Organizowane od 2012 roku Bobcat Demo Days to wydarzenie, które z roku na rok przyciąga coraz więcej uczestników z całego regionu EMEA. Tegoroczna edycja trwała dwa tygodnie, a udział w niej wzięła również redakcja atb – aktualności techniki budowlanej.
W centrum wydarzenia znalazły się dynamiczne pokazy maszyn – również po zmroku – oraz możliwość samodzielnych jazd próbnych pod okiem profesjonalnych instruktorów. Bobcat przygotował do testowania kilkadziesiąt maszyn, w tym premierową minikoparkę elektryczną E10e, nową serię kompaktowych ładowarek kołowych i przegubowych oraz kosiarki z zerowym promieniem skrętu. W strefach pokazowych prezentowano również nową linię osprzętu (frezarki i świdry) oraz maszyny do transportu wewnętrznego, takie jak wózki widłowe i magazynowy sprzęt elektryczny.
Jak wyjaśnił Jan Podzimek, menedżer ds. doświadczeń klientów i eventów w Bobcat EMEA pomysł zrodził się ponad dekadę temu z potrzeby zorganizowania praktycznego pokazu dla klientów przywiezionych przez jednego z dilerów. Od tamtej pory wydarzenie przekształciło się w dużą, międzynarodową platformę kontaktu między producentem a użytkownikami końcowymi.
– To nie tylko prezentacje. Klienci mogą przekazać nam swoje oczekiwania, przetestować maszyny w praktyce i rozmawiać z naszymi specjalistami. To realna okazja do wspólnego rozwoju produktów – podkreślił Podzimek.
Demo Days to przede wszystkim spotkania z dilerami, testy w realistycznych warunkach oraz konsultacje z użytkownikami końcowymi, które pozwalają firmie lepiej dostosować ofertę do potrzeb rynku.
– To buduje relacje z marką i firmą. Klienci mogą rozmawiać bezpośrednio z menedżerami produktów, przekazując swoje opinie – wyjaśnił Podzimek.
Podczas tegorocznych Demo Days Bobcat zaprezentował szeroką gamę nowości, w tym premierową serię minikoparek R2 w klasie 1–2 tony. W skład serii wchodzą modele zero-obrotowe (E17Z, E20Z) oraz klasyczne (E16, E19). Maszyny przeszły gruntowną modernizację – od tylnej zabudowy, przez osłony i uchwyty, po system serwisowy z łatwym dostępem do komponentów. Nowy układ hydrauliczny Smart Load z czujnikami obciążenia, znany z większych modeli, poprawia płynność pracy i ogranicza zużycie paliwa. W kabinach znalazły się m.in. metalowe zamki drzwi, oświetlenie LED oraz łączność Bluetooth.
W modelach R2 zastosowano m.in. nowy mechanizm łyżki, osłony świateł, uchwyt wejściowy oraz możliwość załadunku maszyn wózkiem widłowym. E16 i E17Z kierowane są do firm rentalowych, E19 i E20Z – do użytkowników oczekujących wyższej mocy i komfortu. Model E20Z to jedyna na rynku maszyna z kabiną, zerowym promieniem obrotu i masą poniżej 2 t.
Prace nad serią trwały cztery lata. Uczestniczyło w nich ponad 50 osób (wśród nich również klienci z Polski), przeprowadzono ponad 80 konsultacji z użytkownikami i trzy rundy testów wprowadzonych zmian (ponad 20 tys. godzin). Poprzednia seria osiągnęła sprzedaż 34 tys. sztuk.
Bobcat pokazał też zmodernizowaną koparkę E88 z wysięgnikiem „arctic boom” i nową linię osprzętu (4 frezy do rowów, 4 świdry – dostępne od II połowy 2025 r.). Na koniec zaprezentowano bezstopniową przekładnię VDR (CVT) dla maszyn rolniczych.
– Jeśli jesteś wystarczająco zamożny i masz duży teren, możesz kupić taki traktor i samodzielnie dbać o swoją posesję – powiedział Patrik Nátr, specjalista ds. marketingu produktowego Bobcata podczas prezentacji kompaktowych ciągników, w tym wersji wąskotorowej do pracy w ograniczonej przestrzeni.
Wśród nowości znalazły się także kompaktowe ładowarki kołowe (5–6 t), miniładowarki przegubowe i sześć modeli kosiarek z zerowym promieniem skrętu, osiągających prędkość do 25 km/h.
– Można spróbować – jeśli ktoś wytrzyma. To bardzo szybka jazda, momentami wyboista, ale da się kosić z taką prędkością – zaznaczył.
Ładowarki przegubowe zaprojektowano z myślą o dobrej widoczności:
– Siedząc w kabinie, zawsze masz osprzęt przed sobą, a tylna część maszyny skręca – podkreślił Nátr.
Ofertę uzupełniają zaś lekkie zagęszczarki, walec - dla rynków Bliskiego Wschodu i Afryki, sprzęt przenośny (sprężarki, generatory, wieże oświetleniowe) oraz urządzenia do transportu wewnętrznego (wózki widłowe, magazynowe). Firma rozwija też osprzęt – zarówno pod marką Bobcat, jak i GI.
Demo Days były również okazją do pożegnania Adriana Winnickiego, district manager Bobcat, odpowiedzialny za Polskę i kraje bałtyckie, który przez ostatnie lata był jedną z twarzy firmy w regionie.
– To była niesamowita przygoda. Znam firmę dobrze, rozwijałem się razem z nią. Prawie się rozwiodłem przez ciągłe podróże, ale ostatecznie z żoną się nie rozstaliśmy, co uważam za sukces – mówił żegnając się z zespołem.
Jego miejsce zajmie Leszek Tomczyk, który wcześniej pracował jako service manager odpowiedzialny za rynki wschodnioeuropejskie i zapowiedział kontynuację rozwoju.
Na zakończenie wydarzenia zapowiedziano kolejne edycje Demo Days, udział w branżowych imprezach (m.in. włoskim Summit Air Fair i niemieckich targach Gafa) oraz specjalne testy terenowe dla maszyn leśnych.
Bobcat to marka południowokoreańskiego koncernu Doosan, działającego od 1896 roku i zatrudniającego ponad 40 tys. osób. W 2024 r. Doosan osiągnął 13 mld USD przychodów. Bobcat powstał w 1947 roku jako producent prostej ładowarki do czyszczenia kurników, a nazwę wprowadzono w 1962 roku. W Europie firma działa od 1971 r., a od 2001 produkuje maszyny w czeskim Dobříš. W 2007 r. została przejęta przez Doosan.
Obecnie Bobcat zatrudnia ok. 9500 osób na świecie, w tym 2500 w Europie, gdzie produkcja skupia się głównie w Czechach i Francji. W 2024 r. firma osiągnęła 6,3 mld USD przychodów. Sieć sprzedaży liczy ponad 400 dilerów.
W ofercie Bobcat są ładowarki burtowe i gąsienicowe, minikoparki (w tym elektryczne), ładowarki teleskopowe oraz sprzęt do pielęgnacji terenów zielonych, wprowadzony po 2020 roku.
Nowa zamiatarka Scarab Magnum 82 SV
TVH: kompleksowa oferta części i usług dla branży budowlanej
BL System: innowacyjny osprzęt Modularis TEH do wyburzeń i nie tylko
Miłosz Waliszak, sales manager East Europe w Kubota Baumaschinen.
Kubota KX085-5 oraz KX027-4. Duże możliwości w kompaktowej formie
Goldhofer stawia na elektryfikację i innowacje w transporcie ciężkim
Od lewej: Paweł Gryko, Key Account Manager; Adam Waszczyk, Service Technician; Piotr Kmieć, Sales Manager; Marcin Tomczyk, Country Manager Poland; Karl Serneberg, VP OEM Sales & Marketing (wszyscy Steelwrist).
Steelwrist stawia na rozwój w Polsce: nowe tiltrotatory i większy zespół
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę