[ATB] Wywiady [ATB] Aktualności PramacGenerac

Pramac kompletnym dostawcą

Data publikacji:

Grupa Generac, do której należy m.in. funkcjonująca od 1966 r. włoska firma Pramac, jest jednym z wiodących na świecie producentów generatorów prądu, wież oświetleniowych oraz urządzeń do tłumienia pyłu. O tym jak sobie radzi na rynku polskim mówi Grzegorz Olejnik, prezes zarządu wrocławskiej spółki Pramac, z którym rozmawia Grzegorz Antosik.

Firma Pramac legitymuje się wieloletnim doświadczeniem, również na rynku polskim działa już od kilkunastu lat. Proszę zatem przybliżyć najważniejsze wydarzenia z historii przedsiębiorstwa.

Historia firmy Pramac sięga 1966 r., kiedy rodzina Campinoti założyła firmę produkującą maszyny budowlane. Od samego początku firmy, Pramac ewoluował i zmieniał się, poszerzając portfolio swoich produktów i stając się liderem w produkcji agregatów prądotwórczych i urządzeń magazynowych - nasza firma oferuje szeroki asortyment produktów, który zaspokaja każdego rodzaju zapotrzebowanie na energię elektryczną.

Zróżnicowany wachlarz produktów sprawia, że firma jest wiodącym graczem na rynkach światowych - przychody ze sprzedaży wzrosły do poziomu 274 mln euro rocznie. Firma jest obecna w 150 krajach na całym globie - ma do dyspozycji 17 oddziałów i 6 zakładów produkcyjnych zlokalizowanych w Europie, Azji i Ameryce Południowej.
W 2002 r. Pramac wraz ze swoim zespołem „Pramac Racing” zaangażował się w Mistrzostwa Świata MotoGP. Obecnie dzięki ścisłej współpracy z Ducati Corse, Pramac odgrywa wiodącą rolę w najbardziej prestiżowych motocyklowych zawodach na świecie. W 2016 r. firma Pramac stała się częścią grupy Generac, formując trzeciego co do wielkości na świecie producenta agregatów i wież oświetleniowych.

Jak wygląda organizacja całego koncernu? W jaki sposób zorganizowany jest polski oddział Pramac?

Cały koncern podzielony jest na 2 obszary - Ameryka Północna i Środkowa obsługiwana przez Generac i reszta świata obsługiwana przez Pramac.
Oddział Pramac w Polsce jest spółką handlową w 100% należącą do koncernu. Sprzedaż prowadzimy za pośrednictwem sieci wyspecjalizowanych dilerów i instalatorów. Większość z nich świadczy dla nas również usługi posprzedażne.

Do obsługi naszej sieci sprzedaży zatrudniamy 13 osób w biurze we Wrocławiu. Są to głównie handlowcy i technicy obsługi posprzedażnej. Poza rynkiem krajowym, z Polski obsługujemy również Czechy, Słowację, Litwę, Łotwę, Estonię i od roku ubiegłego Ukrainę. Oferujemy wyłącznie własną produkcję - nie sprzedajemy produktów nie oznaczonych logiem naszym lub Generac.

Jaka jest obecnie oferta firmy Pramac skierowana na rynek polski?

Nasza oferta skierowana na rynek polski podzielona jest na dwa segmenty - rozwiązania mobilne i stacjonarne. Rozwiązania stacjonarne to agregaty prądotwórcze zasilane dieslem i gazem o mocy od 8 do 3000 kVA; rozwiązania mobilne to agregaty z silnikami benzynowymi i diesla wykorzystywane głównie do celów budowlanych, wieże oświetleniowe, mobilne stacje myjące WashRack, urządzenia do tłumienia pyłu oraz wszystkie produkowane przez nas urządzenia techniki magazynowej.
 
Która z grup produktowych jest wiodąca? Jaka jest pozycja rynkowa w odniesieniu do generatorów prądu, wież oświetleniowych oraz urządzeń do tłumienia pyłu?

Grupą wiodącą są oczywiście stacjonarne i mobilne agregaty prądotwórcze z silnikiem diesla ale pozostałe grupy produktowe mają swój znaczący wkład w obrót firmy.

Proszę zatem w kilku zdaniach przypomnieć podstawowe atuty Państwa oferty.

Dla każdego partnera handlowego jesteśmy dostawcą kompletnym. Jeśli nasz partner handluje agregatami przenośnymi, to nie ma obecnie na rynku firmy z szerszą ofertą niż nasza. Mamy agregaty hobbystyczne, półprofesjonalne i profesjonalne - można dobrać klientowi urządzenie takie jakiego dokładnie potrzebuje w oparciu o jednego dostawcę.

To samo dotyczy agregatów z silnikami diesla - mamy w ofercie agregaty stworzone do zasilania awaryjnego (nowa seria GDW), 2 typoszeregi agregatów mobilnych - GPW i GRW, a w końcu agregaty hybrydowe czy takie, zaprojektowane specjalnie dla potrzeb firm telekomunikacyjnych. To samo dotyczy wież oświetleniowych - w ofercie jest ponad 40 modeli stworzonych do różnych celów. W roku ubiegłym zaczęliśmy budować rynek zasilania awaryjnego opartego na agregacie zasilanym gazem.

W każdym sektorze naszej działalności staramy się aby oferta była jak najbardziej kompletna - nie chcemy produkować urządzeń uniwersalnych bo nie ma nic uniwersalnego. Jeśli coś jest do wszystkiego to jest do niczego. Rozumiemy, że dzisiejszy świat stawia inne wymagania niż klika lat temu, klienci poszukują konkretnych rozwiązań jak najbardziej adekwatnych do ich potrzeb. To właśnie staramy się robić w Pramac - traktować klientów indywidualnie oferując im produkt najlepiej odpowiadający ich potrzebom. Właśnie dlatego w naszej ofercie jest tyle maszyn.     

W jaki sposób zorganizowana jest obsługa klienta?

Staramy się aby nasze najbardziej popularne maszyny były dostępne od ręki. W magazynie we Wrocławiu utrzymujemy stan najpopularniejszych modeli agregatów przenośnych, stacjonarnych o mocy do 100 kVA i wózków magazynowych. Każdy inny towar dostarczany jest bezpośrednio z fabryki do klienta. Czas oczekiwania na zamówioną maszynę jest różny w zależności od typu maszyny ale generalnie nie odbiega od realiów rynkowych i tego co oferuje w tym zakresie nasza konkurencja.

Jak ocenia Pan ubiegły, pandemiczny rok pod względem sprzedaży w poszczególnym grupach asortymentowych?

Ubiegły rok był faktycznie trudny z wiadomych powodów, wymagał od nas zdecydowanie więcej wysiłku niż zazwyczaj ale udało nam się go zamknąć z wynikiem pozytywnym. Oczywiście były grupy produktowe które cierpiały bardzo, np. agregaty stacjonarne, ale w pozostałych grupach nie narzekaliśmy na brak popytu.

Jakie trendy zaczynają być dostrzegalne na europejskim rynku generatorów prądu, wież oświetleniowych i urządzeń do tłumienia pyłu? Jakiego w związku z tym należy spodziewać się scenariusza w najbliższych latach jeśli chodzi o rynek polski?

Jesteśmy obecni na tak wielu rynkach pod kątem asortymentu, który oferujemy, że trudno o jednoznaczną odpowiedź na to pytanie. Dla każdej z grup produktowych można by nakreślić osobny scenariusz ale jest chyba jeden element, który łączy wszystkie aspekty naszej działalności - a przynajmniej łączył w okresie przed pandemią. Dało się mianowicie zaobserwować, że klienci zaczęli zwracać większą uwagę na walory produktu niż na jego cenę.

Oczywiście pewne obszary rynkowe (tak jak rynek zamówień publicznych) wydają się nie reformowalne, ale dało się zauważyć, że klient prywatny zaczął poszukiwać jakości, trwałości, ważnych dla niego cech użytkowych nawet kosztem wyższej ceny jaką przyszło mu zapłacić. Inwestycje były czynione bardziej świadomie, z uwzględnieniem wszelkich kosztów jakie mogłyby się pojawić w okresie eksploatacji produktu.

Niestety obawiam się, że pandemia z jaką borykamy się od roku może odwrócić ten korzystny dla nas trend i cofnąć nas do okresu, kiedy tylko cena miała znaczenie. W chwili obecnej trudno jest przewidywać rozwój rynku nie wiedząc jak długo, nie tylko nasza ale i światowa gospodarka, pozostanie w obecnym stanie pół-paraliżu. Mam jednak nadzieję, że za parę miesięcy będziemy skupieni już tylko na tym, żeby jak najlepiej obsłużyć zwiększony popyt ze strony naszych klientów.

Polecamy powiązane produkty z naszego sklepu:

Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:

Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę

Reklama
Najnowsze artykuły:
Reklama

Najnowsze z kategorii

Bądź na bieżąco!
Zapisz się do newslettera

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Boomgaarden Medien Sp. z o.o. treści marketingowych (newsletter) za pośrednictwem poczty elektronicznej w tym informacji o ofertach specjalnych dotyczących firmy Boomgaarden Medien Sp. z o.o. oraz jej kontrahentów.