Włoska firma Merlo wprowadza na rynek nowe obrotowe podnośniki teleskopowe z gamy Roto. Najnowsze modele wykorzystują możliwości poprzedników i rozszerzają je o elementy praktyczne.
Pierwsza maszyna teleskopowa Merlo z obrotowym nadwoziem została zbudowana w 1991 r. Od 1999 r. producent oferuje nieograniczone możliwości obrotu z podnośnikiem teleskopowym. Wszystkie nowe Roto wyposażone są w modułową kabinę komfortową Premium, odchylana do góry o 20°. Podczas tegorocznych targów Bauma w Monachium goście mogą osobiście poznać nowy design kabin i możliwości zastosowania w pracy w symulatorze kabiny. Maszyny z serii Roto są również wyposażone w nowe dżojstiki. Zamiast sensorów ruchu, funkcje aktywuje się przez system czujników dotykowych. Nowością jest miejsce za siedzeniem kierowcy na ewentualny pilot radiowy. Producent umożliwia teraz przejazd maszyną na placu budowy nawet wtedy, gdy podpory hydrauliczne nie są całkowicie wsunięte, co jest praktyczne w działaniu. W nowych obrotowych podnośnikach teleskopowych adaptacyjny system kontroli stabilności (ASCS) prezentuje na wyświetlaczu prędkość ruchów, zasięg roboczy wysięgnika teleskopowego i inne informacje. Duża liczba obliczeń jest wykonywana w czasie rzeczywistym w tle. Funkcja ta jest wykorzystywana przez operatora, gdy tylko podniesie ładunek, a ekran pokazuje dokładnie, jakie ruchy robocze może w aktualnej sytuacji wykonać. Cztery modele o maksymalnej wysokości podnoszenia poniżej 20 m i udźwigu 4 t osiągają odpowiednio 16 i 18 m. Posiadają one nadwozie obracane o 415°. Podstawowe warianty pracują z silnikiem 4-cylindrowym o mocy 75 KM, natomiast modele S oferują moc 115 KM. Ponadto Roto S są wyposażone w hydropneumatyczne zawieszenie, które pomaga wyrównać nierówności terenu - zapewnia stabilność podczas jazdy i podnoszenia na kołach. Cztery podpory mogą być obsługiwane niezależnie, tzn. opuszczane i podnoszone. Druga seria Roto o zasięgu ponad 20 m to dziesięć maszyn o udźwigu 5-7 t i wysokości podnoszenia 21-35 m. Ich moc wynosi 75 lub 170 KM. Dostępne są modele z obracanym nadwoziem w zakresie 600° i bez ograniczeń (Plus). Skrót „S” w nazwie oznacza wbudowaną hydropneumatyczną kompensację poziomu.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę