Spalinowe wózki widłowe to maszyny uniwersalne i powszechnie stosowane w przemyśle lekkim i ciężkim, w centrach logistycznych i handlu, transporcie, spedycji, pracach komunalnych oraz w recyklingu, a w portach do przeładunku kontenerów. W odróżnieniu od wersji terenowych, „klasyczne” wózki widłowe poruszają się raczej po płaskiej nawierzchni, ich koła są zbliżonej wielkości, a opony mogą być pełne lub pneumatyczne. Wózki do napędu wykorzystują silniki diesla, benzynowe lub na skroplony gaz LPG. Ważne, że mogą pracować przez wiele godzin, bez konieczności ładowania jak to jest w przypadku wersji elektrycznych. Ich wadą jest z kolei emisja spalin, dlatego jeżeli pracują w pomieszczeniach zamkniętych, obiekt taki musi mieć sprawny i wydajny system wentylacji.
W asortymencie firmy LiuGong znajdują się m.in. ekonomiczne, proste w konstrukcji i serwisowaniu wózki serii CPCD, o udźwigu maksymalnym od 1500 do 3500 kg - idealne do pracy na zewnątrz. Są również komfortowe i ergonomiczne flagowe wózki widłowe serii C, o nowoczesnym designie, przeznaczone do pracy z ładunkami o masie od 2000 do 3500 kg.
Przedstawicielem serii C jest model CLG2035G, który wyposażono w zasilany gazem LPG, 4-cylindrowy silnik PSI 4G64 o maksymalnej mocy 46 kW. Silnik ten spełnia wymagania normy emisji spalin Tier 4. Nowoczesny system wymiany butli gazowej pozwala bezpiecznie i bardzo szybko założyć nową, bez zbędnych przestojów w pracy.
Producent dużą uwagę zwrócił w kierunku zapewniania komfortowych warunków pracy dla operatora. Wprowadzone rozwiązania konstrukcyjne poprawiły widoczność na stanowisku pracy, a oświetlenie LED zdecydowanie zwiększa pole widzenia w porównaniu ze standardowym oświetleniem.
Kabina kierowcy jest dobrze amortyzowana, wyraźnie zmniejszono powstające wibracje, tak że wózki LiuGong serii C pracują teraz ciszej i jeszcze bardziej komfortowo. Wyposażenie kabiny obejmuje nisko profilową, regulowaną kolumnę kierownicy, która posiada funkcję powrotu do zapamiętanej pozycji, regulowany, 6-stopniowy fotel Grammer z podłokietnikami i wyłącznikiem bezpieczeństwa, podstawę magnetyczną pod światło stroboskopowe, gaśnicę oraz wypukłe lusterko wsteczne.
Linde Material Handling posiada jedną z największych na rynku ofertę wózków widłowych, na którą składa się aż 77 serii i po 20 wariantów modeli. Konfiguracji sprzętu jest więc bardzo wiele. Dopuszczalny udźwig w zależności od serii i modelu wynosi od 1400 do 18 000 kg przy maksymalnej wysokości podnoszenia od 6,47 do 9,65 m.
Seria H50 - H80 EVO ma największe możliwości robocze i jest przeznaczona do ciężkich zastosowań przy masywnych ładunkach. Jej dużą wydajność transportową zapewniają mocne i sprawne silniki na olej napędowy, LPG lub CNG, bezpośredni napęd hydrostatyczny, który nie wymaga skrzyni biegów, sprzęgła ani mechanizmu różnicowego i hamulców bębnowych oraz dedykowany system wspomagania pracy masztu Linde Load Control umożliwiający precyzyjne sterowanie ładunkiem.
Bezpieczeństwo operatora gwarantują dach kabiny i rama, tworzące jeden kompaktowy moduł tzw. Linde Protector Frame. Dodatkowe zabezpieczenie przed spadającymi ładunkami stanowi stalowa krata na dachu. Wózki Linde posiadają również zabezpieczenie przed siłami skrętnymi, które zmniejsza boczne wygięcie masztu nawet o 30%, przy podnoszeniu na dużą wysokość.
Widoczność na stanowisku pracy jest bardzo dobra w pełnym zakresie 360°, a smukłe profile masztu nie ograniczają pola widzenia. Opcjonalnie dostępne są: obrotowy fotel operatora, który można obrócić nawet o 90° od kierunku jazdy, Linde Safety Pilot oraz radio z odtwarzaczem CD.
Sterowanie wózkiem jest bardzo proste, a układ wskaźników dobrze zaprojektowany. Firma Linde opracowała system poruszania się za pomocą dwóch pedałów, gdzie jeden odpowiada za jazdę do przodu, drugi za jazdę do tyłu. W momencie, gdy operator zdejmuje nogę z pedału, wózek zatrzymuje się bez konieczności hamowania. Czynności serwisowe zostały maksymalnie uproszczone, a ich koszt ograniczony. Przykładowo, dzięki zastosowaniu innowacyjnego systemu filtrów pierwsza wymiana oleju hydraulicznego ma miejsce dopiero po osiągnięciu 6 tys. mth.
W kategorii spalinowych wózków widłowych, w ofercie Toyoty znajdują się kompaktowe wózki widłowe 8FGCU, zasilane LPG do lekkich i średnio intensywnych prac w transporcie wewnętrznym. Jest też seria wózków Tonero w wersji 15-35 o udźwigu do 3500 kg i wysokości podnoszenia do 7 m, która idealnie nadaje się do prac na zewnątrz budynków. Mocniejsze modele Tonero 35-80 są przystosowane do bardziej intensywnego użytkowania, ich udźwig wynosi 8000 kg, natomiast wysokość podnoszenia sięga maksymalnie 6 m.
Napęd w serii spalinowych wózków widłowych Tonero stanowią silniki diesla lub zasilane LPG, które umożliwiają rozwinięcie wysokiej prędkości podnoszenia, doskonałe przyspieszenie i ekonomiczne zużywanie paliwa. Wersje wysokoprężne to ekonomiczne jednostki Toyoty z wtryskiem paliwa Common Rail, które spełniają wymagania normy emisji spalin Stage IIIB, bez konieczności filtrowania cząstek stałych DPF.
Kompaktowy silnik LPG/benzynowy Toyota 1FS jest wyposażony w elektroniczny układ wtrysku, zapewniając maksymalną wydajność wózka i optymalne zużycie paliwa. Za przenoszenie napędu odpowiada przekładnia hydrodynamiczna, wózki Tonero mają także funkcję ograniczenia prędkości jazdy oraz funkcję regulacji pracy silnika przy nadmiernym nagrzaniu wózka.
Na specjalne wyróżnienie zasługuje system Toyota SAS z cylindrem blokującym tylną oś, synchronizacją układu kierowniczego i kontrolowaniem funkcji masztu. To pierwszy na świecie aktywny system, kompleksowo kontrolujący stabilność wózka widłowego, który chroni jednocześnie operatora i ładunek podczas jazdy, skręcania i podnoszenia. Wózki Toyoty dostępne są z różnymi kabinami, przystosowanymi do różnych warunków pogodowych.
Odznacza je również bardzo dobra widoczność we wszystkich kierunkach, intuicyjny system sterowania, a także trwałość i nieskomplikowane serwisowanie. Istotną ich cechą jest niski poziom generowanych drgań i hałasu, który bezpośrednio wpływa na zwiększenie komfortu pracy i trwałość sprzętu.
Do tego Toyota oferuje szeroki wybór wyposażenia opcjonalnego, które obejmuje m.in.: cyfrowy wyświetlacz wielofunkcyjny Deluxe, lusterko wsteczne, różne wersje kabiny i zadaszenia, ogrzewanie, dźwignie wielofunkcyjne, fotel ORS wykończony tkaniną, także obrotowy oraz z układem pneumatycznym, teleskopową kolumnę kierownicy, specyfikacje niskotemperaturowe itd.
Wózki widłowe Clark można dopasować do potrzeb każdego klienta. Oferta firmy zawiera zarówno kompaktowe modele serii C15/18/20S D o udźwigu 1500-2000 kg, jak i topowe C60/70/80D oraz C80D900 o udźwigu do 8000 kg.
Wózki widłowe Clark C60-80 wyposażone są w silniki LPG lub diesla. W wersji LPG jest to 6-cylindrowy silnik GM o pojemności 4,3 l z opcjonalnym trójdrożnym katalizatorem, w wersji diesla 4,5-litrowy silnik Iveco o mocy 67 kW.
System zimnego rozruchu, pionowy wylot i urządzenie do czyszczenia wstępnego są w standardzie. Co więcej, temperatura silnika i układu napędowego jest stale monitorowana, a po przekroczeniu dopuszczalnego limitu zasilanie jest automatycznie odłączane. Niezależnie od wersji, silniki zastosowane w wózkach współpracują z automatyczną, 3-biegową skrzynią typu
PowerShift. Wózki wyposażono też w pedał impulsowy ze zintegrowaną funkcją hamowania dla zachowania pełnej kontroli jazdy w każdych warunkach. Wytrzymała konstrukcja podwozia zapewnia wyjątkową wydajność, zwrotność i trwałość. Układ kierowania z hydrostatycznym wspomaganiem eliminuje tzw. efekt Kick-Back, a układ hydrauliczny wyposażony został w filtr szeregowy przewodu powrotnego, wydajną pompę, sterownik priorytetu oraz zawór bezpieczeństwa zapobiegający niekontrolowanemu opadaniu ładunku. Elementy sterujące układu hydraulicznego montowane są na osłonie.
Słupkowa kabina operatora może być opcjonalnie całkowicie zabudowana wraz ze 180° składanymi drzwiami. Kabina mniejsza poziom wibracji i hałasu, aby poprawić komfort operatora. W jej wnętrzu znajduje się regulowany fotel z pełnym zawieszeniem i ze zwijanym pasem bezpieczeństwa, odchylana w zakresie 30° kolumna kierownicza, kolorowy ekran wyświetlający parametry robocze w czasie rzeczywistym i osłonięte schowki.
Maszty nie ograniczają pola widzenia, dostępne są w wersji Standard i Triplex. Siłowniki podnoszenia, łańcuchy i węże są zamontowane w profilu szyny, a zastosowany hydrauliczny układ tłumiący redukuje generowane podczas przechodzenia między sekcjami wstrząsy, co lepiej chroni ładunek i wydłuża żywotność sprzętu.
W wyposażeniu podstawowym są: system oświetlenia, pneumatyczne opony, alarm cofania, a w opcji superelastyczne opony, klimatyzowana i ogrzewana pełna kabina, szybkozłącza, różne opcje siedzeń itd.
Firma Hyster oferuje pełen asortyment urządzeń magazynowych, przemysłowych wózków widłowych, wózków do transportu kontenerów oraz reach stackerów. W kategorii wózków z napędem diesela lub LPG posiada modele serii H o udźwigu od 1600 do 9000 kg i maksymalnej wysokości podnoszenia 5,5 - 6,06 m.
Najnowsza seria wózków Hyster dzięki swojej kompaktowej konstrukcji łączy bardzo dobre wykorzystanie przestrzeni oraz wydajność z utrzymaniem niskich kosztów pracy. Wózki te można zamówić w konfiguracji Fortens Advance lub Fortens Advance Plus z 3,3-litrowymi silnikami diesla lub 5,7-litrowymi LPG.
Silniki te doskonale współpracują z 3-biegową przekładnią DuraMatch wraz z zaawansowanymi opcjami systemów hydraulicznego i chłodzenia dla uzyskania optymalnych parametrów roboczych dopasowanych do danego zastosowania. Przekładnia DuraMatch 3 jest ponadto wyposażona w system automatycznego zwalniania (ADS), który samodzielnie spowalnia wózek po zwolnieniu pedału przyspieszenia, co znacznie wydłuża żywotność hamulców.
Funkcja ta pomaga również kierowcy w dokładnym ustawieniu wózka przed ładunkiem. Dostępnych jest aż 10 ustawień ADS, programowanych na wyświetlaczu deski rozdzielczej, które zapewniają różne charakterystyki hamowania, od stopniowego do agresywnego, w zależności od zastosowania.
Hydrostatyczna oś kierująca zamontowana w wózkach Hyster, gwarantuje maksymalną wytrzymałość i doskonałe sterowanie, sprawiając, że wózek jest łatwy w manewrowaniu i jednocześnie niedrogi w utrzymaniu. Przestrzeń dla operatora została zoptymalizowana dzięki nowoczesnej konstrukcji osłony górnej i znacznie powiększonej powierzchni podłogi.
Do dyspozycji kierowcy jest płynnie regulowana kolumna kierownicy, w pełni amortyzowany fotel, regulowany podłokietnik z mini-dźwigniami hydraulicznymi TouchPoint oraz komputer zarządzający Pacesetter VSM, który pozwala na regulację i optymalizację parametrów wózka dopasowując je do bieżących wymagań. Łatwy dostęp serwisowy od przegrody czołowej do przeciwwagi, a także uproszczony układ okablowania i hydrauliki przyczyniają się do sprawniejszej i szybszej obsługi technicznej.
Co piszczy w branży terenowych wózków widłowych ?
PreferRent rozpoczyna ekspansje poza kraje bałtyckie
Ceny będą nieco wolniej rosnąć
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę