Podczas tegorocznych targów maszyn budowlanych Bauma 2019 Keestrack przedstawił swoje propozycje w zakresie optymalizacji technologii napędu elektrycznego dla urządzeń mobilnych, a także inne pionierskie rozwiązania techniczne.
Keestrack oferuje obecnie najbardziej wszechstronną gamę rozwiązań hybrydowych (diesel-elektrycznych) w mobilnej technologii przetwarzania materiału do zastosowań w kamieniołomach i recyklingu. Był jednym z pierwszych producentów maszyn, który dostrzegł ogromny potencjał i potrzebę rynku dla technologii elektrycznego napędu jednostek. Już w 2012 r. wprowadził pierwszy hybrydowy przesiewacz, a rok później pierwsze hybrydowe kruszarki do skał, wpierw z zelektryfikowanymi mechanizmami przenośników, następnie również z napędem elektrycznym. W oferowanych rozwiązaniach potężne generatory zapewniają niską prędkość obrotową silnika, co skutkuje oszczędnością paliwa przez zainstalowaną jednostkę diesla. Dzięki wykorzystaniu zewnętrznych złączy „plug-out” można napędzać także dodatkowo podłączone przesiewacze lub taśmy przenośnikowe, co gwarantuje ograniczenie zużycia paliwa.
Plug-in
Opcja „plug-in” to możliwość podłączenia maszyn do prądu sieciowego. Zapewnia ona w pełni elektryczną eksploatację maszyn. Według deklaracji producenta, w stosunku do systemów diesel-hydraulicznych koszty zużycia energii zmniejszają się do 80%, a emisja hałasu dla bezemisyjnego trybu pracy „plug-in” spada o ok. 30%. Kolejną korzyścią oferowanych systemów jest zastąpienie przez napędy elektryczne silników hydraulicznych w napędach taśmowych, w kompresorach lub pompach. Pozwoliło to uniknąć stosowania długich przewodów paliwowych z połączeniami przy pomocy węży, które podatne są na nieszczelności.
Wyeliminowano ponadto problemy termiczne występujące podczas prac w ekstremalnych warunkach, a mniejsza ilość stosowanego oleju w układach hydraulicznych oraz wydłużony okres między wymianami oleju chroni środowisko i oszczędza pieniądze. W przypadku stosowania w pełni elektrycznych rozwiązań dotyczy to także układów smarujących, filtrów i innych części zużywających się w jednostkach zasilanych dieslem. Mniej godzin pracy silnika oznacza także mniej prac konserwacyjnych i postojów, co obniża łączne koszty eksploatacji. Ponadto w maszynie hybrydowej typu „plug in” w przypadku awarii silnika można podłączyć zewnętrzny agregat i kontynuować pracę. Maszynę tradycyjną z napędem diesel-hydraulicznym trzeba wyłączyć z użytkowania.
Producent zapewnia, że dzięki zastosowanym materiałom wysokiej jakości i projektowi zoptymalizowanemu pod kątem masy, maszyny Keestrack mają wyjątkowo korzystne masy transportowe wobec modeli konkurencji z napędem olejowo-hydraulicznym o identycznej klasie osiągów. Nawet większe modele mogą być transportowane w formie całkowicie zmontowanej, co zapewnia krótszy czas przygotowania do pracy.
Dodatkowo system inteligentnego sterowania integruje wszystkie elektryczne funkcje systemowe, zautomatyzowane procedury oraz zdalny monitoring urządzeń. Firma Keestrack oferuje już 80% swoich maszyn w wersjach hybrydowych, 75% z nich wyposażone jest w technologię „plug in”. Proponowane ceny w przypadku przenośników taśmowych i przesiewaczy są o ok. 10-15% wyższe, a w przypadku dużych mobilnych kruszarek o ok. 15-20% niż w rozwiązaniach konwencjonalnych.
Tegoroczne innowacje
Keestrack to nie tylko zmiana koncepcji napędu maszyn. Firma zaprezentowała także serię kompaktowych mechanizmów do frakcjonowania powietrzem czy opcjonalnie napędzane elektrycznie, nowe, neodymowe magnesy nadtaśmowe. Zapewniając lepsze osiągi separacyjne, ważą one w zależności od potrzebnej szerokości taśmy nawet o 400 kg mniej niż tradycyjne magnesy ferrytowe i tym samym zmniejszają znacznie całkowitą masę urządzeń. Innowacyjnym rozwiązaniem od Keestrack są także tzw. moduły zaopatrzenia „drop-off”, dedykowane dla dużych urządzeń z funkcją „plug-in”.
Moduł taki zawiera silnik diesla i agregat w odłączalnej jednostce, którą można umieścić na uboczu urządzenia - z dala od kurzu i wibracji, i w sposób łatwo dostępny dla kontroli i prac konserwacyjnych. Jako ukoronowanie technologii elektrycznego zasilania Keestrack zaprezentował gąsienicowy przenośnik taśmowy S5e „Solar”. To prawdopodobnie pierwsze na świecie urządzenie tej klasy zasilane energią słońca. Zastosowano w nim moduły fotowoltaiczne, które rozciągają się nad taśmą przenośnikową o długości 23 m niczym żagiel słoneczny. Moduły PV, dostarczając maksymalnie 9 kWh, ładują zainstalowaną w podwoziu baterię o pojemności 23 kWh.
Taśma przenośnikowa (22 kW) i gąsienicowy mechanizm jezdny (2 x 15 kW) są bezpośrednio napędzane elektrycznie, natomiast elektryczna jednostka pompująca (2 x 15 kW) przejmuje zaopatrzenie systemu hydraulicznego. W przypadku dużego zachmurzenia, gdy moduły PV nie dostarczają wystarczającej ilości energii lub podczas intensywnego użytkowania, kiedy to pobór mocy się zwiększa, urządzenie może być napędzane przez źródła zewnętrzne.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę