Firma Riga Mainz montuje dwa żelbetowe odcinki mostu nad rzeką Riß w pobliżu Biberach za pomocą żurawia Liebherr LR 1750/2.
Koleje niemieckie odnowiły most na rzece Riß w Biberach. Żuraw gąsienicowy Liebherr LR 1750/2 z firmy Riga Mainz, zajmującej się dźwigami i transportem ciężkim, podniósł stare sekcje mostu i umieścił nowy most w dwóch częściach, z których każda waży 285 ton. Zostały one umieszczone na całkowicie nowo wybudowanych przyczółkach.
Stary most nad rzeką Riß, 49-kilometrowym dopływem Dunaju w niemieckiej Górnej Szwabii, pochodził z 1912 r., podczas gdy przyczółki były nawet o trzy dekady starsze. Pierwotnie plan zakładał budowę nowego żelbetowego mostu kilka metrów na zachód od starego, wyburzenie starego mostu, a następnie wsunięcie nowego mostu w linię kolejową. Plan ten został jednak odrzucony, ponieważ oznaczałby poważny wpływ na środowisko. Nowy most dla rowerzystów i pieszych musiałby zostać rozebrany, a niewielki obszar lasu musiałby zostać wycięty. W związku z tym zdecydowano się zbudować nowy most na wschodzie, na łące, przy użyciu prefabrykowanych części i podnieść go na miejsce za pomocą dźwigu.
Wykonawca, Salcef Bau, przyznał kontrakt na wymianę mostu firmie Riga Mainz, która wykorzystała do tego 750-tonowy żuraw gąsienicowy LR 1750/2. Betonowa płyta o grubości 2 m i wymiarach 18 x 18 m została zbudowana na 8 dużych wywierconych palach, aby zapewnić bezpieczne ustawienie giganta dźwigowego, który został wyposażony w 49-metrowy wysięgnik główny do tego zadania.
Montaż 750-tonowego żurawia gąsienicowego nie był łatwym zadaniem. Właściciel firmy Uwe Langer, odpowiedzialny również za planowanie projektu, powiedział:
– Warunki przestrzenne były bardzo ograniczone, ponieważ nowo wybudowane żelbetowe mosty, które miały zostać zmontowane, były już umieszczone na placu budowy. Ponadto byliśmy ograniczeni przez otaczające drzewa.
Na potrzeby budowy nowych przyczółków, dwie duże maszyny wiertnicze wykonały łącznie 12 pali wierconych o średnicy 1,5 m i głębokości 10 m. Po podniesieniu nowych sekcji mostu, zostały one zalane betonem w przyczółkach, tworząc monolityczną konstrukcję. W ten sposób powstała nowa konstrukcja mostu o szerokości 10 i długości 20 m. Zespoły montażowe i dźwigi gąsienicowe wykonały doskonałą pracę, a linia kolejowa musiała zostać zamknięta tylko na 5 dni podczas tej ogromnej przebudowy.
Zespół Riga Mainz wraz z operatorem żurawia Danielem Schleicherem są pełni uznania dla swojego żurawia gąsienicowego.
– LR 1750/2 był optymalnym rozmiarem żurawia do tego zadania. Jest kompaktowy, a jednocześnie mocny. Większe żurawie nie sprawdziłyby się w tych ciasnych warunkach. Dzięki zmiennemu promieniowi balastu podwieszanego byliśmy w stanie optymalnie wykorzystać przestrzeń.
Demontaż dwóch starych stalowych mostów, z których każdy ważył zaledwie 51 t, przebiegł sprawnie. Dwa prefabrykowane nowe mosty żelbetowe, każdy o wadze 285 t, stanowiły większe wyzwanie. LR 1750/2 musiał przenieść ładunek brutto o masie 300 t, w tym hak i olinowanie, na wysokość podnoszenia do 27 m i wysięg do 25 m. Wykonano również różne zadania pomocnicze dla żurawia gąsienicowego, takie jak podnoszenie 85-tonowej koparki przy wysięgu 42 m. Całe zadanie zajęło nieco ponad dwa tygodnie: Po dwa dni na montaż i demontaż żurawia gąsienicowego oraz 10 dni pracy - do 10 zmian dziennych dodano 5 zmian nocnych.
KPO potrzebne od zaraz – analiza rynku maszyn budowlanych i komunalnych
Ponad 530 mld zł na inwestycje energetyczno-przemysłowe
Pierwsza w pełni elektryczna minikoparka New Holland
Chcesz dowiedzieć się więcej? Czytaj aktualności techniki budowlanej - zamów:
Bezpłatny egzemplarz Prenumeratę