Na ubiegłorocznych targach maszyn budowlanych Bauma 2019, VA Erzberg - austriacki producent rudy żelaza i firma Liebherr zawarły umowę, której celem było wspólne opracowanie systemu elektrycznego napędu dla 100-tonowej ciężarówki górniczej T 236. Od tego czasu VA Erzberg testuje zmodyfikowaną ciężarówkę T 236 z silnikiem Diesla w swojej kopalni rudy żelaza (syderytu) w Eisenerz w Austrii. Testy przeprowadzone zostały na odcinku o długości 500 m.
Zobacz także: Coraz więcej rezerwacji maszyn elektrycznych
Dnia 29 września 2020 br. nastąpiła ceremonia wmurowania kamienia węgielnego w kopalni rudy żelaza VA Erzberg. Nowa linia trolejbusowa o długości 5 km dla floty 6 samochodów ciężarowych T 236 to inwestycja warta 20 mln euro. Kopalnia należąca do VA Erzberg zapewnia roczne wydobycie ponad 13 mln t skał. Proces ten wymaga olbrzymich ilości energii w tym około 4,5 mln l oleju napędowego. Nowo opracowane rozwiązanie pozwoli zaoszczędzić aż 3 mln l oleju napędowego rocznie, co odpowiada całkowitej oszczędności paliwa kopalnianego o 66%.
Trolejbusowa linia elektryczna pomyślnie przeszła już fazę testów. Josef Pappenreiter, dyrektor techniczny VA Erzberg stwierdził, że obecnie tylko kilka firm na świecie wykorzystuje technologię linii napowietrznych do napędu swoich ciężarówkach. Jednak dotychczasowe rozwiązania nie nadawały się do specyficznych warunków panujących w kopalni. Dlatego nowa technologia opracowana wspólnie przez Liebherr Mining i VA Erzberg różni się od wszystkiego, co było dotychczas dostępne na rynku, zarówno pod względem systemu linii napowietrznej, jak i samej specyfikacji budowy pojazdu.
W rozwiązaniu Liebherr Mining i VA Erzberg ciężarówka kopalniana z silnikiem Diesla została wyposażona w odbierak prądu ze specjalnymi prętami, które łączą układ napędowy ciężarówki z napowietrznymi liniami energetycznym, aby wykorzystać napęd elektryczny na odcinkach trasy wykonywanej pod górę. Po podłączeniu ciężarówek do linii energetycznych pełna moc silników elektrycznych kół będzie wykorzystana podczas jazdy na podjazdach, wówczas to silnik wysokoprężny pracuje na biegu jałowym zmniejszając zużycie paliwa i emisje szkodliwych substancji do atmosfery. VA Erzberg szacuje, że nowe rozwiązanie pozwoli zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o 4200 t rocznie, znacząco ograniczy się też emisja tlenków azotu i pyłów zawieszonych.
Opracowana technologia pozwala na projektowanie torów o niewielkim promieniu, a nawet w formie serpentyny, pozwala także na optymalne wykorzystanie szerokości drogi transportowej poza linią trakcyjną w porównaniu z konwencjonalnymi rozwiązaniami pantografowymi. Jest to szczególnie ważne w trudnych warunkach terenowych i pogodowych. Nowo budowany tor dla floty 6 ciężarówek Liebherr T 236 ma mieć długość 5 km, jego górny odcinek będzie znajdował się około 1055 m nad poziomem morza. Dużym wyzwaniem dla nowej technologii transportu będą warunki zimowe i ich wpływ na napowietrzne linie, a także infrastruktura elektrotechniczna.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę