Będąc pierwszym klientem uczestniczącym w drugim etapie testów na terenie Niemiec, firma DB Schenker podjęła się wypróbować eActrosa, samochód z napędem wyłącznie akumulatorowym, należącego do tzw. „floty innowacyjnej”. DB Schenker, lider w dziedzinie globalnych usług logistycznych, wykorzystuje tę 25-tonową ciężarówkę do rozwożenia w centrum Lipska paletowanych przesyłek drobnicowych, których ze względu na masę i rozmiary nie da się wysyłać jako paczek.
Zobacz też: Mobilne przesiewanie
Wykonując tę pracę, eActros o zasięgu ok. 200 km, pokonuje dziennie ok. 100 km. Jego akumulatory ładowane są w nocy na terenie bazy samochodowej DB Schenker, położonej w północnej części miasta. Od ponad roku firma DB Schenker testuje również pięć lekkich FUSO eCanterów Daimlera – w Berlinie, Frankfurcie, Stuttgarcie i Paryżu.
Drugi etap testów innowacyjnej floty eActrosów rozpoczął się na początku sierpnia 2020 u klienta w Holandii. Obecnie kolejne egzemplarze tych ciężarówek z elektrycznym napędem akumulatorowym, przekazywane są do użytku klientom w Niemczech i Belgii.
Rico Claassen, odpowiedzialny za obsługę dużych klientów w Mercedes-Benz Trucks, relacjonuje: „Od roku 2018 eActros sprawdza się we flotach naszych klientów, wykonując różnorodne zadania, przy czym w kwestii CO2 stanowi lokalnie bezemisyjną alternatywę w wielkomiejskim transporcie dystrybucyjnym. Uczestnicy drugiego etapu testów używają eActrosa do zadań, które zwykle realizuje się przy użyciu tradycyjnych ciężarówek. Funkcjonalny zakres zabudów sięga od kufrowych zabudów chłodniczych i zwykłych po zabudowy z plandeką. Miło nam, że firma DB Schenker, korzystając z eActrosa, zostanie pionierem napędów alternatywnych w logistyce transportowej na ulicach Lipska”.
Wolfgang Janda, pełniący w firmie DB Schenker funkcję „senior vice president head of network & line haul management”: „Jesteśmy pionierem innowacyjnych rozwiązań logistycznych. Cały koncern DB Schenker dysponuje flotą liczącą ponad 30 000 pojazdów. Nasz obecny cel to stać się światowym liderem w zakresie logistyki proekologicznej. Albowiem nasz sukces opiera się nie tylko na solidnym świadczeniu usług logistycznych, lecz również na zaangażowaniu w kwestie społeczne i ekologiczne. A jedną z nich jest oczywiście stosowanie pojazdów wyposażonych w napędy alternatywne. Wcześniej mieliśmy już możność przekonać się o praktycznych zaletach lekkiego FUSO eCantera, oferowanego również przez Daimler Trucks. Samochody tego typu eksploatowaliśmy w różnych miastach. Ciekawi jesteśmy, jak w centrum Lipska sprawdzi się teraz eActros. Do pionierskich działań obliguje nas choćby fakt, że mamy pozycję lidera rynkowego w dziedzinie przewozów lądowych na obszarze Europy”.
Wśród wielu obserwacji, które poczyniono w trakcie praktycznych testów pierwszego etapu, stwierdzono np., że deklarowany zasięg eActrosa wynoszący ok. 200 km, jest całkowicie realistyczny – i to niezależnie od stanu załadowania, profilu trasy i topografii terenu. Okazało się, że eActros w niczym nie ustępuje ciężarówkom z tradycyjnym silnikiem wysokoprężnym, jeśli chodzi o dyspozycyjność i osiągi w ruchu miejskim, na autostradach i szosach międzymiastowych. Układ chłodzenia przewożonego ładunku oraz układ klimatyzacyjny – oba zasilane elektrycznie – działały bez zarzutu zarówno podczas upału, jak i w warunkach zimowych. Kierowcy chwalą dobry moment obrotowy, dostępny w całym zakresie prędkości. Informują również, że samochód jeździ cicho, a prowadzi się go przyjemnie i spokojnie. Należy dodać, że stosując przewidujący styl jazdy i hamując silnikiem można tu odzyskiwać energię poprzez rekuperację. Rzadko używa się wtedy pedału hamulca.
Zabudowa wymienna Schmitz Cargobull W.BO przeznaczona jest do przewozu ładunków suchych. Ma postać gładkościennej skrzyni wykonanej w konstrukcji stalowej. Wyposaża się ją w rozmaite usprawnienia, takie jak system załadunku dwupoziomowego, bramę rolowaną czy standardowo oferowany system otworów zaczepowych typu „dziurka od klucza”.
eActros jest zbudowany na ramie Mercedes-Benz Actros. Jego architektura została jednak dostosowana do napędu elektrycznego, przez co zawiera dużo części specjalnych. Napęd stanowią tu dwa silniki elektryczne umieszczone w pobliżu piast kół tylnej osi; każdy z nich osiąga moc 126 kW i maksymalny moment obrotowy 485 Nm. Po zastosowaniu przekładni daje to moment 2 x 11 000 Nm, który nie ustępuje konwencjonalnym ciężarówkom. Źródłem energii w eActrosie są akumulatory litowo-jonowe 240 kWh. Jeśli dostępna jest odpowiednio duża moc ładowania, akumulatory te można całkowicie naładować w ciągu dwóch godzin (przy mocy 150 kW).
Projektowanie i testowanie naszych ciężkich samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym w transporcie dystrybucyjnym dofinansowują w różnej wysokości niemieckie Federalne Ministerstwo Środowiska (BMU) oraz Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii (BMWi) w ramach projektu „Concept ELV²”.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę