[ATB] Aktualności Daimler Trucks

Daimler Truck wchodzi na giełdę jako samodzielna firma

Data publikacji:

Börsengang der Daimler Truck Holding AG in Frankfurt am Main (Deutschland) Listing of the Daimler Truck Holding AG in Frankfurt am Main (Germany)

Daimler Truck wkracza na drogę nieograniczonej samodzielności biznesowej.

Dzisiejszy dzień jest historycznym dniem dla Daimler Truck – przez 125 lat nasza działalność w segmencie samochodów ciężarowych i autobusów była częścią koncernu Daimler – teraz stajemy się firmą niezależną, notowaną na giełdzie. Organizacja tego przedsięwzięcia była niemałym wyczynem. Dziękuję zatem całemu naszemu zespołowi za bezprecedensowe zaangażowanie w ciągu ostatnich tygodni i miesięcy. Pod tym względem dzisiejszy dzień jest dla nas metą, na osiągnięcie której ciężko pracowaliśmy. Ale jednocześnie ten 10 grudnia 2021 roku jest dokładnie czymś przeciwnym, a mianowicie linią startową. Bowiem właśnie teraz dla Daimler Truck wszystko naprawdę się zaczyna. Spoglądamy w przyszłość z odwagą i optymizmem. Cieszymy się, że będziemy mogli wykorzystywać nasze możliwości twórcze jako niezależna firma ze wspaniałym globalnym zespołem – aby w przyszłości osiągać jeszcze większe sukcesy biznesowe. Powinni na tym skorzystać wszyscy – nasza załoga, klienci i oczywiście akcjonariusze – powiedział Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck Holding AG, w sali giełdy frankfurckiej.

Ola Källenius, prezes zarządu Daimler AG i Mercedes-Benz AG, stwierdził: Wraz z dniem dzisiejszym rozpoczyna się dla nas nowa era. W pełni koncentrujemy się na budowaniu najbardziej pożądanych samochodów na świecie oraz odgrywaniu wiodącej roli w dziedzinie elektromobilności i oprogramowania dla pojazdów. Wejście Daimler Truck na giełdę zamienia zarazem jeden sukces w dwa. Historyczne przekształcenie firmy na dwa przedsiębiorstwa o jasno zakreślonych profilach biznesowych (pure play) ma uwolnić pełen potencjał obu firm i przynieść istotne korzyści wszystkim stronom. Życzymy firmie Daimler Truck sukcesów w przyszłości i z optymizmem patrzymy na początek nowej ery.

Jochen Goetz, dyrektor finansowy Daimler Truck Holding AG, powiedział: Daimler Truck jest również pod względem finansowym w bardzo dobrej pozycji wyjściowej do naszej biznesowej niezależności. Nasz bilans jest niezwykle solidny i już w przeszłości dowiedliśmy, jak niezawodnie potrafimy generować atrakcyjne przepływy środków pieniężnych. Obecnie wkładamy całą naszą energię w pełne wykorzystanie swego potencjału dochodowego i koncentrujemy się na transformacji w kierunku bezemisyjnego transportu. Chcemy w ten sposób tworzyć trwałą wartość, szczególnie dla naszych inwestorów.

Wiodące przedsiębiorstwo przemysłu transportowego – od 125 lat

Twórcy Daimler Truck, tworząc ciężarówki i autobusy, już dobre 125 lat temu zainicjowali rozwój nowoczesnego przemysłu transportowego. Obecnie firma należy do największych producentów pojazdów użytkowych o globalnym zasięgu, posiada ponad 40 zakładów produkcyjnych na całym świecie i zatrudnia ponad 100 tys. pracowników. Daimler Truck łączy pod swoim parasolem siedem marek: BharatBenz, Freightliner, FUSO, Mercedes-Benz, Setra, Thomas Built Buses i Western Star. Przedsiębiorstwo pragnie wykorzystywać swoje bogate know-how i wychodzić naprzeciw potrzebom klientów – oraz być liderem na drodze do pomyślnego rozwoju zrównoważonego transportu.

Aby to osiągnąć, Daimler Truck dąży do uzyskania do roku 2025 dwucyfrowej stopy zwrotu ze sprzedaży w swojej działalności przemysłowej, przy założeniu dobrych warunków rynkowych. Działalność biznesowa Daimler Truck podzielona jest na pięć segmentów sprawozdawczych, dla których przedsiębiorstwo sformułowało konkretne cele w zakresie rentowności w scenariuszu bardzo sprzyjających warunków rynkowych. Na przykład w segmencie Trucks North America (TN) Daimler Truck stawia sobie za cel osiągnięcie skorygowanej rentowności sprzedaży na poziomie 12% w bardzo sprzyjających warunkach rynkowych. Celem dla segmentu Mercedes-Benz (MB) jest skorygowana rentowność sprzedaży na poziomie 10%, dla segmentu Trucks Asia (TA) 9%, a dla segmentu Daimler Buses (DB) 7,5%. W nowym, piątym segmencie Daimler Truck – Financial Services – przedsiębiorstwo dąży do osiągnięcia skorygowanej rentowności kapitału własnego na poziomie 14%.

Jak ogłosił Daimler Truck podczas swojego listopadowego Dnia Rynku Kapitałowego, ukierunkowanie na zwiększanie rentowności przynosi coraz lepsze efekty. W związku z tym firma oczekuje, że w 2021 r. skorygowana rentowność sprzedaży (RoS) w działalności przemysłowej wyniesie od 6% do 8% – pomimo niedoborów półprzewodników i wzrostu cen surowców. Na podstawie dotychczasowych postępów Daimler Truck spodziewa się uzyskać redukcję kosztów stałych w działalności przemysłowej o 15% (w porównaniu z rokiem 2019) już w 2023 r., czyli dwa lata wcześniej niż zapowiadano podczas Dnia Strategii w maju 2021 r. Spółka zakłada, że w 2022 r. skorygowana rentowność sprzedaży w działalności przemysłowej wyniesie od 7% do 9%. Odpowiednio pozytywne były w październiku oceny agencji ratingowych na poziomie inwestycyjnym. Agencja S&P Global Ratings przyznała emitentowi pierwszą ocenę ratingową BBB+ (perspektywa stabilna), a Moody's ocenę A3 (perspektywa stabilna).

Branżowy lider w rozwoju zrównoważonego transportu

Jako spółka giełdowa, Daimler Truck chce w przyszłości jeszcze intensywniej i dynamiczniej kształtować rozwój bezemisyjnego transportu. Planuje się przyspieszenie rozwoju pojazdów z napędem akumulatorowym i pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi – własnymi siłami i w ramach strategicznie uzasadnionych partnerstw. Do 2030 r. pojazdy napędzane akumulatorami i ogniwami paliwowymi mają stanowić nawet 60% sprzedaży Daimler Truck. Od roku 2039 przedsiębiorstwo zamierza na rynkach tzw. „triady”oferować już tylko takie samochody, które podczas jazdy będą neutralne pod względem emisji CO2. Daimler Truck ocenia obie technologie jako kompatybilne i niezbędne. Ciężarówki z napędem wyłącznie akumulatorowym znajdują zastosowanie w lekkim i ciężkim transporcie dystrybucyjnym, np. przy realizacji dostaw towarów w miastach. W ciężarowym transporcie dalekobieżnym przyszłości, dla osiągnięcia neutralnego bilansu CO2, niezbędny będzie napęd na wodorowe ogniwa paliwowe.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.