii RG. Posiadamy też chwytaki używane na złomowiskach, nożyce do cięcia i kruszenia konstrukcji betonowych, młoty pneumatyczne czy maszyny przesiewające z serii HPL / HEX, które pozwalają np. na recykling kostki brukowej. Naszym najnowszym produktem są nożyce do cięcia betonu z serii RCC. Mamy możliwość wyprodukowania ponad 400 szt. produktów rocznie i możliwości te są cały czas zwiększane

– podkreśla Artur Pietrzak,

po czym dodaje:

– Przez cały czas rozwijamy nasz park maszynowy poprzez zakup nowoczesnych urządzeń służących do produkcji. Chcemy zwiększyć swój udział na rynku polskim wierząc, że klienci docenią jakość naszych produktów, która jest najwyższa na rynku. Cały czas zatrudniamy nowych pracowników i cieszymy się praktycznie zerową rotacją, co świadczy o tym, że nasza firma to przyjazne miejsce, które daje pracownikom satysfakcje i pozwala im realizować swoje osobiste cele.

Warto przy tym podkreślić, iż lwia część produkcji Rotar Poland trafia na eksport, choć z biegiem czasu coraz większy udział mają krajowi partnerzy, którzy decydują się na zamawianie coraz większej ilości wyrobów, doceniając bliskość zakładu, szybki czas dostawy i łatwą dostępność części zamiennych, dostępnych w ciągu 24 h z głównego magazynu firmy Rotar.

Strassmayr

Znacznie bardziej skomplikowana jest historia fabryki Strassmayr, która rozpoczęła się 80 lat temu w Austrii, od niewielkiej firmy specjalizującej się w obróbce metalu. Historia maszyn dla drogownictwa tej marki liczy sobie ponad pół wieku - w 1966 r. powstała pierwsza maszyna do spryskiwania nawierzchni drogowej emulsją. Strassmayr w Austrii produkował remontery, skrapiarki, układarki do poboczy i inne maszyny do budowy i remontu dróg do 2010 r., kiedy to wyłączne prawa do produkcji, dokumentację techniczną oraz prawo do marki i nazwy wykupiła firma, która dotychczas była dilerem maszyn Strassmayr na rynek polski.

– Od 11 lat projektowanie, rozwój maszyn Strassmayr oraz ekspansja na rynki zagraniczne prowadzone są z Polski. W tym czasie nasza główna działalność skupiała się na stworzeniu zespołu inżynierów, który będzie rozwijał maszyny pod względem technologicznym, a także skupiliśmy się na rozwoju sieci sprzedaży zagranicznej w celu ułatwienia dostępu do maszyn i serwisu klientom z całego świata

– wyjaśnia Ryszard Sowa, prezes zarządu spółki Strassmayr z podpoznańskiego Wysogotowa.

– W 2017 r. w ramach kolejnego etapu dywersyfikacji działalności firmy, podjęliśmy decyzję o włączeniu włoskiej spółki Massenza do grona wspólników. Firma Massenza znana jest na rynku europejskim jako producent maszyn dla drogownictwa. Dzięki wymianie doświadczeń technologicznych i połączeniu sił handlowych zrobiliśmy kolejny krok w drodze do dotarcia do wszystkich kontynentów świata z naszymi pomarańczowymi maszynami. Ostatnie kilka lat poświęciliśmy na powiększeniu powierzchni produkcyjnej oraz dostosowaniu linii do wymogów ścisłej kontroli jakości. Aktualnie Strassmayr uznawany jest za jeden z głównych liderów branży maszyn do budowy i remontu nawierzchni drogowych w Europie i na świecie

– przekonuje prezes Sowa.

Sam zakład w Wysogotowie stanowią 3 hale główne i 2 boczne o łącznej powierzchni ok. 5,5 tys. m², gdzie prowadzony jest pełen proces produkcji (spawanie, lakierowanie, montaż, testy), z kontrolą jakości na każdym etapie. Firma dysponuje własnym magazynem stali oraz komponentów do montażu. Stanowiska działu produkcji wyposażone są w nowoczesne i bezpieczne urządzenia. Fabryka Strassmayr prowadzi działalność w zakresie produkcji maszyn do budowy i remontu nawierzchni drogowej.

Od początku roku z fabryki wyjechały: skrapiarki emulsji od wersji Mobile do Platinum, układarki do poboczy Push i Pull, a także remontery drogowe typu Patcher, remontery połaciowe, zalewarki do szczelin i termosy do przewozu mas. Strassmayr oprócz dostaw maszyn realizuje także dostawy części zamiennych oraz szkolenia operatorów, serwisy i naprawy gwarancyjne (rocznie ok. 600 zleceń).

– Niezmiennie od wielu lat naszym flagowym produktem jest remonter drogowy typu Patcher do napraw nawierzchni cząstkowych. Drugim najchętniej wybieranym produktem są skrapiarki. Postawiliśmy sobie cel aby jeszcze bardziej dopasować skrapiarki emulsji do potrzeb naszych klientów, tak żeby każdy mógł znaleźć maszynę odpowiednią do swoich potrzeb. Od początku 2021 roku oferujemy modele skrapiarek emulsji od najmniejszych prostych w serii Mini aż do inteligentnych urządzeń w wersji Platinum, które spełniają najwyższe wymagania w pracach wielkopowierzchniowych. Według danych za rok 2020, około 78% maszyn wyprodukowanych w naszej fabryce zostało sprzedanych poza granicami Polski. Tak duży odsetek sprzedaży eksportowej wynika z szerokiej i dobrze działającej sieci dilerskiej. Sprzedaż maszyn Strassmayr w Polsce prowadzona jest przez nasz wewnętrzny dział handlowy. Działalność eksportowa obsługiwana jest przez autoryzowanych dilerów Strassmayr.

– mówi Katarzyna Dybowska, szefowa marketingu Strassmayr.

Polecamy powiązane produkty z naszego sklepu:

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.