System Dual Drive, dostępny w standardzie w modelach JCB 3CX Pro, 4CX Pro i 5CX Pro, pozwala na prowadzenie koparko-ładowarki z tylnego stanowiska operatora, bez potrzeby obracania fotela. Rozwiązanie to zostało opracowane z myślą o zastosowaniach, w których dominuje praca z użyciem ramienia koparkowego, takich jak wykopy liniowe czy prace wzdłuż rowów melioracyjnych.
Sterowanie odbywa się w całości z tylnej konsoli. Aby uruchomić tryb jazdy, operator aktywuje system za pomocą przycisku, a następnie podnosi łyżkę ładowarkową, która pełni funkcję dodatkowej podpory stabilizującej maszynę. Konieczne jest także uniesienie bocznych podpór. Po wykonaniu tych czynności możliwe jest przemieszczanie maszyny w ograniczonym zakresie, bez zmiany pozycji pracy.
Kierunek jazdy wybierany jest przy użyciu przełącznika F-N-R (Forward-Neutral-Reverse) umieszczonego pod prawym dżojstikiem. Skrętem kół steruje się za pomocą obrotowego przełącznika pod lewym dżojstikiem. W maszynach wyposażonych w koła tej samej wielkości na obu osiach dostępne są trzy tryby układu kierowniczego: klasyczny, skręt osi w przeciwnych kierunkach (tzw. „krab”) oraz skręt równoległy („psi chód”).
Z tyłu kabiny zamontowano dodatkowe pedały przyspieszenia i hamulca, umożliwiające manewrowanie maszyną z pozycji koparkowej. Widoczność w kierunku jazdy zapewnia monitor na lewym słupku kabiny, pokazujący obraz z kamery umieszczonej z przodu maszyny.
Wprowadzenie systemu poprzedziły inne zmiany konstrukcyjne w maszynach JCB. Zmodernizowano szybkozłącze przedniego osprzętu, zwiększając jego szerokość i stabilność mocowania, a także wyposażono je w kamerę ułatwiającą manewrowanie. Wprowadzono automatyczną skrzynię biegów Autoshift (6 biegów do przodu i 4 wsteczne) z blokadą zmiennika momentu obrotowego, co pozwala na zwiększenie sprawności układu napędowego i zmniejszenie zużycia paliwa. Zastosowano również oświetlenie LED w miejsce halogenowego. Dodatkowo wprowadzono mechaniczne zabezpieczenie chroniące dżojstiki przed uszkodzeniem – obrót fotela możliwy jest dopiero po uniesieniu kolumny kierowniczej, co odbywa się poprzez naciśnięcie pedału w podłodze.
Z danych z systemu telemetrycznego LiveLink wynika, że w Polsce koparko-ładowarki JCB pracują w trybie wykorzystania tylnego osprzętu przez około 60–70% czasu operacyjnego. W takich warunkach system Dual Drive może przyczynić się do uproszczenia i przyspieszenia codziennej obsługi maszyny, zwłaszcza w zastosowaniach wymagających częstego przestawiania sprzętu wzdłuż wykopu.
System unikania kolizji i kinematycznego pozycjonowania od Bosch Rexroth
Nowości Kramer na jubileusz 100-lecia
Zespół firmy Triangle Tyre na targach Bauma 2025.
Triangle Tyre stawia na opony OTR i rozwija rynek w Polsce
Technologie bezwykopowe. Gdzie, jak i dlaczego warto je stosować?
CIFA wprowadza pompy do betonu z inteligentnym sterowaniem
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę