Artykuł

Yanmar na gąsienicach

Yanmar na gąsienicach

Firma Yanmar Compact Equipment wprowadza na rynek zupełnie nowe miniwozidło gąsienicowe oznaczone jako C50R-5A. Nowy model w założeniu ma być wiodącym produktem w tej kategorii maszyn ze względu na swoje kompaktowe wymiary, oferowaną moc, trwałość konstrukcji oraz unikalne podwozie pozwalające na pracę nawet w najtrudniejszych warunkach terenowych.

Zobacz także: Druga fala pandemii uderzy w polskie budownictwo

    Jednostką napędową miniwozidła C50R-5A jest silnik z wtryskiem bezpośrednim Yanmar 4TNV94FHT o mocy 111 KM (83,2 kW) i momencie obrotowym 410 Nm uzyskiwanym przy 1700 obr./min. Zastosowany silnik Yanmar spełnia europejską normę emisji spalin Stage V i wykorzystuje system recyrkulacji spalin (EGR) dla redukcji emisji tlenków azotu NOX, bezobsługowy filtr cząstek stałych (DPF) oraz technologię selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), aby zapewnić minimalny wpływ na środowisko. Maszyna oferuje maksymalną prędkość jazdy do 9,5 km/h, a duży 121-litrowy zbiornik paliwa ogranicza czas potrzebny na tankowanie.

    W dwóch wariantach

    Miniwozidło dostępne jest w dwóch konfiguracjach. Wersja standardowa C50R-5A ma prześwit 658 mm, wysypuje materiał pod kątem 65º i umożliwia wyładunek trójstronny, gdzie każda strona (lewa, przednia, tylna) może być otwierana oddzielnie. W wersji C50R-5ATV skrzynia ładunkowa jest zamontowana na obrotowej ramie, która zapewnia obrót o 90º w lewo lub w prawo. W ten sposób możliwe jest np. precyzyjne zrzucanie materiału podczas poruszania się wzdłuż wykopu. Maksymalny przewożony ładunek może mieć masę 3800 kg w wersji standardowej oraz 3500 kg w wersji z obrotową skrzynią ładunkową. Długość całkowita wynosi 4,54 m, a szerokość to 2,2 m.

    Przenoszenie napędu umożliwia zupełnie nowa przekładnia Yanmar HST. Automatyczna regulacja ciśnienia hydraulicznego pozwala na płynny obrót bez dławienia silnika. Podwozie miniwozidła C50R-5A wyposażone jest w hydrauliczny układ napinający, który obniża koszty eksploatacyjne maszyny, znacznie skraca przestoje i eliminuje konieczność napinania gąsienic.

    Każda rolka gąsienic jest zamontowana na swobodnie poruszających się wózkach, dzięki czemu zapewnia lepszą amortyzację i komfort jazdy, jednocześnie wydłużając żywotność podwozia. Gąsienice mają szerokość 450 mm i pomagają równomiernie rozłożyć ciężar pojazdu. Przy maksymalnym załadunku, nacisk na podłoże wynosi tylko 32,4 kPa.

    Bezpiecznie w kabinie

    Kabina operatora spełnia wymagania certyfikacji ROPS (konstrukcja chroniąca przed skutkami przewrócenia się pojazdu) i FOPS (konstrukcja chroniąca przed spadającymi przedmiotami) poziomu 1. Odwracalna konsola amortyzowanego siedzenia sprawia, że operator może zawsze patrzeć w kierunku jazdy, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo pracy. Strona zwrócona w stronę ładunku jest dodatkowo chroniona stalową siatką.

    Elementy sterujące są ergonomicznie zaprojektowane i rozmieszczone, obsługa maszyny jest dzięki temu prosta i intuicyjna. Cyfrowy interfejs LCD zapewnia operatorowi podstawowe informacje o maszynie dotyczące jej bieżącego stanu, kodach błędów, ostrzeżeń oraz alertów dotyczących np. konserwacji filtra DPF. Bezpieczeństwo i wygodę podczas konserwacji zapewnia również fakt, iż newralgiczne elementy serwisowe maszyny dostępne są z poziomu gruntu.


    Reklama
    Powiązane artykuły