Na targach Bauma firma Goldhofer zaprezentowała szereg nowości dla branży transportu ciężkiego, w tym moduł PST/SL-E Split z napędem elektrycznym E-PowerPack, niskopodwoziowy pojazd Arcus P 5 z oponami CargoPlus oraz wieżę RA 3-100 do transportu elementów turbin wiatrowych.
O planach firmy i kierunkach rozwoju mówił Denis Leszczyński, dyrektor sprzedaży na Europę i Afrykę Północną. Jak podkreślił, w 2025 roku Goldhofer koncentruje się na czterech kluczowych segmentach: rozwiązaniach zielonych i elektrycznych, branży budowlanej, sektorze energetycznym oraz zastosowaniach specjalnych. Na targach firma zaprezentowała szeroką gamę maszyn, ze szczególnym uwzględnieniem przyczep niskopodwoziowych.
– To unowocześnienie dobrze znanego produktu – mówił Leszczyński, omawiając zmodyfikowaną wersję wieży RA 3-100. – Wprowadziliśmy zmiany w trzech głównych obszarach: bezpieczeństwie, wygodzie użytkowania i łatwości serwisowania. Wieża ma teraz szerszy rozstaw – 2,95 m, co zapewnia większą stabilność, szczególnie docenianą przez użytkowników. Zmniejszono także masę elementów obsługiwanych ręcznie. – Przykładowo jedna z części, która wcześniej ważyła ok. 90 kg, teraz waży 40–45 kg, co znacząco ułatwia codzienną pracę kierowców – dodał.
Leszczyński zwrócił również uwagę na prostotę zastosowanych technologii, która pozwala na samodzielne usuwanie usterek w trudnych warunkach terenowych. Zaprezentował także nową generację modułów transportowych – standardowy wariant o nośności 48,8 t oraz opcjonalną wersję przystosowaną do 60 t. Zastosowano w nich standardowe łączniki wodne, powszechnie dostępne na rynku. – Nie wymagają one żadnych specjalnych systemów monitorujących, a dzięki temu możliwy jest sześciokątny układ bez ograniczeń technicznych – wyjaśnił.
Przedstawiono również rozwiązania przeznaczone do transportu ciężkich ładunków, takich jak turbiny czy silniki lotnicze. – Najnowsza wersja naszej platformy ma długość 15,3 m – to o 30% więcej niż poprzedni wariant. W całej rodzinie pojazdów utrzymujemy spójność konstrukcyjną i operacyjną, co pozwala ograniczyć koszty zakupu, eksploatacji, szkoleń i serwisowania – dodał.
Wśród prezentowanych pojazdów znalazły się także trzy przyczepy, w tym model StepStar, wyróżniający się niską wysokością – 790 mm. – Zastosowaliśmy w nim innowacyjny, opatentowany tył CargoPlus 80, co pozwala osiągnąć wysokość załadunkową 730 mm – najniższą na rynku – zaznaczył Leszczyński.
Freepad 5 – największy model do transportu maszyn budowlanych po drogach publicznych. Omówiono również system zasilania elektrycznego nowej generacji. – Nasz E-PowerPack oparty jest na technologii PSC SLE. Urządzenie ma pojemność 243 kWh, wykorzystuje sześć modułów mocy i działa w technologii 800 V – powiedział Leszczyński. – System można szybko naładować, w zależności od dostępnej infrastruktury. Obsługa jest intuicyjna – wystarczy kilka kliknięć, by skonfigurować zestaw transportowy.
Podkreślił też możliwość integracji E-PowerPacka z istniejącymi modułami: – Urządzenie współpracuje ze wszystkimi pojazdami PST. Można je zatem zastosować w istniejących zestawach, bez konieczności zakupu nowych.
Wśród nowości znalazł się również kalkulator zużycia energii, umożliwiający symulację trasy transportowej z uwzględnieniem parametrów takich jak dystans, nachylenie terenu czy poziom naładowania akumulatorów. Użytkownik może w ten sposób sprawdzić, czy dany przejazd da się zrealizować bez potrzeby ładowania po drodze.
Podczas targów Bauma zaprezentowano także system SLB Split – rozsuwany zestaw umożliwiający dopasowanie szerokości pojazdu do konkretnych wymagań transportowych. – Zakres regulacji wynosi od 5,1 do 6,8 m. W połączeniu z systemem PSC SLE daje to najwyższą siłę trakcyjną na rynku – 180 kN – podsumował Leszczyński. – To zupełna nowość, którą pokazaliśmy po raz pierwszy właśnie tutaj.
Nowa zamiatarka Scarab Magnum 82 SV
Bobcat Demo Days: testy maszyn, premiery i spotkania
Miłosz Waliszak, sales manager East Europe w Kubota Baumaschinen.
Kubota KX085-5 oraz KX027-4. Duże możliwości w kompaktowej formie
Od lewej: Paweł Gryko, Key Account Manager; Adam Waszczyk, Service Technician; Piotr Kmieć, Sales Manager; Marcin Tomczyk, Country Manager Poland; Karl Serneberg, VP OEM Sales & Marketing (wszyscy Steelwrist).
Steelwrist stawia na rozwój w Polsce: nowe tiltrotatory i większy zespół
Od prawej: Rafał Wielechowski, kierownik działu sprzedaży; Dorota Dębowska, specjalista ds. sprzedaży (oboje firma Renox).
Renox na eRobocze Show: części do maszyn, używane koparki i łyżki Allu
Od lewej: Michał Świątek, kierownik ds. szkoleń i wsparcia technicznego; Tomasz Król, menedżer sprzedaży; Sebastian Szewczyk, serwisant; Gianluca Bonotto, dyrektor zarządzający; Andrzej Gotowiec, kierownik ds. serwisu i części zamiennych (wszyscy firma Magni Eastern Europe).
Ambitne plany Magni
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę