Bogaty asortyment ładowarek teleskopowych firmy Faresin obejmuje zarówno lekkie modele kompaktowe i klasyczne maszyny klasy średniej, jak i „teleskopy” o dużej nośności, rzędu 7 ton, czy o znacznej wysokości podnoszenia, wynoszącej nawet 22 metry. W tej ostatniej grupie zwraca uwagę model FH 17.40, największy z nieobrotowym nadwoziem, charakteryzujący się nie tylko prawie 17-metrowym wysięgnikiem i pokaźnym 4-tonowym udźwigiem, lecz także zapewniający bezpieczną, komfortową pracę oraz wysoką wydajność przy niskich kosztach eksploatacji.
Ważąca prawie 12 t ładowarka Faresin 17.40 należy do serii „Big Range”, która tworzą 3 modele o wysokości podnoszenia 14 lub 17 m i udźwigu maksymalnym od 3 do 4,2 t. Dzięki przednim hydraulicznym podporom stabilizującym i bocznemu poziomowaniu, w zakresie ±10°, a także napędowi4x4, maszyna jest idealnym rozwiązaniem do przemieszczania i podnoszenia materiałów w obrębie każdego placu budowy, także stawiającego duże wymagania terenowe. Wielogodzinną pracę bez nadmiernego zmęczenia zapewnia przestronna (szerokość 96 cm), wyciszona kabina King Cab o dobrej widoczności (m.in. wydłużona szyba przednia), posiadająca homologację ROPS-FOPS, wyposażona w wygodny, regulowany fotel i ergonomiczny, elektroniczny dżojstik wielofunkcyjny umożliwiający sterowanie proporcjonalne.Potrójny teleskop
Dużą wysokość podnoszenia, wynoszącą maksymalnie 16,5 m (widły), zapewnia maszynie trzysegmentowy teleskop, który dzięki umieszczeniu siłownika pierwszego wysuwanego segmentu na zewnątrz (od góry), a nie wewnątrz profilu, gwarantuje wyjątkową funkcjonalność także podczas codziennych czynności konserwacyjnych. Szybkie ruchy i krótkie cykle robocze zapewnia wydajna hydraulika z pompą o przepływie do 110 l/min dostarczająca olej pod ciśnieniem 250 barów. Deklarowany udźwig maksymalny 4 t maszyna oferuje do wysokości około 7 m, natomiast na pełną wysokość (i przy wysięgu do przodu do 2,4 m) potrafi podnieść ładunek o połowę mniejszy (2 t). Z takim obciążeniem teleskop może być jednocześnie wysunięty do przodu maksymalnie na około 5 m. Na niższej wysokości (do 6 m) maszyna z taką masą (2 t) na widłach potrafi wysunąć teleskop do prawie 7 m do przodu (koniec wideł). Maksymalny zasięg poziomy wynosi natomiast blisko 13 m, jednak w tej pozycji wysięgnika udźwig nie przekracza 200 kg. Takie możliwości maszyna oferuje przy rozstawionych podporach, natomiast gdy pracuje bez podpór, efektywny udźwig wyraźnie maleje, zwłaszcza przy większej wysokości czy odległości roboczej. I tak np. na maksymalną wysokość można wówczas unieść tylko 1 tonę, choć oczywiście udźwig maksymalny w najbliższej strefie roboczej pozostaje bez zmian.Precyzyjny napęd
Ładowarka FH 17.40 wyposażona jest w sprawdzony turbodoładowany silnik Deutz o mocy 75 kW/102 KM (opcja Iveco 93 kW/126KM) i ma napęd hydrostatyczny z mechaniczną przekładnią, zapewniający siłą uciągu ponad 58,8 kN oraz prędkość jazdy do 32 km/h (dwa zakresy hydrauliczne) lub do 40 km/h (opcja, dwa biegi hydrauliczne i dwa mechaniczne). W porównaniu z napędem czysto mechanicznym, a także typu powershift, obsługiwany jedynie pedałem gazu hydrostat zapewnia większość czułość i lepszą kontrolę poruszania się, jest również lepszym rozwiązaniem, gdy podczas pracy konieczna jest częsta zmiana kierunku jazdy. Dokładne, bardzo powolne podjeżdżanie, przy zachowaniu wysokich obrotów silnika, a tym samym wydajności hydrauliki roboczej, umożliwia także zespolona z hamulcami (tarczowe, mokre) funkcja „inching”. Poruszanie się w terenie ułatwia wahliwa oś przednia z mechanizmem różnicowym o limitowanym poślizgu (45%) oraz tylna oś sztywna z automatyczną blokadą dyferencjału. Podobnie jak większość ładowarek tego typu maszyna ma również wszystkie koła skrętne, w trzech trybach, co zapewnia bardzo dobrą manewrowość. Ze standardowym ogumieniem w rozmiarze 405/70-20 (opcja 405/70-24) zewnętrzny promień skrętu (bez osprzętu) nie przekracza 4 m.
SSfot. firmowe
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę