Podczas targów Bauma 2025 w Monachium MAN Truck & Bus zaprezentował różne modele pojazdów przeznaczonych do zastosowań w budownictwie, w tym w pełni elektryczny model MAN eTGS.
MAN eTGS i eTGX to elektryczne ciężarówki dostępne w wielu konfiguracjach, z różnymi rozstawami osi, kabinami, mocą silników i pojemnościami akumulatorów. Akumulatory tych pojazdów mogły wytrzymać do 1,6 miliona kilometrów lub 15 lat użytkowania. – „Nowe eTrucks to pojazdy w pełni dopasowane do potrzeb branży budowlanej, oferujące niezawodność porównywalną z konwencjonalnymi modelami spalinowymi” – podkreślił Friedrich Baumann, członek zarządu ds. sprzedaży i rozwiązań klienta w MAN Truck & Bus SE.
Głównym modelem na targach był MAN eTGS 28.449 6x2-4 BL CH z wywrotką i żurawiem Palfinger o udźwigu do 6200 kg. Pojazd miał akumulatory 320 kWh, co pozwalało na przejechanie do 400 km na jednym ładowaniu. W ofercie znajdowały się także modele MAN eTGX i eTGS z różną liczbą akumulatorów i mocą od 333 do 544 KM, przystosowane do różnych zastosowań w budownictwie.
Obok pojazdów elektrycznych, MAN pokazał też modele spalinowe. MAN TGS 35.540 8x2H-6 BL CH to czteroosiowy pojazd z silnikiem o mocy 540 KM i żurawiem Palfinger do 30 ton. MAN TGX 33.640 6x4 BL SA z silnikiem 640 KM mógł obsługiwać zestawy o masie do 180 ton. Model MAN TGS 41.480 8x4 BB CH, przeznaczony do pracy w kopalniach i na dużych placach budowy poza Europą, dysponował silnikiem o mocy 480 KM i mógł przewozić ładunki do 50 ton. MAN TGM 18.320 4x4 BB CH to kompaktowy, 18-tonowy pojazd z napędem na cztery koła, który sprawdzał się na trudnym terenie i na drogach.
MAN oferował także narzędzia cyfrowe do zarządzania flotą, monitorowania stanu ładowania akumulatorów i planowania tras. Systemy MAN eManager M i MAN SmartRoute miały usprawniać logistykę, a MAN Charge&Go umożliwiał korzystanie z publicznych stacji ładowania w ramach jednego systemu rozliczeniowego. Firma zapewniała także doradztwo dotyczące elektromobilności, pomagając klientom w planowaniu infrastruktury ładowania i optymalizacji tras.
Tomasz Olszewski: czego potrzebuje polski rynek betonu?
Electric Diversity rośnie: Mercedes-Benz Trucks rozszerza rodzinę eActros
Volvo CE i Siemens: pierwsza na świecie całkowicie elektryczna rozbiórka
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę