Daimler planuje głęboką zmianę w strukturze koncernu. Rada nadzorcza i zarząd koncernu podjęły decyzję, że poddadzą ewaluacji projekt wydzielenia (spin-off) działalności związanej z samochodami ciężarowymi i autobusami, po czym zaczną się przygotowania do samodzielnego wejścia spółki Daimler Truck na giełdę.
Większość udziałów Daimler Truck ma trafić do dzisiejszych akcjonariuszy koncernu Daimler. W rezultacie tych zmian Daimler Truck ma uzyskać pełną biznesową swobodę i posiadać odtąd własną strukturę ładu korporacyjnego (corporate governance) z niezależnym przewodniczącym rady nadzorczej.
Podjęte zostały starania o to, by spółka Daimler Truck spełniła kryteria włączenia do indeksu DAX. Według obecnego planu cała operacja zakończy się do końca roku 2021, kiedy to firma Daimler Truck ma już być notowana na giełdzie frankfurckiej. Zapowiedziano także późniejszą zmianę nazwy z „Daimler” na „Mercedes-Benz”.
W ramach tej restrukturyzacji zarówno Mercedes-Benz, jak i Daimler Truck mogą liczyć na biznesowe wsparcie ze strony spółek świadczących usługi finansowe i mobilnościowe. Przykładowo koncern zamierza wykorzystać zasoby i personel dzisiejszej Daimler Mobility - na potrzeby obu firm.
Daimler Truck zamierza wytworzyć dla swoich akcjonariuszy wartość dodaną - przez to, że przedsiębiorstwo będzie jeszcze szybciej realizowało swoje plany strategiczne, uzyskiwało lepszą rentowność i dalej rozwijało bezemisyjne technologie napędowe do samochodów ciężarowych i autobusów.
– To kluczowy moment dla Daimler Truck. Dzięki niezależności zyskujemy nowe szanse, stajemy się bardziej transparentni. Zamierzamy dalej rosnąć i utrzymać pozycję lidera w dziedzinie napędów alternatywnych i automatyzacji. Wypuszczając na rynek ciężarówki zasilane akumulatorami i ogniwami elektrycznymi, a także zdobywając silną pozycję w zakresie jazdy zautomatyzowanej, całkiem jasno zdefiniowaliśmy już, ku jakiej przyszłości zmierzamy. Dalszy rozwój technologiczny przyspieszymy starannie dobieranymi partnerstwami, aby móc szybko oferować klientom produkty najwyższej jakości– oświadczył Martin Daum, członek zarządu koncernu Daimler oraz prezes zarządu Daimler Truck.
– To kluczowy moment dla Daimler Truck. Dzięki niezależności zyskujemy nowe szanse, stajemy się bardziej transparentni. Zamierzamy dalej rosnąć i utrzymać pozycję lidera w dziedzinie napędów alternatywnych i automatyzacji. Wypuszczając na rynek ciężarówki zasilane akumulatorami i ogniwami elektrycznymi, a także zdobywając silną pozycję w zakresie jazdy zautomatyzowanej, całkiem jasno zdefiniowaliśmy już, ku jakiej przyszłości zmierzamy. Dalszy rozwój technologiczny przyspieszymy starannie dobieranymi partnerstwami, aby móc szybko oferować klientom produkty najwyższej jakości
– oświadczył Martin Daum, członek zarządu koncernu Daimler oraz prezes zarządu Daimler Truck.
Daimler Truck jest największym na świecie producentem samochodów ciężarowych i autobusów, który plasuje się na czołowych pozycjach rynkowych w Europie, Ameryce Północnej i Azji oraz posiada w skali całego globu ponad 35 głównych lokalizacji. Pod dachem firmy Daimler Truck, zatrudniającej ponad 100 tysięcy pracowników, połączonych jest siedem marek: BharatBenz, Freightliner, Fuso, Mercedes-Benz, Setra, Thomas Built Buses oraz Western Star. W roku 2019 Daimler Truck dostarczył klientom łącznie ok. pół miliona aut ciężarowych i autobusów. Obrót firmy za rok 2019 wyniósł 40,2 mld euro ze sprzedaży ciężarówek oraz 4,7 mld euro z autobusów. Z kolei zysk operacyjny EBIT zamknął się kwotą odpowiednio 2,5 mld euro (ciężarówki) i 283 mln euro (autobusy).
Michael Brecht, przewodniczący łącznej rady zakładowej w koncernie Daimler, opowiada się jednoznacznie za wdrożeniem tych planów: – W naszej gałęzi przemysłu następuje szybka transformacja. Aby dotrzymać jej kroku, musimy odważniej i szybciej decydować się na inwestowanie w innowacje. W tym celu, dodatkowo oprócz bieżących planów finansowych, zamierzamy utworzyć na potrzeby Daimler Truck kolejny fundusz inwestycyjny, opiewający na 1,5 mld euro.
Pozwoli on nam inwestować w nowe produkty i technologie - świeże pomysły zamierzamy wdrażać aktywnie. Stworzy to lepsze perspektywy dla naszych lokalizacji i zabezpieczy nam zatrudnienie. Ponadto do końca dekady obowiązywać będą porozumienia zawarte z radą zakładową, np. to dotyczące ochrony socjalnej. Mercedes-Benz i Daimler Truck odniosą z planowanego usamodzielnienia liczne korzyści, a my będziemy nadal energicznie dbać o interesy naszych koleżanek i kolegów.
Dostajemy unikalną szansę aktywnego i trwałego wpłynięcia na to, jak będą funkcjonowały lokalizacje związane z pojazdami użytkowymi - i to od produkcji po działalność serwisową. Tym sposobem wpiszemy się do kolejnego rozdziału sukcesów Daimler Truck.
Szczegóły zostaną przedstawione na nadzwyczajnym walnym zgromadzeniu w 3. kwartale. W ramach planowanej operacji Daimler ma zamiar przekazać swoim akcjonariuszom większość udziałów w spółce Daimler Truck. Liczba akcji Daimler Truck, które otrzymają wtedy akcjonariusze koncernu Daimler, uzależniona będzie od wielkości dotychczasowego udziału. Daimler chce przy tym zachować mniejszościowy udział w Daimler Truck. Tak więc reprezentacja koncernu Daimler w radzie nadzorczej spółki Daimler Truck będzie dodatkowym odzwierciedleniem planowanego podziału strukturalnego.
Miliardy z Planu Odbudowy dla gospodarki
Koparka kołowa Volvo na prąd
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę