Droga Nawaseeb w Kuwejcie stanowi ważną część krajowej infrastruktury kraju, zapewniając strategiczny korytarz logistyczny do sąsiedniej Arabii Saudyjskiej. Dostarczając rozwiązanie dla odcinka mostu autostradowego, Doka pomogła Kuwejtowi osiągnąć przełomowe osiągnięcie; pierwszy most wspornikowy na miejscu. Jako dostawca kompleksowych usług Doka dostarczyła rozwiązanie, które obejmowało planowanie 3D, wsporniki formujące (CFT) oraz wsparcie instruktorów deskowania, aby zapewnić płynny, szybki i ekonomiczny proces.
Odcinek RA217 Nawaseeb Road, znany również jako Route 40, jest jednym z najważniejszych projektów infrastrukturalnych i transportowych Kuwejtu i jest częścią Planu rozwoju Kuwejtu na lata 2015-2020. Inwestycja, obejmująca 37 km, obejmuje przebudowę i rozbudowę autostrady w sześciopasmową dwujezdniową (po trzy w każdym kierunku) z 9 węzłami i 3 mostami, której ostatecznym celem jest poprawa dostępu i bezpieczeństwa na drogach poprzez wyeliminowanie zakrętów i zastąpienie ich rondami na wszystkich węzłach.
Jako wyjątkowe wyzwanie dla tego projektu, Doka musiała znaleźć rozwiązanie odlewane dla dwóch głównych mostów, w tym przęseł między pirsami, które w najdłuższym z nich mierzyły 110 m każdy i łączną długość 940 m, a także jeden most rampowy o maksymalnej rozpiętości 95 m między filarami i długości 893 m.
Łącząc doświadczenie Doka w planowaniu, praktycznej inżynierii i dostawie, Doka wykorzystała swoje wewnętrzne, cyfrowe narzędzia planowania do zaprojektowania odpowiedniego rozwiązania dla projektu, które obejmowało szczegółowe projekty, które pomogły przyspieszyć proces planowania.
Ponadto w DokaCAD for Revit opracowano model 3D, aby zapewnić bardziej precyzyjną wizualizację systemu CFT. W sumie 6 dźwigarów wspornikowych Doka uzupełnionych o około 2000 m² deskowania wielkopowierzchniowego TOP 50 zostało zastosowanych zarówno na mostach głównych, jak i rampowych na węźle nr 5. W sumie podczas tego procesu zużyto około 825 t materiału Doka.
Korzystając z Cantilever Forming Traveler firmy Doka, klient był uspokojony wysoką precyzją oraz sposobem, w jaki jego modułowe komponenty umożliwiły mu elastyczne i szybkie dostosowywanie się do zmieniającej się geometrii mostów. Dzięki ergonomii systemu i niewielkiej liczbie oddzielnych części proces budowy został zoptymalizowany, co oznacza krótszy harmonogram budowy w celu obniżenia kosztów.
Przemawiając w imieniu arabskich wykonawców Mohamed Dackrory, zastępca kierownika wykonawczego, powiedział:
– Korzystając z rozwiązania firmy Doka Cantilever Forming Traveler, projekt skorzystał na posiadaniu kompleksowego rozwiązania, które było łatwe w użyciu dla naszych zespołów montażowych, a jednocześnie pozostało elastyczne pod względem wszechstronność dla różnych wyzwań projektu. Biorąc pod uwagę złożoność tego projektu, byliśmy uspokojeni bogatym doświadczeniem i wiedzą fachową firmy Doka w zakresie budowy mostów i byliśmy bardzo zadowoleni z naszej współpracy.
Ze względu na ograniczoną przestrzeń dostępną na miejscu, do rozszalowania wewnętrznego szalunku ściennego zastosowano siłowniki hydrauliczne. Różne cylindry hydrauliczne i inne zintegrowane funkcje pozwoliły na łatwy proces regulacji bez użycia wciągników łańcuchowych lub dodatkowej siły roboczej.
Wózek do formowania wspornikowego wykorzystuje specjalne łożyska ślizgowe, które umożliwiają bezpieczne i kontrolowane manewrowanie, jednocześnie zapobiegając niepożądanemu ruchowi wzdłuż jego wzniesień.
Dzięki tej funkcji bezpieczeństwo ekipy budowlanej zostało zapewnione na każdym etapie projektu poprzez w pełni zabudowane pomosty robocze oraz zintegrowany system drabin na wszystkich poziomach.
Poza dźwigarami szalunkowymi Doka dostarczyła również deskowanie do głowic filarów o wysokości do 20 m i 12 m długości i zostało zamontowane na wieżach nośnych d3 z deskowaniem dźwigarowym Top 50.
Ze względu na ograniczenia związane z istniejącym gazem rurociągów, umiejscowienie filarów było wstępnie zdefiniowane, co skutkowało różnymi rozpiętościami, co doprowadziło do braku równowagi w dostawie konstrukcji. Aby podeprzeć pomost mostu w tej fazie, zastosowano wieże Doka UniKit do bezpiecznego przeniesienia maksymalnej siły 3800 kN, aby przywrócić równowagę procesu i zapewnić bezpieczną dostawę filarów.
Instruktorzy ds. deskowań firmy Doka wspierali dostawę na miejscu, upewniając się, że deskowanie jest efektywnie wykorzystywane i że wszystkie operacje przebiegają sprawnie od początku do końca.
Firmy zainwestują w bezpieczeństwo sanitarne i rozwój e-sprzedaży
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę